تجدید میثاق قرآنیان با آرمان‌های امام(ره)/ بررسی آیین‌‌نامه مسابقات قرآن/ آغاز انتخاب قاریان اعزامی به رقابت‌های جهانی
کد خبر: 3472736
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

تجدید میثاق قرآنیان با آرمان‌های امام(ره)/ بررسی آیین‌‌نامه مسابقات قرآن/ آغاز انتخاب قاریان اعزامی به رقابت‌های جهانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهم‌ترین خبر هفته جاری، تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام راحل بود که همچون سنوات گذشته با استقبال پرشور قرآنیان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته جاری بیشتر نهادها و دستگاه‌ها و نیز فعالان قرآنی در تدارک برگزاری برنامه‌های مختلف برای گرامی‌داشت دهه مبارکه فجر بودند. برنامه‌هایی که همچون سال‌های گذشته بوده و هیچ نوآوری در آنها دیده نمی‌شود، ‌تجلی بارز این تدارک ویژه تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل در طلیعه هفته جاری بود.
تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره)
روز شنبه و در اولین روز این هفته، مراسم تجدید میثاق فعالان قرآنی با آرمان‌های امام راحل با اهدای تاج گل و نثار فاتحه به روح پرفتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی و البته به فاصله دو روز تا آغاز دهه فجر برگزار شد. در این مراسم که با حضور باشکوه فعالان قرآنی برگزار شد پس از قرائت زیارت‌نامه حضرت امام(ره)، بیانیه کمیته قرآن ستاد گرامیداشت دهه فجر توسط محمد‌رضا پورمعین، فعال قرآنی کشورمان قرائت شد.
در بخشی از این بیانیه آمده بود؛ بی‌تردید رهایی امت اسلامی از بند طاغوت و دستیابی به سرافرازی و عزتی کم‌سابقه در مقاطع و برهه‌های مهم تاریخی و تداوم آن در آینده مرهون انگیزه الهی‌، وحدت کلمه و مجاهدت و جانفشانی بی دریغ آحاد مردم و پیروی و توأم با آگاهی و بصیرت آنها از ولی فقیه بوده و خواهد بود.
لغو نشست همدلی مدیران قرآنی کشور
روز شنبه دهم بهمن‌ماه و در اولین روز هفته جاری اعلام شد که نخستین نشست همدلی مدیران قرآنی کشور که مصوبه شصت و هفتمین مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است در هفته جاری برگزار نخواهد شد. این نشست قرار بود روز یکشنبه 11 بهمن‌ماه با حضور مدیران نهادهای قرآنی و به میزبانی رادیو قرآن برگزار شود که به دلیل همزمانی این نشست با مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «محمدسعید سعیدی‌زاده»، عضو گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) که در فاجعه منا جان خود را از دست داد به زمان دیگری موکول شد. البته در تشییع جنازه مرحوم سعیدی زاده نیز هیچ‌کدام از مسئولان قرآنی کشورمان حضور نداشتند.
تغییرات در اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن
روز یکشنبه نیز دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته فرآیند برگزاری، تکثیر و تصحیح اوراق این طرح توسط ستاد مرکزی انجام می‌شد، گفت: چهارمین آزمون طرح تربیت حافظان قرآن، توسط ستاد هر استان انجام می‌شود. این آزمون در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که بخش شفاهی آن توسط مربیان از اول تا 12 اسفندماه در محل کلاس‌های حفظ و بخش کتبی آن پنج‌شنبه، 13 اسفندماه به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود. این مسابقات بدون محدودیت سنی در رشته‌های جزء 30، جزء 30 و اول قرآن کریم، جزء 30، 1 و 2 قرآن کریم، پنج جزء اول قرآن، حفظ 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل که هشت رشته ترتیبی هستند و همچنین سه رشته موضوعی و رشته‌ای هم مرتبط با حفظ موضوعی برای نوجوانان از کتاب «مسافران آسمان؛ 120 موضوع» است.
آغاز بررسی آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن
نشست تخصصی بررسی آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه، 11 بهمن‌ماه طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و جمعی از اساتید و داوران داخلی و خارجی در محل این سازمان آغاز شد. این نشست در پنج روز برگزار شد، که روزهای 11 و 12 بهمن‌ماه در تهران و در قالب چهار کارگروه برگزار شد، در طول این دو روز آیین‌نامه‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. این نشست در ادامه و طی سه روز دیگر در شهرهای اصفهان، مشهد و قم برگزار ‌شد که اساتید قرآنی حاضر با پیشکسوتان در این استان‌ها دیدار داشته و به گفت‌وگو ‌پرداختند.
دیگر کشورها از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران الگو بگیرند
در بخشی از این نشست تخصصی سمیح احمد خالد العثامنه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن از اردن با اشاره به اینکه پیشرفت سال به سال مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، ملموس است‌، گفت: این مسابقات را مادر مسابقات قرآنی جهان اسلام می‌دانم که شاخه‌های آن به شرق و غرب جهان رسیده و زمین را با تلاوت‌های بسیار زیبا منور کرده است.
پیکر «محمدسعید سعیدی‌زاده» تشییع شد
مراسم تشييع پيكر «محمدسعيد سعيدي‌زاده» قاري مهاجرالي‌الله صبح روز، 11 بهمن‌ماه در آبادان با حضور با شکوه مردم و مسئولان آبادان برگزار شد. پیکیر این قاری مهاجرالی‌الله از مصلای نمازجمعه در گلزار شهداي آبادان تشیعع و در كنار شهداي سينما ركس به خاك سپرده شد. از جمله نکات قابل توجه این مراسم عدم حضور فعالان قرآنی کشور بود.
برگزاری برنامه‌های قرآنی توسط نهادهای مختلف به مناسبت دهه فجر
در این هفته و با توجه به آغاز دهه مبارکه فجر از روز دوشنبه دوازدهم بهمن‌ماه محافل، کرسی‌های تلاوت و برنامه‌های قرآنی مختلف ویژه این ایام آغاز شد، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برپایی بیش از 30 محفل قرآنی برای کراکنان و خانواده‌های نیروی دریایی ارتش و برپایی 15 نمایشگاه عرضه محصولات قرآنی شامل کتب قرآنی، ادعیه، نرم‌افزارها و قلم قرآنی است.
اعلام زمان برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه روز سه‌شنبه طی گفت‌وگویی از برگزاری چهاردهمین دوره همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه در نیمه‌های اسفندماه خبر داد و گفت: چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. در این همایش که با حضور مسئولان کشوری و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی برگزار خواهد شد بیش از 20 نفر از بانوان شاخص و سرآمد در امور قرآنی تجلیل می‌شوند که هفت نفر از بانوان در حوزه بین‌الملل و بقیه از بانوان قرآنی ایران اسلامی هستند که در رشته‌های پژوهش، هنرهای قرآنی، داوری، قرائت، حفظ، مربیگری و... تجلیل می‌شوند.
تجلیل از 20 بانوی قرآن‌پژوه
همچنین در نشست مشورتی چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که روز سه‌شنبه سیزدهم بهمن‌ماه برگزار شد مباحثی پیرامون نحوه برگزاری همایش و امکان برگزاری همایش‌های مشابه در استان‌ها مطرح شد. در این نشست مطرح شد که چهاردهمین دوره همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه با محوریت «قرآن و امام رضا(ع)» مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین مطرح شد که در این همایش هفت نفر پژوهشگر از استان‌های اصفهان، زاهدان، اراک، قم، تهران و... تجلیل می‌شوند و نیز هنرمندانی در رشته‌های قلم‌زنی، نگارگری، معرق روی چوب، خطاطی و... نیز تجلیل خواهند شد. 
مسابقات قرآن جلسات شهر تهران برگزار می‌شود
مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی «سراج» ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران با هدف حمایت از جلسات قرآنی، شناسایی و تقدیر از نخبه‌های قرآنی محله‎ها روز پنج شنبه 15 بهمن‌ماه به همت فرهنگسرای مهر برگزار شد. مرحله مقدماتی این مسابقات روزهای هشتم و نهم بهمن‌ماه در فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد. اختتامیه این مسابقات نیز روز 19 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. در مراحل مختلف این مسابقات بیش از 20 هزار شرکت کننده ثبت نام کرده‌اند.
آخرین خبرها از طرح تحصیل رایگان حافظان قرآن
رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی و دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز چهارشنبه 14 بهمن ماه در مورد تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد تحصیل رایگان حافظان و قاریان قرآن، گفت: یکی از دستور کارهای جلسه مذکور، گزارش ضوابط شمول تحصیل رایگان قاریان ممتاز و حافظان کل قرآن کریم بوده است.در نهایت تصمیم گرفته شد که در کمیته نظارت و تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، موضوع نحوه تأمین اعتبارات و ضوابط شمول تحصیل رایگان قاریان ممتاز و حافظان کل قرآن کریم بررسی شود،‌ تا بلکه بتوانیم قسمتی از تعهدات را از طریق هماهنگی بین کمیسیون‌ها خصوصاً کمیسیون تبلیغ و ترویج و کمیسیون پژوهش و آموزش عالی تأمین کنیم تا مشکلات این افراد که خیلی هم زمانبر شده است مرتفع شود.
آغاز تعیین تکلیف قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن
دوره انتخاب و ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و دیگر کشورها 14 و 15 بهمن‌ماه در تهران برگزار شد. در این مرحله از دوره آموزش و انتخاب قاریان و حافظان ممتاز کشور، دو مسئله مورد ارزیابی قرار گرفت، مسئله اول اینکه توانمندی‌های قاریان و حافظان شرکت‌کننده با دقت مضاعف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و مسئله دیگر نیز بحث انتخاب بود که در این دوره مشخص شد برای هر مسابقه بین‌المللی کدام قاری یا حافظ مناسبت‌تر بوده و باید اعزام شوند.
شانس و مسائل غیرمترقبه در انتخاب و اعزام به مسابقات قرآن دیگر جایی ندارد
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در نهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن که پیش از ظهر امروز، 14 بهمن‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد، اظهار کرد: طی یک دهه گذشته کم‌کم در صحنه مسابقات به سمتی می‌رویم که تأثیرگذاری شانس و مسائل غیرمترقبه در انتخاب قاریان و حافظان کمتر شود و بتوانیم با آمادگی بیشتری برای کسب افتخارات در مسابقات بین‌المللی حرکت کنیم.
انتظار 5 هزار نفر برای عضویت در صندوق بیمه فعالان قرآنی

صبح روز 14 بهمن‌ماه همچنین نشست هم اندیشی جمعی از مدیران مؤسسات قرآن و عترت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست مباحثی از جمله بیمه فعالان قرآنی و تجدید نظر در تخصیص بودجه قرآنی از سوی مسئولان مطرح شد. حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: کارگروهی چند نفره از سوی موسسات قرآنی تشکیل شود تا بتوان به مشکلات موسسات رسیدگی و پیگیری انجام شود که نگاه مثبتی در بحث اعتبارات و قرآنی لحاظ شده است که بتواند این کارگروه ارتباطی بین ما و  اتحادیه تشکل های قرآن باشد و ما بحث بیمه و اعتبار قرآنی را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با پیگیری‌های صورت‌گرفته بتوانیم کارگروهی ویژه حمایت از فعالان قرآنی تشکیل دهیم.
captcha