تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی
کد خبر: 3472735
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
در نشست مدیران مؤسسات قرآنی با نمایندگان مجلس مطرح شد؛

تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران با نمایندگان مجلس مباحثی از جمله بیمه فعالان قرآنی و تجدید نظر در تخصیص بودجه قرآنی از سوی مسئولان مطرح شد.

به گزار ش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران با نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، 14 بهمن‌ماه در سالن تلفیق مجلس شورای اسلامی ایران‌ با حضور حجت‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست  حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به نمایندگی از  مدیران مؤسسات قرآنی طی سخنانی گفت: مؤسسات قرآنی از مشکلات زیادی برخوردارند که می‌توان به مهم‌ترین آنها که همان بیمه فعالان قرآنی است، اشاره کرد.
وی ادامه داد: تاکنون 7 هزار نفر بیمه شده‌اند که پس از پالایش برای فعال بودن نیروهای قرآنی 3 هزار نفر عضو فعالان قرآنی شدند و  این در حالی است که هم‌اکنون 5 هزار نفر دیگر نیز در صف انتظار عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی هستند.  
تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به بودجه‌های سال 93 که در پایان سال به اتحادیه واریز شد، گفت: ما بودجه سال گذشته را در آخرین روزهای سال دریافت کردیم، به همین منظور تمام برنامه‌ریزی‌ و طرح‌های قرآنی در خارج از زمان خود اجرا شد. امسال نیز مسئولان قول داده‌اند که اوایل سال بودجه مصوب قرآنی سال 1394 محقق شود، اما هم‌اکنون با گذشت 11 ماه از سال، هنوز یک ریال از این بودجه تخصیص نیافته است. 
محمدی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت، افزود: از این مبلغ تنها 16 میلیارد به معاونت قرآن و عترت ارشاد اختصاص یافت که بیش‌تر این اعتبار به هزینه‌های ستادی تعلق گرفت و باقی هم به نمایشگاه قرآن اختصاص پیدا کرد و در مجموع مبلغ قابل‌توجهی برای برنامه‌های قرآنی ارائه نشد.
در ادامه این نشست لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه فعالان قرآنی برای نخستین بار در سال 94 با یک ردیف مستقل در بودجه مصوب و مقرر شد مبلغ 10 میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته شود که تاکنون تنها 1/5 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است که البته عناوینی مانند هنرمندان، مداحان و فعالان قرآنی نیز در این بخش قرار گرفت که امیدواریم این صندوق برای فعالان قرآنی مستقل عمل کند.
وی ادامه داد: تاکنون 7 هزار نفر بیمه فعالان قرآنی هستند که پس از پالایش به 2 هزار نفر رسیده‌اند که توجه‌ای در این مورد صورت نگرفت که 7 هزار نفر نیز در انتظار این بیمه هستند که 77 میلیارد تومان برای هنرمندان در سال 94 مصوب شده بود که باید برای قرآنیان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
افتخاری با اشاره به اینکه واگذاری برنامه‌ها به تشکل‌های قرآنی در 3 بخش آموزشی عمومی، تألیف، کتب، تبلغ و ترویج در حال انجام است، تصریح کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآن باید هرچه بیشتر تقویت شود و تمام بودجه‌ها به سمت شورای توسعه فرهنگ قرآن سوق داده شود و صندوق آنها را مصوب کرده و توجه و افزایش بودجه داشته باشیم تا مشکلات را بتوانیم حل کنیم. 
تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی
وی با تأکید بر ادغام دو اتحادیه تصریح کرد: که این ادغام به شورای توسعه  فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است که لازم‌الاجرا است و قدم‌های پایانی انجام شده است و منتظر این ادغام هستیم و همچنین به ارتباط مستمر بین مؤسسات قرآنی وزیر ارشاد اسلامی وهمچنین در شورای توسعه قرآنی برای مکان‌های پر‌جمعیت مانند زندان‌ها، پادگان‌ها تخصیص بودجه و جایگاهی را در‌نظر گرفته‌ایم و انتظار می‌رود که در برنامه ششم و در بودجه 95 و احکام دائمی بتوانیم از حمایت‌های مجلس شورای اسلامی بی نصیب نباشیم.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر فعالیت‌های خوب مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی‌که فعالان قرآنی در مرکز پژوهش‌های قرآنی در تلاش بودند، شاهد رشد و توسعه خوبی در زمینه‌های مختلف قرآنی بودیم اما وقتی کارگروه تشکیل شد، با جابه‌جایی نیروها برنامه‌های قرآنی با رکود قابل توجهی روبه‌رو شد که این موضوع جای بررسی دارد. 
تشکیل ائتلاف قرآنیان
 افتخاری در ادامه به تشکیل ائتلاف قرآنیان اشاره کرد و افزود: افراد قرآنی که قصد دارند در مجلس شورای اسلامی فعالیت کنند و در امر تحقق فرمایشات رهبری قدم بردارند، ائتلافی تشکیل داده تا مورد حمایت قرار گیرند. 
تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی
وی در ادامه تصریح کرد: در راستای بودجه‌بندی مناطق محروم و غیر‌محروم، مناطق محروم و مناطق مرزی به منظور پاسداشت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران که رد جای خود کاری بسیار ارزشمند است، ردیف بودجه خاصی برای آنها درنظر گرفته شده است.
کارگروه حمایت از مؤسسات  قرآنی تشکیل شود 
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید کارگروهی چند نفره از سوی مؤسسات قرآنی تشکیل شود تا بتوان به مشکلات آنها رسیدگی شود و می‌توان گفت با تشکیل این کارگروه ارتباط خوبی بین ما و اتحادیه ایجاد شود.
تخصیص بودجه قرآنی نیازمند تجدیدنظر است/ انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح‌های قرآنی که قرار است در آموزش و پرورش اجرا شود، اظهار کرد: بهتر است که مدیران طرح‌های پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه دهند تا روی آنها برنامه‌ریزی شود.
در ادامه این نشست برخی از مدیران مؤسسات قرآنی به بیان مشکلات خود پرداختند که در ابتدا فریدونی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: یکی از مسائل  مهم در بودجه‌های قرآنی بحث تخصیص آن است که در سال 91، از طریق صندوق مشارکت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید صورت می‌گرفت، اما تاکنون این امر محقق نشده است که این یک موضوع  همت بلند می‌طلبد که امیدواریم با یک جدیت از سوی مقامات عالی مجلس شورای اسلامی پیگیری صورت گیرد و از دولت درخواست می‌شود که به منظور تشکیل این صندوق با جدیت رفتار کند.  
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، مدیر مؤسسه علم دین در این نشست با اشاره به اینکه قرآن یک کتب حب الهی است که در ابتدای امر باید به این کتاب ایمان داشت، افزود: مؤسسات قرآنی از توانایی بالایی در اجرای برنامه‌های قرآنی برخوردار هستند و همچنین در امر تحقق منویات مقام معظم رهبری، مؤسسات قرآنی همواره تلاش کرده‌اند اما از توجه کمتری نسبت به  نهادهای غیر دولتی برخوردارند. 
همچنین بیستونی، مدیر مؤسسه تفسیر جوان افزود: ما برای قرآن ساختاری در مجلس نداریم، که پیگیر برنامه‌ها و مشکلات ما باشد و کارگروه قرآن و قانون در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه برای ساختارسازی  مشکلات تشکیل شود که این پیشنهاد  از سوی مدیران مؤسسات به نمایندگان داده شده است.  
بی‌توجهی وزیر ارشاد به فعالان قرآنی
وی به بی‌توجهی رفتار وزیر ارشاد به مسائل قرآنی گفت: وزیر ارشاد ده‌ها جلسه با هنرمندان و سینماگران داشته است، اما دریغ از اینکه حتی چند دقیقه برای فعالان قرآنی فرصتی در نظر بگیرد. مؤسسات قرآنی مشکلات زیادی دارند، اما مدیران قرانی، به‌ویژه وزارت ارشاد نه تنها حمایتی از آنها نمی‌کند، بلکه به حرف‌های آنها نیز گوش نمی‌دهد و در راستای حمایت از این مؤسسات قرآنی قدمی برنمی‌دارد که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. 
در ادامه حسینی، مدیر مؤسسه ریحانه‌الولایت تصریح کرد: سطح‌بندی در تخصیص بودجه برای مؤسسات یک پیشنهاد است که امیدواریم این امر تحقق یابد و معافیت‌های مالی در‌نظر گرفته شود و این معافیت‌ها صورت گیرد تا مشکلات مؤسسات در این امر نیز تحقق یابد. 
در ادامه نیز عزیزی‌نثاری، مدیر مؤسسه امام حسین(ع) ایلام افزود: تخصیص‌بودجه هر مؤسسه بر اساس جمعیت شهری و قرار گرفتن در منطقه محروم یا غیر‌محروم‌ انجام شود و تمام هزینه‌ها مشمول حال استان تهران نباشد. 
همچنین اشراقی، مشاور اجرایی معاونت قرآن و عترت ارشاد افزود: با اشاره به محدود بودن اعتبارات قرآنی، خاطرنشان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، معاونتی نوپاست و تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته جهشی مناسب داشته باشد و بتواند در کنار سایر معاونت‌ها قرار گیرد. 
در ادامه مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم از برنامه‌ها و بودجه‌های قرآنی حمایت می‌کنیم تا بتوانیم در حل مشکلات  قرآنیان قدمی برداشته و رضایت این جامعه را جلب کنیم. 
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
هاشم سلطانی نژاد
|
United States of America
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ - ۰۰:۱۹
0
1
باسمه تعالی. برخی فکر می کنند اگر به قرآن اهمیت دهند مهجوریت آن از بین می رود و دیگر آیه" ان هذالقوم اتخذوا هذا القرآن مهجورا "مصداق پیدا نمی کند. به مانند تفکر منتظران مدعی ظهور تن پرور . پس دست به دعا برمی داریم و می گوییم: اللهم اهدنا الی الحق و الی طریق مستقیم
captcha