غفلت از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی/ بی‌خبری عام از 6 سیاست کلی
کد خبر: 3475006
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
رستگار عنوان کرد:

غفلت از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی/ بی‌خبری عام از 6 سیاست کلی

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: متأسفانه از بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده نمی‌کنیم؛ درحالی که هم‌اکنون 42 سیاست کلی در کشور وجود دارد که از این تعداد 6 سیاست درباره فضای مجازی است؛ اما متأسفانه آنها را در دستور کار قرار نداده‌ایم و کسی از آن اطلاعی ندارد.

سعید رستگار، عضو هیئت مؤسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نیازسنجی را یکی از مهم‌ترین مباحث در ماندگاری محتوای فضای مجازی دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات‌مان در فضای مجازی فقدان نیازسنجی است. اگر تولید در هر زمینه‌ای همچون تولید محتوا، تولید بر مبنای نیاز نباشد، ماندگار نخواهد بود. متأسفانه نیازسنجی‌های‌مان اشکال دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه با نیازهای جوانان‌مان آگاه نیستیم و بر اساس یک سری تخیل‌ها و توانمندی‌هایمان تولید می‌کنیم و از طرفی هم انتظار داریم که این تولیدات به مصرف برسد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هشتاد درصد امکانات ما دولتی است و یکی از اشکالات این است که تولیدات به دست مدیران دولتی انجام می‌شود و اگر بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم قطعا شاهد اثرات مثبت محتوا و ماندگاری آن خواهیمبود.

وی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات که شامل بسیاری از مزایا همچون سرعت بالا، حفظ امنیت و بسیاری از موارد است، متأسفانه کسی زیربار ایجاد آن نمیرود، درحالی که 20 درصد اینترنت زیر بار شبکه‌های خارجی است. امروزه کره جنوبی به سهولت از شبکه ملی خودش استفاده می‌کند و فرهنگ بومی خود را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

هیچ کشوری به اندازه ایران خود را به این راحتی در معرض آسیب قرار نداده است

رستگار اظهار کرد: متأسفانه ما فرصت‌ها را به شدت از دست می‌دهیم و بسیار زمان‌سوزی و منابع سوزی می‌کنیم. هیچ کشوری به اندازه ایران خود را به این راحتی در معرض آسیب قرار نداده است و منافع ملی‌اش را به سهولت در اختیار دیگران قرار نداده است. 

وی یادآور شد: ما رهبر خوبی داریم اما متأسفانه از بیانات و رهنمودهای ایشان استفاده نمی‌کنیم. هم‌اکنون 42 سیاست کلی در کشور وجود دارد که از این تعداد 6 سیاست درباره فضای مجازی است که متأسفانه در دستور کار قرار نداده‌ایم و کسی از آن اطلاعی ندارد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: زمانی که می‌بینم از منابع‌مان به خوبی استفاده نمی‌کنیم در حالی که منابع بسیار غنی در اختیار داریم، متأثر می‌شوم. دین‌ ما از منابع بسیار غنی برخوردار است اما متأسفانه این منابع را فراموش می‌کنیم.

وی بیان کرد: وضعیت‌ ما در استراتژی‌ها و راهبردها بسیار خوب است اما متأسفانه ضعف اساسی در تاکتیک‌ها داریم. هم‌اکنون دو میلیون افغانی در کشور زندگی می‌کنند که به مرور بازار کار را در کشور برعهده گرفته‌اند چراکه اکثر کارهای یدی برعهده افغانی‌هاست. بسیاری از شغل‌ها در کشور از دست رفته و آن تعداد که مانده است، افغانی‌ها انجام می‌دهند و دلیل این امر وجود فضای مجازی است که همه کارها را به آن سپرده‌ایم.

رستگار اظهار کرد: باید از توانمندی‌های نیروهای جوان بهره‌مند شد و کار را به آنها سپرد. در تولید محتوا، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشین باید کارها را تقسیم کنیم. متأسفانه فضای مجازی را جدی نمی‌گیریم درحالی که دشمن همه امکاناتش را بسیج کرده و پای جنگ آمده است. ما این فضای مجازی را جنگ نرم نمی‌دانیم و مسئولان هم نسبت به این امر بی‌توجه هستند.

captcha