محافل همچنان خالی از تلاوت‌ خاشعانه
کد خبر: 3473679
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

محافل همچنان خالی از تلاوت‌ خاشعانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم که تلاوت قاریان ما در جهت تلاوت معنامحور و خاشعانه باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ویژه‌برنامه «افق» رادیو قرآن که روز گذشته، 18 بهمن‌ماه به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی به روی آنتن رفت، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، قدمت زیادی دارد و پیشکسوت‌ترین نهاد در حوزه فعالیت‌های قرآنی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: بعد از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ایجاد بخش مستقلی برای فعالیت‌های قرآنی اوقاف، اتفاق مهمی بود. مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی از سوی سازمان اوقاف برگزار می‌شود و مسئولیت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز برعهده این سازمان است.
حسینی عنوان کرد: سازمان اوقاف در حوزه‌های دیگری چون؛ حفظ قرآن، تربیت مربی حفظ قرآن، اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن و نیز طرح تربیت حافظان قرآن در فضای مجازی ورود جدی داشته است.
اهم فعالیت‌های مرکز امور قرآنی اوقاف
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه گفت: فعالیت این مرکز، شامل سه بخش است که یکی از این بخش‌ها فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است. در این حوزه مسابقات قرآن، محافل و جلسات قرآنی را داریم؛ به عنوان مثال همزمان با برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی، محافل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی و خارجی داریم برگزار می‌شود. همچنین هرساله در کنار مسابقات قرآن، نمایشگاه‌های قرآنی، جُنگ‌های قرآنی و... نیز هست.
وی عنوان کرد: حوزه دیگر، شامل آموزش است که این بخش نیز شامل آموزش متسابقان می‌شود؛ اتفاقی که در هفته گذشته در قالب دوره «ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی» رخ داد در قالب برنامه‌های آموزشی بود تا بتوانیم متسابقان را برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن آماده کنیم.
حسینی در ادامه گفت: علاوه بر این، کاری که در آینده نزدیک آغاز می‌شود آموزش داوران است؛ همانطور که مسابقات ما رتبه‌بندی دارد، داوران هم باید سطح‌بندی شوند تا داوران بتوانند به خوبی از عهده کار خود برآیند. آموزش‌هایی در واحد آموزش ما تعریف شده است که در آینده نزدیک به اجرا در می‌آید.
وی افزود: در بحث آموزش مجازی حفظ و آموزش تفسیر و معارف نیز کارهایی انجام شده است که امیدواریم از سامانه آموزش تفسیر و معارف قرآن کریم همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رونمایی شود تا کسانی که دسترسی به کلاس‌های حضوری ندارند از طریق این سامانه آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
براساس گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسینی در بخش دیگری از این برنامه به بحث مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری، هرساله در جمع قرآنیان مطالب کلیدی و اساسی مطرح می‌کنند و ایشان فرموده‌اند ما از طریق مسابقات می‌خواهیم قرآنی‌تر شویم تا جامعه ما با قرآن انس بگیرد. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مسابقات قرآن باید قرآنی باشد و با الگوی قرآنی برگزار شود.
نوآوری در مسابقات
حسینی عنوان کرد: اگرچه بیش از سه دهه است که مسابقات قرآن برگزار می‌شود، اما در این حوزه باید بدانیم که نیازمند نوآوری‌های بیشتری هستیم. مسابقه قرآن می‌تواند صمیمی‌تر، مؤثرتر و کم‌حاشیه‌تر باشد و تأثیرگذاری فراوانی داشته باشد و می‌تواند یک مدل مطلوب قرآنی را پی بگیرد.
وی ادامه داد: سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن یک قدم در جهت این نوآوری‌ها بود؛ همین که امسال نفر اول و دوم نداشتیم بلکه سطح ممتاز و عالی داشتیم موجب می‌شود تا خیلی از استرس‌ها کم شود و فضای صمیمی‌تری برقرار شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: در واقع در مدل جدید مسابقات کشوری، افراد با هم رقابت نمی‌کنند بلکه توانایی خود را براساس معیارهایی که برای آنها تعیین شده است می‌سنجند و تلاش می‌کنند با کسب امتیازات لازم، رتبه ممتاز یا عالی را به دست آورند و دیگر نیازی نیست که رقابت کنند.
وی با بیان اینکه در مسابقات قرآن، نباید عواملی را داشته باشیم که برای متسابقان استرس‌زا باشد، گفت: امروز در عرصه‌های مختلف رقابت‌ها دیده می‌شود و علاقه‌مندان و طرفداران رقابت‌ها منتظر تماشا هستند و در باب مسابقات قرآن با تمام جذابیتی که دارد حتی گاهی اوقات جامعه قرآنی هم این رقابت‌ها را دنبال نمی‌کنند. به طور کلی مسابقات قرآن باید جذاب‌تر شود تا مخاطبان بیشتری را به سمت خود هدایت کند.
فاصله تا تلاوتی خاشعانه
حسینی افزود: مسابقات قرآن باید به نوعی برگزار شود تا عموم مردم احساس کنند زمانی که پای این جلسه و محفل قرآنی می‌نشینند بر معلومات آنها اضافه می‌شود؛ امسال نخستین گام‌ها را برداشته‌ایم و امیدواریم با کمک اساتید و نخبگان قرآنی گام‌های بلندتری برداریم.
وی در این بخش از سخنان خود با انجام مقایسه‌ای در خصوص فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد: امروز نسبت به روزگاری که حافظ و قاری و مفسر قرآن کم داشتیم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم، اما هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم که تلاوت قاریان ما در جهت تلاوت معنامحور و خاشعانه باشد.
حسینی با طرح این پرسش که چرا جلسات که مردم ساعت‌ها بنشینند و قرآن گوش کنند، نداریم؟ گفت: یکی از دلایل این است که ما نمی‌توانیم با آیاتی که خوانده می‌شود آنطور که باید ارتباط برقرار کنیم، اما آنچه که هست این است که ما ایرانی‌ها بیش از هر قومیت دیگر این استعداد را داریم که قرآن‌دان شویم؛ چرا که درصد بالایی از کلمات ما عربی است و ما با صرف مدت زمانی می‌توانیم زبان عربی را بیاموزیم.
وی گفت: به هر حال عربی زبان اسلام و قرآن است و باید این زبان را بیاموزیم؛ ما در کشوری هستیم که زبان عربی در مدارس ما آموزش داده می‌شود و این شرایط فراهم است تا بتوانیم زبان عربی را آموزش ببینیم.
تشکیل کارگروه تلاوت معنامحور
حسینی عنوان کرد: عوامل مختلفی هستند که باید دست به دست هم دهند تا هم قاری ما و هم مستمع ما از تلاوت لذت ببرد؛ ما در مرکز امور قرآنی، کارگروهی با عنوان تلاوت معنامحور را راه‌اندازی کردیم و اگرچه برخی از اساتید نیز مطالبی با این موضوع به نگارش درآورده‌اند و یک چنین گفتمانی در حال شکل‌گیری است تا شاخص‌های تلاوت معنامحور مشخص شود.
وی یادآور شد: در حوزه تلاوت معنامحور و فرهنگ‌سازی آن باید مدل ارائه کنیم و با کمک کارشناسان و اساتید این مسیر را زودتر طی کنیم؛ در بازنگری آیین‌نامه مسابقات کشوری قرآن نیز آیتم‌هایی که به بحث تلاوت معنامحور برمی‌گشت به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار دادیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: اگر جامعه قرآنی، نهادهای قرآنی، متولیان و مدرسان همه دست به دست هم دهند همانطور که از تعداد اندکی حافظ به هزاران حافظ قرآن رسیده‌ایم در زمینه تلاوت معنامحور هم پیشرفت‌های خوبی حاصل خواهد شد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشم سلطانی نژاد
|
United States of America
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۶:۵۲
0
0
باسمه تعالی. کارهای اوقاف:نرگزاری مسابقه، آموزش-کارهای آموزش و پرورش: مسابقه و آموزش-کارهای ارشاد و سازمان دارالقرآن هم همین. چقدر موازی کاری؟! پس کی به فکر ارائه و پیگیری حق و تسهیلات و رسیدگی به معیشت برگزیدگان قرآنی از قبیل حافظان، قاریان و نظریه پردازان قرآنی است؟
captcha