وقوع و تثبیت انقلاب بدون ولایت فقیه ممکن نبود
کد خبر: 3474297
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
عضو شوراي مديريت حوزه علميه خراسان:

وقوع و تثبیت انقلاب بدون ولایت فقیه ممکن نبود

گروه حوزه‌های علمیه: امام جمعه موقت مشهد گفت: اگر ولي فقيه نداشتيم نمي‌توانستيم انقلاب كنيم و اگر انقلاب مي‌كرديم نمي‌توانستيم اسلامي‌اش كنيم و اگر اسلامي‌اش مي كرديم نمي‌توانستيم آن را تثبيت كنيم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومي حوزه علميه خراسان، حجت الاسلام والمسلمين محمدباقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد، در ساعات پاياني دوشنبه 19 بهمن ماه، در جمع طلاب و فضلاي مجتمع ثامن الأئمه(ع)مشهد، به تبيين شاخصه هاي گفتمان اسلام ناب محمدي(ص) پرداخت.
وي در ابتداي سخنان خود اظهار داشت: يكي از مباحثي كه در تعريف دين وجود دارد دو تفسير از اسلام است كه هم قبل از پيروزي انقلاب، هم بعد از آن و هم در آينده وجود داشته و دارد.
رياست دانشگاه علوم اسلامي رضوي در تشريح تفاسيري از اسلام گفت: يك تفسير از اسلام در زمان قبل از انقلاب در مجامع خاص، از بحث هاي بسيار تند و كساني بودند كه دين را به سلسله عقايد، مسائل اخلاقي و مجموعه‌اي از احكام فردي و جمعي صرف ، تعريف مي‌كردند كه وقتي هدف دين را از آن ها سوال مي‌كرديم، مي‌گفتند «هدف اين است كه وارد بهشت شويم»؛ يعني به دنيا و وظيفه انسان در دنيا كاري نداشتند.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه سپس به تعريف صحيح از اسلام اشاره و خاطرنشان كرد: تعريف ديگر اين بود كه «دين راه زندگي و قالب شكل دهنده آن است؛ عقيده، نقشه اين راه، احكام، ابزار پياده كردن اين نقشه و اخلاق نيز پشتوانه تداوم احكام و ضامن اجراي آن است.» به اين تعريف مي‌توان اسلام ناب را اطلاق كرد.
عضو شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان  افزود: دين همه امكانات جسمي و روحي ما را آزاد كرده، سپس آن را قبضه مي‌كند و در نهايت هدايت را شامل آن مي‌كند؛ كاري كه پيامبر(ص) با مقداد، سلمان و ابوذر كرد يعني وقتي به زندگي آنها مي‌نگريد، مي‌بينيد همه چيز آنها در قبضه دين بود.
رييس دانشگاه علوم اسلامي رضوي يادآور شد: مؤمن كسي است كه مسيرش مسير انبياء(ع) و هدفش هم هدف انبياء(ع) باشد چرا كه آن ها را به عنوان پيامبر قبول كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه در بخش ديگري از سخنان خود و در تبيين شاخصه‌هاي اسلام ناب اظهار كرد: اولين شاخصه اين است كه توحيد نظري و عملي را بر ذهن و رفتار انسان حاكم مي كند، يعني انسان را از بت‌هاي بي‌جان و جاندار، قوانين غير الهي، اسارت نفس، خرافات و اوهام آزاد مي‌كند و فطرت حق‌جوي او را بيدار مي نمايد.
وي با اشاره به كتاب «طرح كلي اسلام در قرآن» اضافه كرد: اسلام ناب، انسان را با اعتقاد به قيامت و ابديت، پيوند مي‌دهد.
 
اسلام سياسي با خرافات و جهل مخالف است
خطيب جمعه موقت مشهد مقدس دومين شاخصه اين گفتمان را «اتكاي زندگي مردم به عقل، معرفت، وحي و دانش» عنوان كرد و گفت: اسلام سياسي با خرافات و جهل مخالف است.
وي با اشاره به يكي از آخرين فرمايشات پيامبر(ص) «العقل اصل ديني و العلم سلاحي»، خاطرنشان كرد: يك امت نمي تواند با جهل زندگي كند.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه، در تبيين سومين شاخصه اسلام سياسي، به مسأله مهم «استكبارستيزي» اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از خواسته‌هاي اصلي اسلام ناب «استكبار ستيزي»، «مبارزه با سلطه طلبي»، «رسيدن به استقلال كامل» و «رفع استضعاف از زندگي مردم» است.
وي با اشاره به تعامل با آمريكا، در ادامه سخن خود افزود: در قرآن همنشين استكبار، واژه هايي نظير «هدايت ناپذيري»، «ظلم»، «كفر» و... است كه گويي استكبار معجوني از اين تعاريف است و امكان اين كه اسلام بتواند با آن رابطه داشته باشد، وجود ندارد.
امام جمعه موقت مشهد تصريح كرد: امام راحل( ره) يكي از آرمان ها و ارزش هاي انقلاب را استكبارستيزي معرفي كرده و «شيطان بزرگ» را به آن اختصاص داده است.
وي ادامه داد: چهارمين شاخصه اسلام سياسي اين است كه «وظيفه هر انساني را دفاع از مظلوم در برابر ظالم مي داند»
 
دفاع از مظلوم مرز نمي شناسد
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه به جمله اي از حضرت علي(ع) «كونوا لظالم خصما» اشاره و ابراز كرد: آيا اين جمله مختص زمان خاصي است يا بايد همواره روي پيشاني يك مسلمان نوشته شده باشد؟
وي با بيان اينكه نسبت به فلسطين، يمن، لينان و عراق بي تفاوت باشيم يا خير، خاطرنشان كرد: دفاع از مظلوم مرز نمي شناسد و هم در داخل كشور، هم خارج از آن صدق مي‌كند، نمي‌توان مظلومي را ديد در حاليكه توان كمك به او را داشته اما نسبت به او مضايقه مي‌كنيم.
خطيب جمعه موقت مشهد مقدس، پنجمين شاخصه اسلام سياسي را طرفداري آن از حاكميت اخلاق و معنويات بر تمامي تلاش هاي مادي و حياتي انسان» دانست و افزود: نمي‌توان هيچ كاري انجام داد مگر اين كه اخلاق و معنويات بر آن حاكم باشد.
وي با بيان اينكه اخلاق بر همه رفتار اعم از بزرگ و كوچك حاكم است، گفت: نمي‌توان كاري را بدون توجه به خدا انجام داد.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه آخرين شاخصه مدنظر خود براي اسلام ناب را، «عدالتخواهي» عنوان و خاطرنشان كرد: در اسلام حرف اول و آخر را عدالت مي زند، اولين امام به خاطر شدت عدالت در محراب عبادت به شهادت رسيد و آخرين امام نيز براي اقامه عدالت قيام مي‌كند.
وي شرط اساسي براي تحقق اين شاخصه ها را عينيت يافتن «ولايت» در جامعه خواند و اظهار داشت: اينجاست كه جايگاه ولايت مشخص مي شود، اگر بخواهيم اسلام ناب كامل پياده شود، بايد امامت اسلامي و ولايت اسلامي در جامعه وجود داشته باشد.
امام جمعه موقت مشهد، در پايان يادآور شد: اگر ولي فقيه نداشتيم نمي‌توانستيم انقلاب كنيم و اگر انقلاب مي‌كرديم نمي‌توانستيم اسلامي‌اش كنيم و اگر اسلامي‌اش مي كرديم نمي‌توانستيم آن را تثبيت كنيم.

captcha