لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها
کد خبر: 3475002
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد:

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: دارالقرآنی، دارالقرآنست که کلمه «العترة» دنبالش باشد چون دو صراط(قرآن و عترت) و دو سراج(عقل و نفس) داریم که آنچه چراغ راه برای پیمودن مسیر قرآن و عترتست، عقل و نقل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه دارالقرآن «نفحات القرآن» شامگاه گذشته، 23 بهمن‌ماه با حضور آیت‌الله تحریری از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام شاکری، مدرس حوزه و سایر قرآن‌دوستان در محل این مؤسسه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فاطر توسط مسعود صیاف‌زاده، قاری کشورمان آغاز شد و در ادامه مجری برنامه به اجرای برنامه پرداخت و دعای سلامتی امام زمان(عج) به صورت جمع‌خوانی قرائت شد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی به سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قرآنیان به‌منظور افتتاح این دارالقرآن‌ گفت: یکی از آیات قرآن که می‌تواند مسیر مؤسسات قرآنی را روشن و تبیین کند آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»(اسراء/ 82) است.

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

وی ادامه داد: خداوند در این آیه اشاره می‌کند که قرآن به منظور دو رسالت بزرگ تنزیل شده؛ یکی رسالت شفا و دیگری رسالت رحمت. تنزیل یعنی اینکه قرآن طی 23 سال، آرام آرام به پیامبر(ص) نازل شد تا از این طریق رسالت بزرگ را ایفا کند.

محمدی با تأکید بر اینکه قرآن در لیلةالقدر نزول دفعی داشته که بالاجمال حقایق قرآنی بر قلب مبارک پیامبر(ص) نزول پیدا کرده است، اظهار کرد: اما این عبارات و کلماتی که ما در قرآن تلاوت می‌کنیم در طی 23 سال آرام آرام تنزیل شده و نزول تدریجی پیدا کرده است.

رسالت شفا و رحمت قرآن برای اهل ایمان است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اما این دو رسالت قرآن فقط برای اهل ایمان است چنانکه در آیه به صراحت بیان شده است.

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

وی ادامه داد: رسالت شفای قرآن رسالت پالایش وجودی از همه ناپاکی‌هاست، رسالت تخلیه وجود از همه رذیلت‌ها، جهالت‌ها و کسالت‌هاست اما رسالت رحمت قرآن، رسالت آرایش وجودی به همه پاکی‌هاست و رسالت تحلیه وجود به همه فضلیت‌ها، کرامت‌ها و سلامت‌هاست.

محمدی با اشاره به اینکه شفا رفع سقم و بیماریست، اظهار کرد: سقم‌ها سه شکل دارد گاهی روحانی، برخی عقلانی و بعضی ‌از اوقات نیز جسمانیست. رفع سقم روحانی که همان رذیلت‌های روحی و معنایست که قرآن آن را با فضیلت‌ها و تعالیم بلند اخلاقی که دارد رفع می‌کند. رفع سقم عقلانی که همان جهالت‌ها و نادانی‌هاست و قرآن با تبیان کل شیء بودنش و بهره‌مندی از عالی‌ترین علوم در خودش این جهالت‌ها را برطرف می‌کند.

بسیاری از آیات و سور قرآن دارای خاصیت‌های جسمانی هستند

وی عنوان کرد: بسیاری از آیات و سور قرآن، دارای خاصیت‌های جسمانی نیز هستند که روایت‌های متعددیست که خواصی‌ را برای آیات و سور‌ بیان شده است که به طور قطع عمل کردن به آنها می‌تواند تأثیرات متعدد جسمانی بر روی انسان داشته باشد بنابراین برخی از سقم‌های جسمانی توسط آیات قرآن شفا پیدا می‌کند و لذا این کسالت تبدیل به سلامت می‌شود.

محمدی بیان کرد: بنابر این قرآن کریم در رسالت اولش که شفاست فرد را برای بهره‌مندی از رحمت الهی آماده می‌کند و این در صورتی است که مؤمنانه با قرآن برخورد و رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن بیش از 30 ویژگی و رسالت چون نور، بشری، تبیان و بیان و ... برای خود شمرده است، اظهار کرد: اما مهم‌ترین بحثی که داریم این است که چگونه رابطمان را با قرآن کریم حل کنیم؟ و اینکه ما چه نسبتی با قرآن کریم داریم؟ و تا این سؤالات را جواب ندهیم هیچ‌گاه از قرآن، بهره‌مند نمی‌شویم البته شاید هم بهره‌مند شویم، اما به صورت سطحی.

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

محمدی بیان کرد: قرآن شفاست پس ما باید استشفا کنیم تا شفاء قرآن در حق ما فعال شود، قرآن رحمت است باید استرحام و طلب رحمت کنیم، قرآن تبیان کل شیء است و باید قرآن را استنطاق کنیم و به حرف درآوریم.

بهترین تفسیر قرآن نهج‌البلاغه است

وی با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری که بهترین تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه است، اظهار کرد: سه مقام داریم یکی نزول که برای قرآن است، دیگری تبیین که ویژه نهج‌البلاغه است و سومی که صعود است و ویژه صحیفه سجادیه است. این سه مقام ارتباط ویژه‌ای با هم دارند.

محمدی تصریح کرد: به تعبیری مقام تنزیل است که حقیقت ناب قرآنی در اختیار ما قرار داده شده است. مقام تبیین که مولا علی(ع) به عنوان مبین و مفسر قرآن ظاهر می‌شوند که با ادبیات ویژه‌ای آنچه که توسط ایشان تبیین می‌شود توسط حضرت زین‌العابدین(ع) در قالب دعا به عنوان قرآن صاعد ما را به اوج می‌برد که همان مقام تصعید است.

وی بیان کرد: دارالقرآنی، دارالقرآنست که کلمه العترة دنبالش باشد و معتقدیم که این درست است چون دو صراط که قرآن و عترت است و دو سراج که عقل و نفس است، داریم که ضروریست در این دو راه حرکت کنیم و آنچه که چراغ راه ماست عقل و نقل است، اما براساس حدیث ثقلین پیامبر اکرم(ص)، اصل مسیر قرآن و عترت است، بنابر این آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که در مقام تنزیل قرآن را بفهمیم و یا در مقام تبیین کمک بگیریم و یا از طریق صحیفه سجادیه مسیر حرکتمان را به سوی آسمان‌ها و صعود الی الله طی کنیم.

صحیفه سجادیه یک دوره کامل معارف است

محمدی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری صحیفه سجادیه یک دوره کامل معارف است، گفت: معتقدم که هیچ متنی در جهان برای ایجاد وحدت در عالم بشریت برای پیمودن و تحقق فلسفه خلقت به جز صحیفه سجادیه نداریم.

وی با اشاره به سفرهایی که در خارج از کشور از سال 59 و فعالیت‌هایی که در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه داشته است، افزود: شیخ زکزاکی محصول مدرسه اهل‌البیت در کشورها‌ی آفریقاییست. بیش از 30 کشور آفریقایی بهره‌مند از این مدارس هستند و عمدتاً هم بت‌پرست در این مدارس پذیرش می‌شود اما پس از تحصیل، روحانی مسلمان تحویل داده می‌شود.

محمدی با تأکید بر اینکه از برکات وجود امام خمینی(ره) و انفجار نور انقلاب اسلامی، بت‌پرستانی هستند که مسلمان و شیعه شده‌اند، عنوان کرد: با وهابی‌های تکفیری تندرو عربستان در طائف، ریاض و جده جلساتی داشتیم آنها بالاتفاق بر صحیفه سجادیه قسم می‌خورند که دربردارنده مضامین بی‌نظیریست همین اتفاق نظر در میان مسیحیان کاتالویک آمریکای لاتین نیز هست.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اینکه ایران توانسته با مکتب اهل‌ بیت(ع) به شدت در آمریکای لاتین نفوذ کند و به سرعت نیز در آن کشور در حال حرکت است به گونه‌ای که در کنگره آمریکا ماهی نمی‌گذرد مگر اینکه گزارشی از نفوذ ایران در این کشور ارائه می‌شود که از این امر احساس خطر می‌کنند، این حقانیت مکتب تشیع و اسلام است که مسیرش را در آمریکای لاتین پیدا کرده است.

رجوع ما به قرآن باید رجوع مریض به طبیب باشد

وی ادامه داد: خیل عظیم مردم به دو مورد این مکتب ارادت دارند یکی ظلم ستیزی که در مکتب امام حسین(ع) وجود دارد و دیگری به نورانیت، معنویت و تصعیدی که درمکتب امام سجاد(ع) وجود دارد که می‌توانند مسیر عروجشان را از این طریق پیدا کنند و این نقطه مطلوب و مورد نظر است.

محمدی با اشاره به اینکه رجوع ما به قرآن باید رجوع مریض به طبیب باشد، بیان کرد: قرآن نسخه بیماری‌هاست چون تحقق شفا در خارج همراه با طی کردن مراحلیست. چنانکه برای بهره‌مندی از استرحام قرآن باید فرهنگ استماع و انصات را درخودمان رشد دهیم «وَإِذا قُرِى ءَ الْقُرْانُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ اَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

وی با اشاره به تفاوت‌های استماع و انصات قرآن، گفت: تلاوت قرآن مطلوب است. انبیاء الهی «يتْلُوا عَلَيهِمْ آياتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» قبل از اینکه وارد تزکیه شوند و تعلیم کتاب و حکمت شوند قرآن را تلاوت می‌کردند. تلاوت قرآن عبارتست از خواندن قرآن با تأمل و فهم به قصد تبعیت و پیروی کردن.

بهره‌مندی از علمای دین در جلسات هفتگی این دارالقرآن

محمدی با تأکید بر اینکه اگر اینگونه قرآن را تلاوت کنیم به آن نتایجی که قرآن بیان کرده است، به طور قطع می‌رسیم، پیشنهاد داد: در جلسات هفتگی این دارالقرآن از بزرگان و علمای دین برای بیان یک فرهنگ از قرآن و راه حصول، وصول و اجرایی شدن استفاده شود.

وی اظهار کرد: اینکه قرآن گفته است که « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» یعنی اینکه قرآن را به چیزی که پایدارتر و استوارتر است هدایت می‌کند اما مراد از این «لِلَّتِي» چیست؟؟

محمدی بیان کرد: در این آیه شریفه آمده است قرآن هدایت می‌کند اما اینکه «استهدی» و طلب هدایت ما از قرآن چگونه باید باشد، مهم است. قرآن هدایت می‌کند و قرآن «هادیست» و ما هم «مهدی» هستیم. باید به قرآن معتصم و متمسک شد و با آن اوج گرفت و به بالا برویم.

ولایت جریان استوار و اقوم عالم وجود است

وی اضافه کرد: «اقوم» اسم تفضیل «قائم» است به معنای ایستاد‌ه‌تر و پایدارتر است. «التی» هم اسم موصول است که باید در سیره اهل‌بیت(ع) ببینیم مراد از این چیست؟ از امام باقر(ع) سؤال کردند «مراد از التی در این آیه چیست؟» فرمودند «یعنی الولایة». ولایت جریان استوار و اقوم عالم وجود است که قرآن انسان را به سمت آن هدایت می‌کند اول ولایةالله به این عالم «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ»، سپس ولایت رسول الله در طول ولایت خداوند «وَ رَسُولُهُ» و بعد ولایت افرادی که جانشین‌های برحق او هستند.

محمدی با تأکید بر اینکه اگر به حرف‌های قرآن گوش دهیم دست ما را به دست ولایت می‌گذارد، اظهار کرد: قرآن در غیر حوزه ایمان هیچ کارآمدی ندارد قرآن برای فردی شفا و رحمت است که مؤمن باشد و همین قرآن در حوزه ظلم فقط خسارت آفرین است «وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا».

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن نردبان عالم وجود است، تصریح کرد: لذا بهترین تفسیر و تبیین قرآن نهج‌البلاغه است و این حقایق وقتی برای شما تبیین می‌شود که می‌خواهید اوج بگیرید و آن هنگام به مقام تصعید می‌رسید که باید به صحیفه سجادیه مراجعه کنید.

منبع وحدت بشریت در آخرالزمان صحیفه سجادیه است

وی با اشاره به اینکه منبع وحدت بشریت در آخرالزمان صحیفه سجادیه است، بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند وحدت در چهار حوزه است؛ وحدت در میان پیروان اهل‌بیت(ع)، وحدت اسلامی، وحدت اهل کتاب «تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُمم که پیرامون کلمه «سَواءٍ» که توحید است باید با اهل کتاب متحد شویم، تشکیل حزب جهانی مستضعفین در مقابل نظام سلطه و استکبار جهانی جدای از هر آیینی.

محمدی تأکید کرد: محور وحدت بشریت بر حوزه انسانیت انسان بر اساس تعالیم الهی صحیفه سحادیه است و این حرفیست که قابل تببین و اثبات است. صحیفه سجادیه موضوعش انسان با فطرت الهیست که همه آموزه‌های الهی در فطرتش است.

وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره الرحمن گفت: این سوره باید در مراسم جشن قرائت شود برخلاف آنچه که در مجالس حزن و اندوه ما این سوره تلاوت می‌شود چرا که زیباترین آیات الهی در آسمان، زمین و ... در این سوره به تصویر کشیده شده است...

هر انسانی با فطرت قرآنی متولد می‌شود 

لزوم همراهی «عترت» در عنوان دارالقرآن‌ها

محمدی با اشاره به آیه دوم سوره الرحمن «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» بیان کرد: خدای رحمان از موضع رحمت رحمانیه‌اش معلم قرآن انسان شده است و سپس « خَلَقَ الْإِنسَانَ» خالق انسان شد و دوباره معلم بیان انسان شد «عَلَّمَهُ الْبَیانَ». یعنی هر انسانی با فطرت قرآنی متولد می‌شود و امکان ندارد انسانی که فطرتش دست نخورده باشد با حقایق و آموزه‌های ناب قرآنی مخالف باشد چون تمام حقایق قرآن حقایق فطریست.

وی با تأکید بر اینکه معلمی شغل خداوند است، گفت: خوشحالیم جایی تأسیس می‌شود و دارالقرآنی راه‌اندازی می‌شود که معلمی قرآن در آن شکل می‌گیرد و اگر از رسول الله(ص) سؤال کنیم که بهترین امت شما کیست؟ می‌فرمایند «خَیرُکُم مَّن تَعَلَّمَ القُرانَ وَ عَلَّمَه؛ بهترین امت من فردیست که قرآن را یاد می‌گیرد و یاد می‌دهد».

محمدی با اشاره به اینکه قرآن اسامی مختلفی دارد، اظهار کرد: بهترین صفت قرآن «ذکر» است چون ذکر یعنی چیزیست که انسان یاد گرفته بود اما یادش رفته و مجدد به او یادآوری می‌شود. لذا حقایق ناب قرآنی که در آن عالم به ما تعلیم داده شده است توسط «بیان» که همان قرآن است برای ما بازگویی و بازخوانی می‌شود لذاست که باید خودمان را در مسیر هدایت قرآنی دهیم و بیان قرآن را در وجودمان جاری کنیم و وجودمان را از این حقایق قرآن بهره‌مند کنیم.

وی ادامه داد: قرآن مثلث سه ضلعی با اضلاع قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که برای هدایت ماست. اینجا هم دارالقرآن و العترة است چون قرآن و عترت چراغ‌های راه ما برای پیمودن صراط هستند.

در ادامه محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان به تلات آیات پایانی سوره مبارکه کهف و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق پرداخت.

اجرای گروه تواشیح ابرار، پخش کلیپی از فعالیت‌های این دارالقرآن و مداحی ماشاءالله عابدی از ذاکرین اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) از دیگر برنامه‌های اجرا شده در مراحل پایانی این مراسم افتتاحیه بود.

گفتنی است؛ دارالقرآن نفحات‌القرآن در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان کیا، نبش بن‌بست مینو، پلاک 13 واقع شده است.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

captcha