شعر انقلاب در انحصار محدوده جغرافیایی و تاریخی خاص نیست
کد خبر: 3475249
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
فاضل نظری:

شعر انقلاب در انحصار محدوده جغرافیایی و تاریخی خاص نیست

گروه هنر: معاون هنری حوزه هنری گفت: محدود کردن شعر انقلاب به تاریخ و جغرافیایی خاص، کوچک شمردن معنای عظیم شعر انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری پنجمین جشنواره شعر انقلاب با حضور فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری، علی‌رضا قزوه، دبیر هنری جشنواره و محمد‌رضا زنگنه، مدیر روابط عمومی حوزه هنری امروز، 24 بهمن‌ماه در سالن اندیشه حوزه برگزار شد. در ابتدای این جلسه نظری در سخنانی اظهار کرد: آنچه که این رویداد را از دیگر جشنوار‌ها متمایز می‌کند، عنوان و هدفی است که برای آن انتخاب شده، در کلامی دیگر وقتی برای جشنواره شعر انقلاب عنوانی ارزشی انتخاب می‌کنیم ناخوداگاه تفاوتی ماهوی نیز برای آن در نظر می‌گیریم و آن هم پیام مورد نظر جشنواره است.

وی افزود: در بیانات مقام معظم رهبری نیز بارها به اهمیت شعر انقلاب تاکید شده است. ایشان شاخصه‌هایی چون عدالت‌خواهی، وحدت مسلمین، رفعت ملی و اسلامی، معارف دینی، گفتمان انقلاب و بیداری اسلامی را معیارهای شعر انقلاب عنوان کرده است. بر همین مبنا مضامین ذکر شده سرلوحه آثاری است که در جشنواره حضور دارد.

معاون هنری حوزه ادامه داد: شعر انقلاب تنها محدود به جغرافیا و تاریخ خاص نیست، زیرا این تصور اشتباه وجود دارد که تنها اشعاری که به انقلاب سال 57 پرداخته‌اند شعر انقلابی نامیده می‌شود؛ در صورتی‌که پیام انقلاب بسیار گسترده است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند و ما به آن به عنوان شاخصه‌های جشنواره تکیه کرده‌ایم شعر انقلاب آموزه‌های گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

نظری با بیان این‌که شعر انقلاب می‌تواند بیانیه‌ انقلاب نیز باشد، تاکید کرد: معرفی چهره‌های گمنام در عرصه شعر انقلاب، بالا بردن دانش ادبی و تجلیل از تلاش شاعران انقلاب از جمله اهدافی است که ما برای برگزاری این رویداد به آن تکیه داریم. مطلب دیگر اینکه آرمان‌های انقلابی اشتراک بسیاری در سراسر دنیا به ویژه جهان اسلام داراست. این ادعا را می‌توان در تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در جریانات منطقه که ما از آن به عنوان بیداری اسلامی نام می‌بریم به وضوح مشاهده کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش اعلام کرد: جشنواره شعر انقلاب توان این را دارد که به صورت بین‌المللی برگزار شود. برای همین در سال آینده تلاش می‌کنیم که شکلی بین‌المللی به این رویداد بدهیم تا تاثیرات شعر انقلاب در خارج از مرزها هم نمود داشته باشد. این جشنواره 25 و 26 بهمن‌ماه در زاهدان و تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه این جلسه علی‌رضا قزوه نیز تاکید کرد: جشنواره شعر انقلاب از دل حوزه هنری بر می‌خیزد و به صورت جدی اهداف آن مد نظر حوزه است برای همین سعی می‌کنیم تمام توان خود را صرف بهتر برگزار شدن آن کنیم. درباره داوری‌های این دوره نیز باید بگویم که از وجود ادیبان با سابقه بهره برده‌ایم تا با حوصله بسیار، بهترین قضاوت‌ها را برای این جشنواره داشته باشند.

وی اعلام کرد: افتتاحیه جشنواره فردا، 25 بهمن‌ماه در زاهدان خواهد بود و اختتامیه آن نیز در تهران برگزار می‌شود. در ضمن در آئین افتتاحیه، شاعرانی از پاکستان و هند حضور خواهند داشت.

قزوه با بیان این‌که تعهد به اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه باعث پائین آمدن کیفیت جشنواره نشده است گفت: امسال شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه تمامی مراسم‌های ادبی و هنری بوده است. در این راستا ما تمام تلاش خودمان را کرد‌ه‌ایم که این مسئله به روی کیفیت کارمان تاثیر منفی نداشته باشد، به این صورت که جلوی بسیاری از خرج‌های اضافی را گرفتیم. این اتفاق سبب شد رقمی که صرف برگزاری جشنواره شعر انقلاب شده در مقایسه با دیگر رویدادهای ادبی کمتر باشد.

وی درباره اهمیت سرودهای انقلابی این گونه توضیح داد: یکی از توجهات بسیار جدی ما در حوزه شعر باید معطوف به سرودهای انقلابی باشد چون این حوزه حماسه‌ای در خود دارد که با اشعار انقلابی همخوانی کاملی برقرار می‌کند، اما متاسفانه در شرایط فعلی فضا به سمت ترانه‌های محفلی سوق پیدا کرده و همین عامل سبب افول ویژگی حماسه در شعر انقلاب شده است.

قزوه در پایان تاکید کرد: هیچ کدام از عرصه‌های هنر جلوتر از ادبیات و شعر حرکت نکرده است و همیشه شاهد بوده‌ایم که با کمترین هزینه بالاترین افتخارات در حوزه شعر و ادبیات به دست آمده است.

captcha