بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟
کد خبر: 3472431
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
گزارشی از اعزام غیرمجاز تیم ملی ایران به کره؛

بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟

گروه فضای مجازی: پنج گیمر ایرانی در قالب تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان بازی‌های الکترونیکی به سرپرستی نماینده فدراسیون جهانی بدون مجوز و تأییدیه وزارت ورزش و جوانان راهی کره شدند، این درحالی است که هیچ ارگانی مسئولیت این اعزام را پس از دوماه برعهده نگرفته‌اند!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دو ماه پیش پنج گیمر ایرانی در قالب تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان بازی‌های الکترونیکی به سرپرستی لقمان شاورانی، نماینده فدراسیون جهانی بدون مجوز و تأییدیه وزارت ورزش و جوانان راهی کره می‌شوند، این در حالی است که هیچ ارگانی مسئولیت این اعزام را هنوز پس از دو ماه برعهده نگرفته‌اند. همچنین این تیم با بازی غیرمجاز رقابت اسطوره‌ها «League of Legends» با دیگر کشورها به رقابت پرداختند. بازی که بر خلاف موازین اسلامی است و با هیچ یک از ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد.

این موضوع مبنی بر اینکه وقتی تیمی در قالب تیم ملی و نماینده کشوری به مسابقات خارج اعزام می‌شود، چرا نباید مجوزی از اصلی‌ترین ارگان مربوطه همچون وزارت ورزش و جوانان و حتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داشته باشد؟ بهانه‌ای شد برای نگاشت این گزارش تا بتوانیم دغدغه‌ نظارت بر صنعت بازی‌های رایانه‌ای را در مسئولان مربوطه ایجاد کنیم.

رقابت اسطوره‌ها بهانه‌ای برای پاگذاشتن بر ارزش‌های دینی و مذهبی یک کشور

بازی لیگ آف لجندز یا به اختصار lol دارای کاراکترها و شخصیت‌هایی با پوشش‌های بسیار مبتذل است و اساسا این بازی اشاعه‌دهنده قدرت سحر و جادو است چرا که گیمر باید با استفاده از جادوگری که در اختیار دارد به مصاف جادوگر حریف رفته و با استفاده از سحر و جادو او را بکشد تا نهایتا با غلبه کامل بر حریف خود قرارگاه دفاعی او را نابود کرده تا در بازی پیروز شود. همچنین داشتن صحنه‌های مستهجن از دیگر ویژگی‌های منفی این بازی به شمار می‌رود.


آیا وزارت ورزش و جوانان در جریان اعزام 5 عضو تیم به کشور کره بود؟
وزارت ورزش و جوانان که همیشه مسئولیت اعزام تیم‌های ورزشی را به خارج از کشور برعهده داشت، متأسفانه در بحث نظارت بر بازی‌های الکترونیکی تا اندازه‌ای دچار کم کاری شده است، یعنی همین بی‌نظارتی و بی‌توچهی به این صنعت سبب شد تا یک فرد حقیقی بدون مجوز تیمی را تشکیل و برای شرکت در مسابقات جهانی با خود به همراه ببرد. زمانی که تیمی در قالب تیم ملی به کشوری اعزام می‌شود، آن تیم سفیر فرهنگی کشور محسوب می‌شود و حال همین سفیران فرهنگی پا بر ارزش‌های فرهنگی‌شان می‌گذارند و در راستای اهداف دشمن حرکت می‌کنند آن هم بدون اطلاع از مسئولان مربوطه. درحالی که انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای را به این صنعت فرهنگی داشته باشند.

هیچ دخالتی در اعزام‌ها نداشتیم
محمد کفاش‌یعقوبی، رئیس انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک به توضیحاتی درباره اعزام‌های تیم ملی به کشورهای مختلف پرداخت و گفت: در این حوزه شاهد دو نوع اعزام هستیم. دسته اول اعزام‌هایی هستند که توسط وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی در موضوع برگزاری مسابقات صورت می‌گیرد و دسته دوم به اعزام‌های خودسرانه‌ای اطلاق می‌شود که برخی از افرادی که هیچ ارتباطی با موضوع اعزام به مسابقات خارج از کشور ندارند و تنها به دلیل مسائل مالی در این امر دخالت می‌کنند و موازنه‌هایی را در این امر به وجود می‌آورند.

بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟

وی افزود: اعزام این پنج نفر به کشور کره در اختیار انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک نبود، این در حالی است که انجمن هر ساله مسابقاتی را برگزار می‌کند و کشورهای عضو فدراسیون جهان موظفند نفرات‌شان را به مسابقات اعزام کنند. در ایران هم آقای لقمان شاورانی، نماینده فدراسیون جهانی هستند که سرپرستی این اعزام را برعهده داشتند.
رئیس انجمن بازی‌ها ورزش‌های الکترونیک تصریح کرد: ما با توجه به اینکه امسال شرایط اعزام تیم ملی را نداشتیم، در این امر دخالت نکردیم. همچنین
برگزاری مسابقات رسمی و اعزام نفرات به خارج از کشور تنها از سوی وزارت ورزش و جوانان تأیید می‌شود. این اعزام ارتباطی به انجمن ندارد و آقای شاورانی به دلیل آنکه در این زمینه ورود یافتند، انجمن خود را برای اعزام کنار کشید.

یعقوبی اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که ما در این اعزام ورود نکردیم، بازی نامناسب رقابت اسطوره‌ها بود. چراکه گروه باید در این بازی به رقابت با دیگر کشورها می‌پرداختند و از آنجا که این بازی بر خلاف موازین فرهنگی کشورمان است، ورود نکردیم. همچنین این بازی هم‌اکنون در کشور توسط برخی دغدغه‌مندان ویرایش می‌شود تا گیمرهای ایرانی از نسخه ویرایش شده آن استفاده کنند.
وی بیان کرد: انجمن از فدراسیون همگانی جدا و به فدراسیون انجمن‌های ورزشی پیوست و ما در فضای گزار بین دو فدراسیون بودیم به همین دلیل نمی‌توانستیم درباره اعزام‌ها تصمیماتی اتخاذ کنیم. همچنین برای نوشتن نامه اعزام به مسابقات براساس قاعده کار باید این نامه توسط فدراسیون نوشته می‌شد که ما به دلیل آنکه زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان بودیم، نمی‌توانستیم نامه‌ای را بنویسیم. وزارتخانه هم بر اساس پیشنهادی باید ورود می‌کرد که این پینشهاد وجود نداشت و در نهایت نتوانست ورود کند.
یعقوبی اظهار کرد: ما حتی اعضایی بهتر از آن پنج نفر را در اختیار داشتیم که می‌توانستیم به مسابقات اعزام کنیم
اما متأسفانه به دلایل توضیح داده شده نتوانستیم ورود داشته باشیم. همچنین انجمن زیرنظر انجمن‌های ورزشی که یکی از فدراسیون 51 گانه زیر نظر وزارت ورزش و جوانان است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دغدغه رقابت اسطوره‌ها را ندارد؟
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی در امر بازی‌های رایانه‌ای فعالیت‌های بسیاری را در این صنعت برعهده دارد و اقدامات مناسبی را انجام داده است. به نظر می‌رسد اگر وزارت ورزش و جوانان مسئول اعزام بازیکنان به خارج از کشور است، بنابراین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم باید بر نوع بازی‌هایی که بازیکنان به رقابت می‌پردازند، باید نظارت داشته باشد. تعامل میان وزارت ورزش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امری ضروری است که باید هرچه سریعتر صورت بگیرد تا اشتباهاتی از این دست را شاهد نباشیم.

بخش نظارت بر برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی می‌شود

حسن کریمی‌قدوسی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اعلام این خبر مبنی بر راه‌اندازی بخش نظارت بر برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا کنون آنقدر سرش برای مسائل بازی‌سازان و صنعت بازی‌های رایانه‌ای شلوغ بود و احساس می‌کرد بخش‌های دیگر می‌توانند برگزاری مسابقات را به خوبی انجام دهند درحالی که این بخش تا کنون به خوبی در کشور انجام نشد، به همین دلیل بخش نظارت بر برگزاری مسابقات بازی‌‌های رایانه‌ای را در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم تا دیگر شاهد این بی‌برنامه‌گی‌ها در کشور نباشیم.
وی افزود: برنامه‌های مفصلی برای بخش مربوطه درنظر گرفته‌ایم تا به نوعی بتوانیم ساماندهی در این حوزه داشته باشیم. همچنین شورای نظارت بر مسابقات را در این بنیاد تشکیل خواهیم داد تا همه ذینفعان همچون پلیس اماکن، پلیس امنتیت اخلاقی را عضو این شورا کنیم تا بتوانیم نظارت مناسبی را بر روند برگزاری مسابقات داشته باشیم.

بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: در خصوص اعزام تیم ملی ایران به کره صحبتی با بنیاد نداشته‌اند و حدود شش ماهی می‌شود که با آقای شاورانی تماسی و ارتباطی نداشته‌ام. واقعیت این است که نمی‌دانم آقای شاورانی به کجا وصل هستند و ترجیح می‌دهم در این زمینه سکوت کنم چراکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به اندازه کافی دشمن دارد!
وی بیان کرد: آقای شاورانی خودشان بدون هماهنگی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تیم را به کره اعزام کردند و کاملا عملکردشان مستقل بود. البته هر رویداد بازی که در کشور رخ می‌دهد را نباید بنیاد از آن مطلع باشد، به هرحال بنیاد هم تا اندازه‌ای دستش بسته است و سالانه تعداد برگزاری مسابقات آنقدر زیاد است که نمی‌توان در جریان همه این بازی‌ها بود.
کریمی‌قدوسی اظهار کرد: مشکل اصلی این است که
یک نفر می‌تواند بدون گرفتن تأییدیه مراجع ذیرصلاح تیم را جمع کند و با خود به مسابقات ببرد درحالی که اجرای این برنامه‌ها برعهده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. هنوز ما اعمال قانون لازم را نداریم، مگر اینکه وزارت ورزش مسئول اعزام تیم ملی باشد.

بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟
رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این آقا چگونه تیمی را در قالب تیم ملی بدون مجوز با خود به مسابقات برده است در حالی که وزارت ورزش حداقل باید این مجوز را صادر می‌کرد. شجاعانه این موضوع را می‌پذیرم که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ورودی در اعزام‌ها نداشته است و امیدواریم با راه‌اندازی بخش مربوط بتوانیم به واسطه برنامه‌ریزی‌های مناسب قدرتمندانه وارد شویم و به عنوان یک نهاد متولی، مدیریت این قضیه را پیگیری کنیم.

بهای رقابت اسطوره‌ها را چه کسی می‌پردازد؟

وی بیان کرد:
ساماندهی مسابقات را با راه‌اندازی بخش مربوطه آغاز کرده‌ایم و حتی نامه‌های لازم به مراجع را هم آماده شده است. همچنین از این پس هیچ ارگانی نباید بدون هماهنگی وارد این حوزه شود درغیراین صورت باید پاسخگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد.

لقمان شاورانی همان فردی که دو سال پیش هم در اعزام بازیکنان به کره با حاشیه‌های روبرو بود و این بار هم بر اساس گفته‌های مسئولان بدون تأییدیه مراجع ذیصلاح اقدام به اعزام بازیکنان به کشوره کره کرده است. این درحالی است که باید پاسخی برای این موضوع داشته باشد اما متأسفانه پاسخگوی پرسش خبرنگار ایکنا نبود. خبرنگار ایکنا یک روز کامل را به تماس با وی پرداخت تا بتواند پاسخ دقیقی را از این فرد حقیقی دریافت کند که متأسفانه ارتباطی برقرار نشد.



تفسیر آخر
با توجه به تصویب برنامه ملی بازی‌های رایانه ای در شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک سندبالادستی برای تمامی نهادهای حاکمیتی ذیربط انتظار آن می‌رود که نهادی همانند وزارت ورزش و جوانان که قصد اعزام نفرات به عنوان بازیکن تیم ملی را در مسابقات برون مرزی دارند حداقل برای اطمینان خاطر از محتوای بازی ها از نهاد متخصص در این زمینه یعنی بنیاد ملی بازی های رایانه ای استعلامات لازم را در این باره اخذ کند تا از این پس شاهد رخداد چنین خطاهای فاحشی در رابطه با این مقوله مهم فرهنگی که جنبه فرهنگی آن به تمامی جنبه‌های آن الویت دارد، نباشیم.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
منبع آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ - ۲۳:۵۶
4
4
با سلام وخسته نباشید به تیم رسانه ای شما.
چند نکته در مورد این بازی را لازم میدانم که بیان کنم.
1-این بازی به صورت گرافیکی، استراتژیک و خلاقانه خاص ارائه میشود که هیچ مشکل اخلاقی در آن دیده نمی شود.
2- اینکه شما می گویید با هیچ یک از موازین اسلامی همخوان نیست کاملا اشتباه است..لذا توصیه میکنم نویسنده بازی را یک بار انجام دهد و بعد نظر دهد.
3- از برخی متن ها معلوم می شود نویسنده شما هیچ آگاهیی نسبت به بازی نداشته وشاید با دیدن تصاویر تبلیغاتی آن قضاوت کرده است.برای آگاهی بیشترتوصیه می کنم این فیلم را ببینید.که فیلتر هم نیست.(https://www.youtube.com/watch?v=o34cWMwZOIY). قطعا بعد از مشاهده نظرتان 100 درصد تغییر خواهد کرد.
4- نه تنها نویسنده که گویا تمامی مصاحببه شوندگان هم آگاهی خاصی نسبت به این بازی ندارند .
5- امیدوارم رسانه شما نگاه دقیق تری نسبت به بازی های رایانه ای داشته باشد و اینگونه قضاوت نکند.
نکته آخر اینکه اکثر بازی های تحت شبکه به علت اینکه سریع لود شوند و کاربران هم بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند با گرافیکی خاص ارائه می شوند که هیچ نوع ریزه کاری مانند گفته نویسنده ندارند و بسیار کم پیش می آید که اینگونه باشند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ - ۰۲:۱۵
0
4
با سلام
باید بگویم که نویسنده عزیزمان نه تنها بازی را از نزدیک دیده است بلکه بسیار دروغ در مطلبش دیده میشود.
جالب این است که این بازی هیچگونه تصویر مستحجن و ضد اسلام ندارد و این بازی است کسی با دیدن این تصاویر تحریک نمیشود و این حرف نویسنده ما کاملا بی پایه و اساس است و کذب است.
آیا مردم با دیدن کارتن و یک زن داخل آن قرار است تحریک شود؟ این حرف توحین بزرگی به مخاطیان این بازی و تمامی بازی هاست.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۲۱:۲۴
0
1
نویسنده اگر محقق و تحقیقات خود را بر واقعیت های مربوط به این بازی ارائه میکرد امکان بحث در این حوزه باز میشد ولی با نوشتن مطلب بر اساس توهمات جایی برای بحث و بررسی نمیگذارد
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۲:۰۲
0
0
دوست عزیز لطف کنید وقتی درباره چیزی اطلاعات ندارید فقط بخاطر تفکرات مریضتان پستی را منتشر نکنید. چرا که این چهره شما و خبرگزاریتان را در مقابل جامعه بزرگ گیمر ها خراب میکند و این خود یعنی دور کردن مردم از تمامی چیزهایی که شما از آن حمایت می کنید.
تلویزیون جمهوری اسلامی بارها فیلم های مبتنی بر سحر و جادو پخش کرده که در همان فیلم ها یک خانوم کاملا بی حجاب حاضر بوده است. برید درباره کار آنها نظر دهید نه درباره بازی صلح جویانه که جامعه آماری به این بزرگی در ایران و جهان داره.
امیدوارم مرد باشید و نظر بنده رو بدون ویرایش انتشار بدید.
التماس تفکر - یاحق
captcha