صدور و تمدید مجوز مؤسسات قرآنی از ابتدای سال 95 سرعت می‌گیرد
کد خبر: 3475278
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
حجت‌‌الاسلام حشمتی:

صدور و تمدید مجوز مؤسسات قرآنی از ابتدای سال 95 سرعت می‌گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: صدور و تمدید مجوز فعالیت موسسات قرآنی از ابتدای سال 95 سرعت می‌گیرد و مقدمه‌ای برای ادغام اتحادیه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در برنامه افق رادیو قرآن که روز گذشته، 24 بهمن‌ماه به روی آنتن رفت، اظهار کرد: همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، محافل و نشست‌های قرآنی متعددی در مساجد سراسر کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه دهه فجر یکی از زمان‌هایی است که فعالیت‌های قرآنی اوج می‌گیرد، گفت: دهه فجر با قرآن قرین شده است و البته مردم ما می‌دانند انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی از نوع قرآنی بود؛ در زمان انقلاب، سخنرانان و خطبا بیشتر سعی می‌کردند مردم را به پیام‌های قرآنی توجه دهند به اینکه ما باید براساس آیات قرآن به این حرکت انقلابی بپیوندیم.
اخباری از همایش تکریم خادمان قرآن

حشمتی در این بخش از سخنان خود به برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: مراسم تکریم خادمان قرآن همواره در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شد که امسال برنامه رئیس‌جمهور تغییر کرد و تبدیل به افطاری شد، اما در آن مراسم مجال تکریم خادمان قرآن فراهم نشد و در حالی که امضای لوح‌های تکریم را از ریاست جمهوری گرفته‌ایم این مراسم را سه‌شنبه، 27 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: در این مراسم که بیشتر بهانه‌ای است تا نظرات خادمان قرآن را بشنویم و گپ و گفتی با خادمان قرآن داشته باشیم از 13 خادم قرآن تجلیل می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: یکی از برنامه‌های که امسال برای نخستین‌بار اجرایی شد بحث راه‌اندازی هفته‌های قرآن در هشت استان کشور بود؛ طی ماه‌های گذشته پنج هفته قرآن در پنج استان کشور برپا شده و سه هفته قرآن دیگر نیز تا پایان سال برگزار می‌شود. در این هفته‌های قرآن، برنامه‌های مختلف قرآنی، محافل انس با قرآن و... اجرا می‌شود.
احتمال برگزاری جشنواره آیات
وی در ادامه به جشنواره قرآنی آیات اشاره کرد و گفت: برخی از استان‌ها، اعلام آمادگی کرده‌اند تا جشنواره‌های قرآنی آیات را در رشته‌های مختلف تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده برگزار کنند؛ امیدواریم این جشنواره‌ها نیز به خوبی برگزار شود و دستاوردهای آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه شود.
حشمتی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی ما گاهی اوقات در حلقه‌های محدودی اجرا می‌شود و فقط مربوط به اقشار قرآنی است، عنوان کرد: فکر نمی‌کنم در این کشور کسی باشد که علاقه‌مند به قرآن و فعالیت‌های قرآنی نباشد و همه ورزشکاران، هنرمندان و... اعتقاد راسخ به قرآن و اهل بیت(ع) دارند که متأسفانه در حوزه قرآن نتوانستیم این علاقه‌مندی را بروز و ظهور دهیم.
حشمتی ادامه داد: در موضوع قرآن و فعالیت‌های قرآنی باید به این موضوع فکر کنیم که همه مردم ایران، اهل قرآن هستند و قرآن را دوست دارند و باید پیام قرآن را به گوش مردم برسانیم تا آنها علاقه‌مند شوند؛ به این دلیل که ما پیام‌های قرآن را به صورت ناقص به مردم رسانده‌ایم آنها خود را زیاد درگیر نمی‌کنند اما به هر حال ما ناچاریم روی توده‌های مردم حساب باز کنیم و مردم را وارد عرصه کنیم.
فعالیت انجمن خادمان قرآن
وی در بخش دیگری از سخنان خود به انجمن خادمان قرآن اشاره کرد و گفت: براساس اساسنامه تنظیم شده، این انجمن هشت مجمع تخصصی دارد و اگر این مجامع به درستی تشکیل شود در حقیقت کارگروه‌های تخصصی در کنار خود خواهیم داشت.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ادامه داد: این انجمن، براساس خط مشی دولت که می‌خواهد کار به تشکل‌های مردمی واگذار شود قدم مثبتی بوده است و تلاش‌های خوبی در جهت شکل‌گیری و فعالیت این انجمن صورت گرفته است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وقت گذاشت تا این اساسنامه درست تنظیم شود.
وی بخش دیگری از سخنان خود را به فعالیت هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی اختصاص داد و گفت: این هیئت، فعالیت خود را با جدیت دنبال می‌کند، آیین‌نامه کلی آن تصویب شده و دبیرخانه آن نیز در سازمان دارالقرآن الکریم راه‌اندازی شده است.
حشمتی عنوان کرد: هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی هر هفته یک جلسه با حضور اعضا برگزار می‌کند و جلسات نیز به طور منظم هر هفته برقرار است؛ امیدواریم با حمایتی که سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌دهد هر چه زودتر زمینه هماهنگ‌سازی در حوزه موسسات قرآنی فراهم شود.
وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امیدواریم بحث صدور مجوز موسسات قرآنی و تجدید مجوزها از ابتدای سال 95 سرعت بگیرد و این روند مقدمه‌ای برای ادغام دو اتحادیه شود.
وی در این بخش از سخنان خود به بحث بودجه‌ قرآنی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه معاونت قرآن وزارت ارشاد دو اعتبار و بودجه داریم که یکی از طریق حوزه وزارتخانه به ما می‌رسد و در قالب اعتبارات سالانه است و شامل حقوق و دستمزد و فعالیت‌های روتین ما می‌شود و یک اعتبار دیگر از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت می‌کنیم که این اعتبار در سرفصل بودجه در یک فصلی به نام فصل 17 می‌آید که این فصل در صورتی فعال می‌شود که بودجه دولت به میزان کافی باشد. تا این لحظه هیچ پولی دریافت نکرده‌ایم.
captcha