تدوین آیین‌نامه داوری واحد برای مسابقات قرآن جهان اسلام ضرورت ندارد
کد خبر: 3472487
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
رئیس کمیته عالی قرآن وزارت اوقاف سوریه:

تدوین آیین‌نامه داوری واحد برای مسابقات قرآن جهان اسلام ضرورت ندارد

گروه بین‌الملل: «محمد انس الدوامنه»، تصریح کرد: ضرورتی برای تدوین آیین‌نامه داوری واحد برای تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن در جهان اسلام وجود ندارد، زیرا اکنون یک توافق ضمنی میان همه داوران و قرآنیان بر نوع خطاهای متسابقین وجود دارد و تنها اختلاف، مربوط به نمره متسابقین است.

تدوین آیین‌نامه داوری واحد برای مسابقات قرآن جهان اسلام ضرورت ندارد

«محمد أنس الدوامنة»، رئیس کمیته عالی امور قرآنی وزارت اوقاف سوریه و عضو کمیته داوران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از برگزاری نشست بین‌المللی بررسی آیین‌نامه‌ داوری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تمجید کرد.

وی در ادامه برگزاری این نشست را بسیار مهم دانست و گفت: برگزاری این نشست حاصل تخصص و تجربه‌های بسیار طولانی و همچنین، برگزاری دوره‌های متعدد مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی ایران است که اکنون ما را به این نقطه رسانده است.

این داور سوری مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه تصریح کرد: معمولاً هنگام برگزاری مسابقات وقت کافی برای مشورت و تبادل‌نظر درباره آیین‌نامه داوری وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ها در زمان مسابقات تنها شامل چگونگی برگزاری رقابت‌ها و دیگر کارهای اجرایی مربوط به مسابقات است، وقتی برای برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی وجود ندارد.

محمد أنس الدوامنه اظهار داشت: این‌که تعدادی از داوران مطرح بین‌المللی در جایی گردهم آیند و به مطالعه و بررسی آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن بپردازند، اقدامی مثبت و ارزنده‌ای است.

وی تصریح کرد: این نشست و جلسات کمیته‌های آن به دلیل جدیدبودن موضوع و به این خاطر که برای نخستین بار برگزار می‌شود، هنوز در آن به اصل موضوع پرداخته نشد و تنها مسائل مقدماتی تدوین آیین‌نامه داوری البته به صورت دقیق و مثبت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این داور سوری مسابقات قرآن در ادامه اظهار داشت: این نشست را باید قرارگرفتن در نقطه صفر دانست، البته به نظر من آغازی بسیار قوی و شایسته از این نقطه است؛ زیرا حاصل تخصص و تجربه‌های بسیار زیاد و طولانی و همچنین برگزاری دوره‌های متعدد مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

محمد أنس الدوامنه درباره محتوای جلسات داوران در کمیته‌های مختلف این نشست گفت: داوران بین‌المللی قرآن که در این جلسات شرکت داشتند، به ارائه نظرات مختلف و متنوعی پرداختند و در نهایت توانستند به یک توافق شامل و جامع درباره آیین‌نامه داوری برسند که به لطف خداوند متعال می‌تواند بهترین لایحه داوری باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ویژگی‌های آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی ایران را در چه می‌دانید؟ گفت: تعیین این که کدام آیین‌نامه داوری بهتر و کدام بدتر است، ممکن نیست؛ زیرا همه آیین‌نامه داوری محصول تلاش ذهنی و فرهنگ قرآنی کشورها هستند و معمولا همه آنها به لحاظ نتیجه نزدیک به هم هستند.

اختلاف‌نظر در آیین‌نامه‌های داوری مسابقات قرآن فنی و عملی است

به گفته این داور سوری با توجه به چندین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و تخصص و تجربه داوران ایران، خطایی که موردنظر داوران ایرانی است در همه مسابقات نیز خطا به‌شمار می‌آید، اما در این مسئله که چند نمره در ازای آن خطا از متسابق کم بشود، اختلاف‌نظر وجود دارد، بنابراین اختلاف بین آیین‌نامه‌های داوری اختلاف در موضوع نیست، بلکه اختلاف‌نظرهای فنی و عملی است.

رئیس کمیته عالی امور قرآنی وزارت اوقاف سوریه افزود: در این میان اگر بخواهم به ویژگی‌ها و نکات مثبت آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اشاره کنم، باید برگزاری این نشست را نکته مثبت و بسیار خوب مسابقات ایران عنوان کنم. این نشست حاکی از وجود گرایش شدید و صادقانه به استفاده از نظرات داوران مختلف جهان اسلام در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران است.

وی افزود: صداقت در استفاده از تخصص داوران و غیرتشریفاتی بودن این جلسات نکات مثبت آن‌ها بود. ما به خوبی احساس کردیم که نظرات ما درباره آیین‌نامه داوری شنیده می‌شود و تنها یک جلسه تشریفاتی بدون دستاورد عملی نیست.

محمد أنس الدوامنه درباره امکان رسیدن داوران بین‌المللی قرآن کریم به یک آیین‌نامه واحد برای داوری در همه مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام تصریح کرد: این مسئله با توجه به اختلافاتی که سابقاً ذکر شد وجود ندارد. به نظر می‌رسد اصلاً ضرورتی برای چنین اقدامی وجود ندارد؛ زیرا یک توافق ضمنی بین همه داوران و قرآنیان بر نوع خطا وجود دارد و تنها اختلافی که وجود دارد مربوط به نمره متسابقین است مثلاً برای هر خطا چند امتیاز از متسابق کسر شود.

وی تاکید کرد: طی این جلسات پیشنهادی ارائه شد که قرار است در جلسه نهایی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. در این پیشنهاد اعلام کردم که آیین‌نامه داوری و همه جزئیات مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد تا همه علاقمندان و به ویژه متسابقان از آن مطلع شوند.

داور اهل سوریه تصریح کرد: در چنین حالتی متسابقی که از کشور دیگری برای رقابت در مسابقه ایران اعزام می‌شود از جرئیات این آیین‌نامه و قوانین مسابقات ایران آگاه خواهد بود.

وی درباره به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و از جمله رایانه برای امر داوری نیز تصریح کرد: در مسئله داوری ارتباط مستقیم متسابق و داور لازم است و فن‌آوری‌‌ها در حوزه ارتباطات نمی‌توانند نقش فعالی در این زمینه ایفا کنند.

رئیس کمیته عالی قرآن وزارت اوقاف سوریه افزود: داوران می‌توانند برای ذخیره و یا جمع‌بندی نمرات از کامپیوتر استفاده کنند، اما در بحث ارزیابی این اقدام باید به صورت مستقیم توسط داور انجام شود.

محمد أنس الدوامنه در ادامه اظهار داشت: ارزیابی حسن تلفظ حروف، لحن، قرائت و دیگر مسائل مهم قرائت تنها با حضور داور و ارتباط مستقیم او با متسابق امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است، سازمان اوقاف و امور خیریه ایران نشستی با حضور داوران معروف کشورمان و داورانی از کشورهای اردن، الجزایر و سوریه اوایل هفته جاری برای بررسی آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که سالانه برگزار می‌شود، در تهران برگزار کرد.

در این نشست آیین‌نامه داوری مورد بررسی و پس از ویرایش توسط داوران کشورهای مختلف به امضا رسید که می‌تواند در آینده یک آیین‌نامه مورد توافق در سایر مسابقات قرآن کریم جهان اسلام قرار بگیرد.

captcha