نهضت امام خمینی(ره) انقلابی فکری بود
کد خبر: 3473603
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش:

نهضت امام خمینی(ره) انقلابی فکری بود

گروه بین‌الملل: سید‌موسی حسینی، در همایش «اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران» گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) یک انقلاب فکری و برجسته‌ترین شعار آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

نهضت امام خمینی(ره) انقلابی فکری بود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همايش «اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران» از سوی رایزنی فرهنگی كشورمان در داکا برگزار شد.
 
در این مراسم که جمعه، 16 بهمن‌ماه، با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی، هنری، رسانه‌ها و سایر طبقات اجتماعی بنگلادش در تالار اجتماعات انجمن پزشکان شهر داکا برگزار شد، اقبال سبحان چودری، مشاور اطلاعاتی نخست‌وزیر بنگلادش، عباس واعظی، سفیر و سيدموسي حسينی، رايزن فرهنگي كشورمان در بنگلادش، رشید الاسلام، روزنامه‌نگار و دبیر اجرایی روزنامه آنلاین «آمادرشامای داتکام» و مصطفی سرور فاروقی، کارگردان سینمای بنگلادش، سخنراني كردند.

در ابتدای اين مراسم، سیدموسی حسینی، رایزن فرهنگی كشورمان، در سخنانی کوتاه درباره اهداف انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) یک انقلاب فکری بود و برجسته‌ترین شعاری که در دوران انقلاب، خواسته مردم انقلابی را متبلور می‌ساخت، سه خواسته مهم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

پس از آن رشیدالاسلام، روزنامه‌نگار بنگلادشی با ارائه مقاله خود گفت: بزرگ‌ترین امتیاز انقلاب اسلامی در قیاس با بسیاری از انقلاب‌های بزرگ جهان در این است که انقلاب‌های دیگر شاید توانسته باشند سرنوشت یک کشور را تغییر دهند، اما در تغییر سرنوشت مردم و ملت آن کشور یا عاجز بوده و یا خیلی کند عمل کرده‌اند؛ درحالیکه انقلاب اسلامی ایران توانسته است همزمان با تغییر سرنوشت کشور ایران، سرنوشت ملت و مردم هوشمند ایران را نیز تغییر بدهد. البته برای رسيدن به این دستاورد ارزشمند، ملت ایران نیز حداکثر ایثار و از خودگذشتگی را از خود نشان داد.
 
رشیدالاسلام در بخش دیگری از مقاله خود به موضوع مذاکرات اخیر هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی پرداخت و در ادامه پیشرفت‌های مهم علمی، صنعتی، اقتصادی و ... ایران در سایه رهبری حکیمانه انقلاب اسلامی و عقل‌گرایی مسئولان ایرانی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارزیابی كرد.

سخنران بعدی اين همايش، مصطفی سرور فاروقی، کارگردان و فیلمساز معروف بنگلادش بود. فاروقی در سخنان خود كه به سينمای ايران اختصاص داده بود، گفت: به نظر من، فیلم‌های ایرانی از سه ویژگی عمده برخوردارند که آنها را متمایز می‌سازد؛ داستان‌های واقعیت‌گرا، فضای واقعی برای فیلمبرداری و بازی بسیار عادی و طبیعی بازیگران و هنرپیشه‌ها.

وی ادامه داد: در حالی که استوديوهای مشهور فیلم‌سازی جهان غالباً از داستان‌های ساختگی و فضاهای مصنوعی استفاده و بودجه‌های کلانی را هزینه می‌کنند؛ اما باز هم از نظر قدرت تأثیر و جذابیت، به  فیلم‌های ایرانی نمی‌رسند.
 
در ادامه عباس واعظی، سفیر كشورمان نیز سخنرانی کرد و گفت: همانطور که هر فیلم یک محتوا و یک تصویر دارد که آن محتوا را به ظهور می‌رساند، جریانات اجتماعی نیز یک محتوا دارند و یک شکل و صورت که محتوا را بروز می‌دهند.
 
وي ادامه داد: محتوای خواسته ملت ایران، آزادی، تمامیت ارضی، اعتماد به نفس و احترام به حقوق بشر است. و برای به روز رساندن این محتوا، صورت و شکلی که انتخاب شد؛ انقلاب اسلامی بود. البته این گام اول بود و در گام بعدی به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. از آنجا که این انتخاب ملت ایران در جهت منافع استعمارگران نبود، آنها موانع زیادی را در راه این ملت ایجاد کردند؛ اما ملت ایران، مقاومت کرد. بنابراین، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، مقاومت و استقامت در مقابل دشمن بوده است.

واعظی افزود: دستاورد مهم دیگر این انقلاب، قدرت مذاکره و گفت‌وگو است. وقتی ملتی مستقل است و احساس اعتماد به نفس دارد، بدون هیچ ترس و ضعفی به مصاف مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان می‌رود و سربلند بیرون می‌آید.

سخنراني اقبال سبحان چودری، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر بنگلادش، پایان‌بخش اين همايش بود.

وی در آغاز سخنان خود، سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را از طرف خانم شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش به دولت و ملت ایران تبریک گفت و ادامه داد: این انقلاب نه فقط سرنوشت ملت ایران را تغییر داد؛ بلکه سرنوشت سیاست جهان را نیز تغییر داد و دگرگون ساخت.
 
اقبال سبحان افزود: رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به مردم ایران آموخت چگونه بايد آزاد زیست، چگونه احترام خود را باید حفظ کرد و چگونه استقلال را به دست آورد.
 
وي همچنين با اشاره به سفر اخیر خود به ایران گفت: هنگامی که در مرقد امام خمینی(ره) حضور یافتم احساس کردم این مردی که زیر این خاک خوابیده، هنوز این ملت را رهبری می‌کند.
captcha