تمام خواسته‌های یک وزیر برای واسطه‌های شفا
کد خبر: 3475159
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

تمام خواسته‌های یک وزیر برای واسطه‌های شفا

گروه سلامت: وزیر بهداشت در همایش روز پرستاری و میلاد حضرت زینب(س) گفت: پرستاران واسطه فیض خدا و خلق خدا در شفا هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه 24 بهمن ماه با حضور در میان پرستاران با بیان اینکه قاطبه مردم به تلاش‌های جامعه پزشکی ارج می‌نهند اظهار کرد: ای کاش امروز تمامی مردم ایران از شما‌ها تقدیر می‌کردند. در کشور ما اینگونه رسم شده که همه صنوف برای خود برنامه برگزار می‌کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شرایط امروز ایران شرایط خاصی است از یک طرف منطقه و کشورهای همسایه در آشوب هستند و از سوی دیگر جریانات مذهبی و فرقه‌ای که به تحریک عوامل خارجی به آشوب دست زده‌اند امروز کنترل آنها از دست این عوامل خارج شده است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اظهار کرد: با برآمدن دولت اعتدال دو برنامه مذاکرات هسته‌ای و طرح تحول سلامت از سوی دولت اجرا شد اگر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب نبود شاید مذاکرات هسته‌ای به این خوبی‌ها به نتیجه نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه در دستور کار مخالفان انقلاب، برجسته کردن منازعات گروه‌های مختلف در اولویت است، عنوان کرد: هر کجایی که چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد در مسیری حرکت خواهد کرد که مسیر آن کاهش وحدت ملّی است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: جامعه پزشکی باید یک جامعه به هم پیوسته باشد زیرا در غیر این صورت سیاستمدارها دلشان برای این جامعه نمی‌سوزد. مردم به دنبال معیشت و امنیت هستند لذا باید به آنان خدمت کرد، جامعه پرستاری باید خدمت به مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند. ما افتخار می‌کنیم لباسی را بر تن داریم که خدمت به مردم فارغ از هر دین، آئین،نژاد برای آن تعریف شده است.

وی عنوان کرد: اگر بنای کار پرستاران و پزشکان خدمت باشد مردم آن چیزی را می‌پسندند که در پی کاهش آلام آنان است. امیدواریم مشکلات مردم در حوزه امنیتی‌، اقتصادی و سلامت حل شود هر کس در این مسیر است باید دست به دست هم دهند.

وی با ابراز انتقاد از اینکه یکی از مشکلات موجود بر سر راه نظام سلامت وجود اظهار نظرهای بدون مسئولیت است عنوان کرد: خیلی‌ها در حوزه سلامت فقط حرف می‌زنند اما به آن عمل نمی‌کنند این مسئله یکی از مشکلاتی است که بر سر راه نظام سلامت وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نگاه سنتی به سلامت چه در میان مردم و چه در میان سیاستمداران از جمله دیگر مشکلات نظام سلامت است عنوان کرد: سرمایه گذاری دراز مدت در حوزه آموزش و پرورش و نظام سلامت، سرمایه گذاری است که منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود در این راستا نگاه مردم و مجلس به هم شبیه بوده و سلامت را در اولویت یازدهم قرار دادند که این سر آغاز مشکلات ما است.

وی با اشاره به اینکه 30 سال پیش شبکه بهداشت تشکیل شده اظهار کرد: گرچه این شبکه تشکیل شده ولی هنوز زیر ساخت‌های آن توسعه نیافته است در بسیاری از شهرها هنوز امکانات درمانی وجود ندارد این مسئله به دلیل بی‌توجهی سیاستگذاران و سیاستمداران کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پرستاری 100 هزار نیرو کمبود داریم، اظهار کرد: همه این را گفته‌اند مطمئنا وزرای قبلی هم به آن اشاره کرده‌اند ما باید برای این کمبود یک فکر و اندیشه جدی داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه مدیریت نظام سلامت حتما نیاز به حضور یک پزشک به عنوان وزیر نیست، اظهار کرد: من با شما پرستاران در این زمینه همفکر هستم در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت اقتصادان است یا اینکه در بعضی کشورهای دیگر وزارت رفاه و بهداشت یکی بوده و منابع آن به هم آمیخته است، اگر بتوانیم در آینده تغییر جدی ایجاد کنیم مطمئناً اشکال ندارد که وزیر بهداشت پرستار باشد و امیدوارم که این مهم نیز انجام گیرد.

هاشمی عنوان کرد: اگر دولت و دیگران به ما اجازه جذب نیروی پرستار می‌د‌ادند مطمئناً بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل می‌شد. از خدا می‌خواهیم که این کار انجام گیرد. انصاف نیست با این تعداد کم پرستار این حجم بسیار بیمار اختصاص داده شود.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های طرح تحول سلامت اظهار کرد: کل پولی که در این حوزه به ما اختصاص داده شد 700 میلیارد تومان بود این در حالی است که میزان زیر میزی‌ها از این بیشتر بود. تمام هزینه‌ای که در این راستا از این منابع شده مشخص بوده و پرونده آن نیز موجود است. خوشبختانه ما توانستیم علیرغم بدیهی‌های که از دولت قبل باقی مانده بوده تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به سود رسانی برسانیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه باید در جهت تکریم جامعه پرستاری تمام تلاش‌های خود را به کار گیریم عنوان کرد: از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد ما نیز خود باید تکریم اعضای خود را انجام دهیم.

وی با بیان نگاه مردم به جامعه پزشکی اظهار کرد: مردم تشخیص می‌دهند چه کسی عاشقانه خدمت می‌کند و چه کسی برای پول این کار را انجام می‌دهد. مردم نگاهی که به ما دارند ناشی از رفتار ما است رفتار، متانت، عقلانیت و همبستگی ما در تکریم مردم موجب تکریم جامعه پزشکی می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که پزشکان و پرستاران را تحقیر می‌کنند خود آسیب می‌بینند در تکریم جامعه پرستاری ما تلاش‌هایی انجام داده‌ایم اگر چه راضی نیستیم آرزوی ما این است که جامعه پرستاری از لحاظ علمی بتواند هم طراز با پرستاران بین المللی باشد.

وی تاکید کرد: خط اول نظام سلامت و پیشانی آن پرستاران هستند. اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما به پرستاران نگاه می‌کنند، آرزو می‌کنم جامعه پرستاری در نظام سلامت بتواند مورد تقدیر قرار گرفته و مردم قدر شناس آنها باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پرستاران واسطه فیض خدا و خلق خدا در شفا هستند عنوان کرد: امیدواریم مردم نیز این مسئله را درک کنند. 37 سال از انقلاب گذشته اگر این انقلاب به پیروزی رسید به دلیل اتحاد مردم بود امیدواریم این اتحاد در تمامی حوزه‌ها وجود داشته باشد.

captcha