پژوهش در حوزه حلال عامل عظمت اسلام می‌شود اگر...
کد خبر: 3474066
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
فخاری عنوان کرد:

پژوهش در حوزه حلال عامل عظمت اسلام می‌شود اگر...

گروه جامعه: دبیرکل موسسه بین‌المللی حلال جهانی با انتقاد از اینکه پژوهش‌های علمی در حوزه حلال صورت نمی‌گیرد، گفت: اگر دانشگاه‌ها وارد بررسی علمی حلال و حرام بودن مواد غذایی شوند، آنچنان نتایج بدیعی به دست خواهدآمد که یکی از عوامل عظمت اسلام خواهد‌ بود.

عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه بین‌المللی حلال جهانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا تحقیقات علمی در خصوص دلایل علمی حلال بودن محصولات و چرایی حرام بودن برخی دیگر صورت گرفته است به نحوی که فواید محصولات حلال از طریق روش‌های علمی ثابت شود؟ گفت: خیر؛ این مسئله درد ما هم هست.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید در این زمینه نقش‌آفرین شوند. اکنون تعداد زیادی از جوانان کشورمان در رشته صنایع غذایی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند که می‌توانند تحقیقات خود را به بحث حلال اختصاص دهند. وقتی که یک استاد رشته صنایع غذایی می‌خواهد تز پایان‌نامه یا موضوع تحقیق به دانشجویان خود ارائه دهد، موضوع‌های علمی مربوط به مباحث حلال و حرام را مطرح کند تا با تحقیقات صورت گرفته این موضوع‌ها کاربردی و قابل ارائه با استنادات علمی باشد.

چرا میگو حلال اما مارماهی حرام است

وی با انتقاد از اینکه فقط تعداد کمی از دانشگاه‌ها در این خصوص با مؤسسه حلال جهانی همکاری دارند، گفت: به عنوان مثال پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند بر روی این موضوع تحقیق کنند که تفاوت میگو با مار ماهی از نظر آناتومی غذایی چیست که میگو در اسلام حلال و مارماهی حرام است. یا تفاوت بین طیور حلال و حرام مثل گوشت کبوتر و گوشت عقاب در چیست. اگر این موضوع‌ها تز کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان باشد یافته‌های جهانی و یافته‌های دینی در کنار هم قرار گرفته و با زبان علمی به جهان عرضه می‌شود.

مالزی؛ تنها کشوری که رشته کارشناسی ارشد و دکتری حلال دارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در سایر کشورهای اسلامی تحقیقاتی از این دست صورت گرفته است؟ گفت: بسیار کم؛ تنها در کشور مالزی رشته کارشناسی ارشد و دکتری حلال وجود دارد. ما معتقد هستیم دوره کارشناسی ارشد و دکتری حلال باید در دانشگاه‌های صنایع غذایی کشور ایجاد شود که مبتنی بر پژوهش‌محوری باشد و حتی ما عناوین دروس دوره کارشناسی ارشد را نیز تهیه و پیشنهاد کرده‌ایم.

پژوهش‌های حوزه حلال یکی از عوامل عظمت اسلام می‌شود، اگر ...

وی با تأکید بر اینکه اگر دانشگاه‌ها وارد این حوزه شوند آنچنان نتایج بدیعی به دست خواهدآمد که یکی از عوامل عظمت اسلام خواهد‌ب ود، گفت: در پی پژوهش‌های صورت گرفته دلایل علمی ذبح اسلامی به جهانیان ارائه و حقانیت اسلام در این حوزه اثبات شد که با ذبح اسلامی همه خون از بدن حیوان ذبح شده خارج و گوشت سالم‌تری تولید می‌شود، یا مطالعات علمی نشان داده نبود الکل در غذا موجب می‌شود غذا سالم‌تر باشد.

فخاری تأکید کرد: اگر پروژه‌‌های علمی در مورد سایر مواد حلال و حرام صورت گیرد نیز همین نتایج علمی ارزشمند به دست خواهدآمد. البته ما به عنوان کشوری اسلامی مسئولیت سنگین‌تری در این خصوص نسبت به سایر کشورهایی داریم که حکومت اسلامی ندارند.

وی در پایان عنوان کرد: دانشگاه‌های کشور می‌توانند نتایج علمی خود در حوزه حلال را به جهان عرضه و در قبال همین فعالیت به سودهای مالی برسند، مثلاً بررسی تفاوت غذایی و بهداشتی سوسیس‌های که با گوشت حلال تهیه شده با سوسیس‌هایی که با گوشت حرام تولید شده را می‌توان فروخت و برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کسب درآمد کرد.

captcha