بیان خصوصیات پدر از زبان پسر/ ایجاد تحول درونی؛ ویژگی بارز مؤذن انقلابی
کد خبر: 3473300
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
در برنامه بشری مطرح شد؛

بیان خصوصیات پدر از زبان پسر/ ایجاد تحول درونی؛ ویژگی بارز مؤذن انقلابی

گروه فعالیت‌های قرآنی: فرزند استاد حسین صبحدل، مؤذن انقلابی کشورمان در برنامه بشری حضور یافت و به بیان خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های بارز پدرش پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه بشری که جمعه شب‌ها ساعت 22 از شبکه قرآن سیما مهمان خانه‌های قرآن‌دوستان می‌شود، این هفته میزبان علی صبحدل، فرزند استاد مرحوم حسین صبحدل، قاری خوش‌صدا و مؤذن انقلابی کشورمان بود.
در ابتدای این برنامه مجری محمدهادی صلح‌جو درگذشت استاد راغب مصطفی غلوش، قاری مصری را به تمام جامعه قرآنی تسلیت گفت. 
در ادامه تماس تلفنی با یکی از پژوهشگران قرآنی، سید‌امین میرزایی برقرار شد که وی درباره شخصیت استاد غلوش و سفر وی به ایران مطالبی را بیان کرد و گفت: راغب غلوش در سال 1958، میلادی برای  خدمت سربازی به قاهره رفت و با حضور فراوانش در مسجد امام حسین(ع) با اصرارهای بسیار از شیخ مسجد در غیاب مؤذن این مسجد، آغاز به تلاوت و قرائت اذان کرد که از سوی حاضران بسیار مورد تشویق قرار گرفت و به مرور با کسب امتیاز بالا به‌عنوان قاری رادیو مصر انتخاب شد و به مرور زمان شخصیتی شناحته شده برای کشور مصر و جهان تبدیل شد و این ادامه داشت تا اینکه پس از انقلاب اسلامی یعنی در سال 1368 کشور ایران قاریان بین‌المللی را برای تلاوت قرآن در این کشور دعوت کرد که از میان این اساتید، مرحوم راغب غلوش مقرر شد که به ایران بیاید که وی بعد از حضورش در ایران در مدرسه سپهسالار تلاوتی از سوره احزاب را در حضور اساتید برجسته مانند خزعلی اجرا کرد که به گفته خود غلوش، این تلاوتش بهترین  تلاوت  او در ایران بود.  
در ادامه برنامه، به مناسب ایام دهه فجر، علی صبحدل، فرزند ارشد حسین صبحدل، قاری و مؤذن انقلابی کشورمان در استودیو حضور یافتو یاد این استاد بزرگوار را گرامی داشت.
علی صبحدل فرزند ارشد استاد صبحدل که 47 ساله است درباره شخصیت پدرش گفت: پدرم در سال 1310 در یک خانواده مذهبی در تهران میدان محمدیه به دنیا آمد و از دوران کودکی با علاقه‌ای که به قرآن و صدای‌خوش و نوای قرآنی داشت، در جوانی در جلسات قرآن مساجد شرکت کرد و با گفتن اذان و تعقیبات نماز با صدای دلنواز و آشنایی با آوازهای اصیل ایرانی، سعادت حضور در جاسات استاد مولایی را پیدا کرد و به مرور موفق شد که صدای ماندگاری از خود به یادگار بگذارد.


وی با تأکید بر صدای ماندگار پدرش، درباره آوازهای وی گفت: نواهای پدر، حد وسط مدح اهل بیت(ع) و آواز بسیار لطیف و دلنشین بود. همیشه دغدغه این موضوع را داشت که نواهای خود بتواند ماندگار و تأثیر‌گذار باشد و بتواند آنطور که باید و شاید بر روی مخاطب خود تأثیر مثبتی داشته باشد و آن حس قوی که باید به مخاطب برساند.
علی صبحدل افزود: پدر، همواره تأکید می‌کرد که قاری‌ای ماندگار است که بتواند تحول روحی در شنونده ایجاد کند و با آن تأثیرگذاری که بر مخاطب دارد، بتواند دگرگونی همراه با اشک به مخاطب عرضه کند.
فرزند استاد صبحدل در‌باره تربیت فرزندان از سوی پدر بیان کرد: استاد همواره فرزندان خود را برای حضور در جلسات قرآن تشویق می‌کرد اما برنامه تحمیلی برای حضور ما در این محافل نداشتند و همواره قرآن کریم را در منزل در حضور خانواده تلاوت می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه پدر در اواخر عمر خود دچار بیماری آلزایمر شد، افزود: پدرم فعالیت‌هایی مانند ارائه هنرهای دینی، نیایش‌ها، اذان و داوری برخی از مسابقات قرآن کریم را در زمان سلامت خود به یادگار گذاشت و در زمانی که کم کم دچار بیماری آلزایمر شده بود، عرصه داوری را ترک کرد تا به اشتباه در تعیین نمرات شرکت‌کنندگان حقی ضایع نشود.
حضور فعال استاد صبحدل در  حسینه ارشاد
استاد حسین صبحدل در زمان استاد مطهری و استاد شریعتی در حسینه ارشاد تهران فعالیت‌هایی را به عرصه گذاشت و افزود: حسینه ارشاد، در آن دوران با حضور علی شریعتی و مرتضی مطهری محلی برای نشر فرهنگ دین و قرآن برای جوانان بود و در رفت و آمدهایی که جوانان داشتند، استاد صبحدل، برای قاریان و جوانان علاقه‌مندان جلسات قرآن کریم برپا کرد و همچنین در این حسینه در حاشیه آموزش قرآن به جوانان، نمایش‌های مذهبی و انقلابی و همچنین توزیع کتب انقلابی و ارزشمند را در برنامه داشت.   
علی صبحدل درباره گنجینه خاطرات پدر که دچار آلزایمر شده بود، افزود: پانزده سال قبل از  پایان فوت وی، آلزایمر پدر کم کم آغاز شد به طوری که در 5 سال پایان عمر وی، آلزایمر پیشرفت کرد و این گنجینه  صندوق خاطرات را در سینه پنهان کرد و توان به یادآوردن گذشته‌ها را نداشت  و در سکوت باقی ماند.
 وی در پایان با اشاره به آثار برجسته استاد صبحدل گفت: بسیاری از اذان‌ها و دعاهایی که در حال حاضر وجود دارد، توسط استاد حسین صبحدل به‌عنوان یک تهیه‌کننده مخلص ضبط و جمع‌آوری شده است، اما صوت «ربنا» را بسیار دوست داشت و همچنین استاد در زمان ورود امام خمینی(ره) به کشور در فرودگاه در گروه سرود  اجرای سرود داشت که این  اجرا نیز ماندگار است.

داور جلسات قرآن در زمان پیروزی انقلاب اسلامی
در ادامه این برنامه، در مستندی که عباس سلیمی، پیشکسوت قرآن در آن از استاد صبحدل و شخصیتش می‌گوید،‌ پخش شد و سلیمی در این برنامه اظهار کرد: استاد  صبحدل برای تولید‌برنامه‌ها و استفاده از نواها و اشعار همواره علاقه‌مندان را به مذاکره و مشورت دعوت می‌کرد و پیشنهاد  می‌داد که کدام  مناجات و اذان را باید خواند و چطور باید آن را  اجرا کرد  و بدون بخل وقت برای علاقه‌مندان می‌گذاشت و همواره آنان را راهنمایی کرد و همانطور که خود به عنوان عنصر ضبط کننده برنامه بود، با فرد علاقه‌مند در استودیو حاضر و به تولید می‌پرداخت و با دستگاه‌های آنالوگ برای پخش  این آثار تلاش می‌کرد.
وی یاد این مرد خدا را گرامی داشت و افزود: استاد صبحدل، از سال‌های اول زندگیش تا زمانیکه در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت، در تمام سال‌های عمر خود، از همان ابتدای طفولیت در مجالس مذهبی و قرآنی و مساجد حاضر بود. نام این شخصیت انقلابی با چندین عنوان مترادف است، حسین نه تنها مؤذن بود، بلکه قاری خوب قرآن، اداره‌کننده جلسات قرآن و داور جلسات قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهیه‌‌کننده رادیو بود؛ در زمانی‌که کارهای قرآنی را انجام دادند، بسیار سخت بود.
یادآور می‌شود، برنامه بشری هر هفته جمعه‌ شب‌ها ساعت 22 از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازرگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۷ - ۱۶:۲۸
0
0
رحمت الله علیه و علی جمیع المومنین و المومنات
رحم الله من یقر الفاتحه مع الصلوات
captcha