چند بعدی شدن فقر در جامعه/ یارانه از بین برنده فقر نیست
کد خبر: 3473946
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خبر داد:

چند بعدی شدن فقر در جامعه/ یارانه از بین برنده فقر نیست

گروه جامعه: معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن هشدار نسبت به چند بعدی شدن فقر در کشور، گفت: حتی اگر رقم یارانه واقعی باشد. به تنهایی از بین برنده فقر نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری خود با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۴۹ درصد شهری و ۵۱ درصد روستایی هستند. همچنین ۹ درصد زنان سرپرست خانوار زیر ۲۵ سال، ۱۶ درصد ۲۵ تا ۴۰ سال و ۷۵ درصد نیز بالای ۴۰ سال سن دارند.

وی افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۳۸ درصد از این سالمندان در مناطق شهری و ۶۲ درصد در مناطق روستایی زندگی‌ می‌کنند که از این جمعیت ۵۶ درصد را زنان و ۴۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

ذولفقاری با بیان اینکه ۲۰۰ هزار کودک یتیم تحت پوشش امداد هستند، اعلام کرد: یک و نیم میلیون نفر در سال از خدمات موردی کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند و بیشترین ارباب رجوع ما سالمندان، سرپرستان خانوار از کار افتاده، بیمار، فوت شده و خانواده سرباز متاهل هستند. 

وی افزود: ۱۰ درصد از جمعیت کمیته امداد را جامعه زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که عمده این افراد به دلیل طلاق تحت پوشش هستند.

سلانه 10 درصد از مددجویان از چرخه حمایت‌های کمیته امداد خارج می‌شوند

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه ۳۰ هزار خانوار به دلیل زندانی بودن سرپرست تحت پوشش هستند، اظهار کرد: سالانه ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش از چرخه حمایت خارج می‌شوند و خدمات‌رسانی خانواده‌ها و سه نوع توانمندسازی سازمانی، اجتماعی و خانواده برای مددجویان اجرایی می‌شود و در مجموع هدف ما آمادگی خانواده‌ها و جامعه در راستای فقر و کاهش آن است.

وی افزود: کمیته امداد در تولید فقر خانواده‌ها نقشی ندارد و ما به عنوان درمان‌گر و حمایتی نقش ایفا می‌کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به همکاری با نهادهای حمایتی و خیریه عنوان کرد: یکی از وظایف امداد رفع هم‌پوشانی با سازمان‌های دیگر است، در رویکرد جدید امداد، با خیریه‌ها ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌شود تا نیاز خانواده‌ها را بین امداد و خیریه‌های مختلف تقسیم کنیم.

وی افزود: تعدادی از مددجویان از نظر اقتصادی وضعیت بدتری دارند، به طوری که در حاشیه شهرها و مناطق محروم زندگی می‌کنند و بر همین اساس کمیته امداد آنها را رتبه بندی کرده و ضرایب محرومیت را به آنها اختصاص می‌دهد و بر اساس این ضرایب خدمات‌رسانی را انجام می‌دهد، در همین راستا با وزارتخانه آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی، جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان ریاست جمهوری مذاکراتی انجام شده تا هر یک از دستگاه‌ها بر اساس توانایی‌هایشان به محرومین ساکن مناطق محروم خدمات ارائه دهند.

رویکرد‌های جدید کمیته امداد در حمایت از مددجویان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) سپس به رویکرد جدید کمیته امداد در قبال مددجویان خود پرداخت و اظهار کرد: بر اساس اساسنامه جدید کمیته امداد، دخالت مردم در فرآیند خدمت‌رسانی از طریق گسترش مراکز نیکوکاری از جمله اقدامات ما است که قرار است مراکز نیکوکاری را در محلات مختلف مناطق محروم گسترش دهیم و به کمک خیرین محلی بخشی از فقر فقرا را از میان ببریم.

ذوالفقاری ادامه داد: ۱۵۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش فاقد مسکن هستند که ۳۵۰ هزار نفر آنها نیز مسکن مناسب ندارند و در همین راستا پرداخت وام بهسازی از سوی دولت و همچنین پرداخت وام از سایر صندوق‌ها به مددجویان در دستور کار قرار گرفته است.

وی سپس به خدمات بیمه‌ای کمیته امداد اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دو بیمارستان علامه کرمی اهواز و بازرگان تهران به مددجویان خدمات ارائه می‌دهند و قرار است وجهی از افراد دریافت نشود و سهم فرانشیز مددجویان را نیز کمیته امداد از منابع خودش تامین کند. 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم از محل اعتبارات دولتی و کمک مردمی و خیرین، فرانشیز درمان مددجویان تحت پوشش را تامین کرده و آنها بتوانند از خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

برطرف کردن موانع حضور دانش‌آموزان تارک تحصیل در مدارس

وی همچنین از تفاهم با آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس قصد داریم امکانات تحصیل مددجویان بازمانده از تحصیل را فراهم کنیم و موانع حضورشان را برداریم.

ذولفقاری با اشاره به اشتغال مددجویان کمیته امداد عنوان کرد: کمیته امداد در بخش سرمایه، مهارت و آموزش‌های لازم برنامه‌هایی را برای مددجویان در دستور کار دارد و به آنها کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد.

یارانه حتی اگر رقم آن واقعی باشد. به تنهایی از بین برنده فقر نیست

وی با بیان اینکه فقر، از حالت تک‌بعدی خارج شده است، یادآور شد: طلاق و اعتیاد سرپرست خانوار، تعطیلی برخی کارخانجات، ایدز  و ... موجب شده که فقر از حالت تک بعدی به چند بعدی تبدیل شود، به طوری که یارانه حتی اگر رقم آن واقعی باشد. به تنهایی از بین برنده فقر نیست.

ذوالفقاری در ادامه به خدمات مددکاری کمیته امداد پرداخت و اظهار کرد: حمایت‌های امداد همراه با خدمات مددکاری می‌تواند در جهت رفع نیاز مددجویان موثر باشد، به طوری که در همین رابطه از دولت قبل نیز درخواست کرده بودیم که یارانه را به امداد بدهند تا ما بتوانیم آن را برای نیازمندان و رفع مشکلات آنها هزینه کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: به طور قطع برای رفع مشکل فقرا، ۸ دهک از افراد جامعه می‌توانند به امداد کمک کنند، در حال حاضر در کنار هر یک خانواده از ۶ دهک، یک خانواده فقیر قرار دارد.

وی به تاخیر ازدواج دختران روستایی اشاره کرد و  اظهار کرد: زنانی که کمتر از ۵۰ سال سن داشته و آمادگی ازدواج را دارند، کمیته امداد تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد و امروزه نقش همسریابی نیز از طریق همکاری با شبکه‌های نیکوکاری را برای رونق ازدواج به عهده داریم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: یکی از نگرانی‌های امداد، فقر بین نسلی است، به طوری که اگر ازدواج انجام نشود و در کنار آن آموزش‌های لازم ارائه نشود، خانواده‌های تحت‌پوشش با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توازنی بین درآمد و هزینه‌های خانواده‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: یارانه و مستمری امداد اگر نسبت به تورم رشد متناسبی نداشته باشد، خانواده‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

۹۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور فعال هستند

این مدیر ارشد کمیته امداد امام خمینی(ره) از فعالیت ۹۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور خبر داد و عنوان کرد: متناسب با حوزه جغرافیایی، مراکز نیکوکاری در کشور توسعه می‌یابد. سالیانه ۳ هزار زن سرپرست خانوار با همکاری کمک امداد ازدواج مجدد انجام می‌دهند که به این افراد نیز کمک‌های خاص صورت می‌گیرد.

ذوالفقاری در مورد حذف ۱۵ میلیون نفر از دریافت یارانه، خاطر نشان کرد: این طرح از سوی وزارت رفاه اعلام شده و امداد در صورت تصویب این طرح آمادگی دارد تا منابع آن را برای خانواده‌های تحت ‌پوشش هزینه کند.

captcha