دانشجویان معنویت را در نگاه عرفانی حضرت زینب(س) جست‌وجو کنند
کد خبر: 3475524
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
نماینده رهبری در دانشگاه‌ها:

دانشجویان معنویت را در نگاه عرفانی حضرت زینب(س) جست‌وجو کنند

گروه دانشگاه: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه جشنواره بانوی کرامت، گفت: دانشجویان عطش دستیابی به فضای معنوی را در ذیل نگاه عرفانی حضرت زینب(س) جست‌وجو کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اختتامیه اولین جشنواره بانوی کرامت امروز، 25 بهمن‌ماه با حضور اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت در دانشکده شریعتی برگزار شد.
بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، فاطمه مهاجرانی، رئیس دانشکده شریعتی و دبیر جشنواره بانوی کرامت به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: شروع جشنواره ملی بانوی کرامت از ماه رمضان کلید خورد و در بازه زمانی کوتاه با دانشگاه الزهرا(س) هماهنگی خوبی را داشتیم. آثاری را با این رویکرد دریافت کردیم که چگونه می‌توان از سیره ائمه(ع) بهره‌برداری بهتری کرد. دبیرخانه از مردادماه 94 آغاز به کار کرد، دبیرخانه علمی را دانشگاه الزهرا(س) تقبل کرد و کار داوری آثار آنجا شروع شد.
وی افزود: بالای 450 اثر و 70 مقاله علمی دریافت شد که در شاخه‌های مختلف دلنوشته، صنایع دستی و غیره هستند، امروز از حدود 30 نفر صاحبان آثار برتر تقدیر می‌شود.امیدواریم این یک جشنواره دنباله‌دار باشد. شهرداری تهران به‌ویژه شهرداری منطقه 19 حمایت بسیاری کرد. اول شهریورماه افتتاحیه جشنواره برگزار شد، ادامه دریافت آثار را داشتیم و با جلسات منظم هفتگی مسیر را ادامه دادیم، آثار ارزیابی و داوری شد.
در ادامه، ناهید سادات قائم‌مقام فراهانی، رئیس آموزشکده فنی قم به ارائه مقاله خود با عنوان «نقش زنان در ظهور مردان موفق» پرداخت و گفت: موفقیت مردان در گروی زنان خانواده است یک زن می‌تواند در دوره‌های مختلف زندگی‌اش در نقش‌های مختلفی قرار گیرد. زن می‌تواند راهبری علمی و مشورتی گوناگونی مرد را به عهده بگیرد. حضرت زهرا(س) پشتیبان صدیق برای پدر خود بود، همچنین خواهران می‌توانند از برادر خود بهترین حمایت را داشته باشند که نمونه آن حضرت زینب(س) است. حضرت زهرا(س) با عملکردی بی‌بدیل تدابیر مناسبی را در زندگی با حضرت علی(ع) اتخاذ کردند، زمانی که حضرت علی(ع) در پی جهاد بودند حضرت زهرا (س) به بهترین نحو زندگی را مدیریت کردند.
وی با اشاره به انواع حمایت‌ها گفت: هوشمندانه، قناعت‌ورزانه، فداکارانه، خلاقانه و حمایت در شرایط سخت را می‌توان انواع حمایت‌هایی دانست که زنان می‌توانند از مردان داشته باشند.
وی تلاوت قرآن، تربیت براساس محبت اهل بیت(ع)، شیر دادن همراه با طهارت و پرورش تفکر و کنجکاوی را از شیوه‌های تربیتی مادران مردان موفق دانست.
بنا بر این گزارش، در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تبریک میلاد حضرت زینب(س) گفت: گوهری همانند امام رضا(ع) خداوند عنایت فرمود تا در کشور خودمان داشته باشیم و امیدواریم این جشنواره موجب نورانیت دل‌ها و ارتباط بهتر با ائمه(ع) شود.
وی افزود: فرهنگ کشورمان در دست دختران امروز است، نگاه اسلامی برترین نگاه به انسان و زن را دارد بیشترین احترام به انسان و به‌ویژه زن در این مکتب وجود دارد.
یک زن؛ اولین شهید تاریخ اسلام
محمدیان اظهار کرد: از نظر قرآن که آخرین ارتباط بین زمین و آسمان است حقیقت انسان گوهر دردانه‌ای است که فراتر از مردانگی و زنانگی است. برای دست‌یابی به حیات طیبه هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد هم زنان و هم مردان از علم و توان لازم برای طی مسیر قرب‌الله برخوردار هستند. در حیات طیبه هر کسی در مسیر ایمان یعنی عمل صالح حرکت کند حتماً به آن حیات طیبه می‌رسد. تقوای بیشتر باعث برتری است و هر کس تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند گرامی‌تر است. وقتی خداوند امانت را به آسمان و کوه‌ها عرضه داشت آن‌ها امانت را نپذیرفتند آیا فرقی بین زن و مرد در پذیرش امانت وجود دارد؟ آیا در عبودیت فرقی بین زن و مردم وجود دارد؟ مذمت امیرالمؤمنین(ع) از مردها ده‌ها برابر زنان بوده است. علی (ع) به این دلیل که به یک زن یهودی اهانت شده بود آرزوی مرگ کرد. اولین شهید در تاریخ اسلام یک زن به نام سمیه مادر عمار یاسر است. رسول خدا(ص) همان طور که برای مردان جلسات خاص داشت برای زنان هم جلسات خاص داشت.
وی عنوان کرد: دانشجویان ما در این فضای که عطش رسیدن به فضای معنوی را موج می‌زند می‌توانند بسیاری از مسائل معنوی خود را در ذیل نگاه عرفانی حضرت زینب(ص) معنا کنند. ملکوت عالم معنای زندگی است با توجه به باطن عالم هستی زیبایی‌های آن را می‌توانیم مشاهده کنیم، آیا ممکن است خدای که جمال مطلق است آفرینش زیبایی نداشته باشد. ما این زیبایی را نمی‌بینیم چون ظاهر و باطن را با هم نمی‌بینیم. حقایق عالم را جامع باید دید نه نقطه به نقطه. خدا ما را آفریده تا همه جا خودش را ببینیم؛ چرا که به کمتر قانع می‌شویم این روح انسانی است و با حضرت زینب(س) می‌توان به آن رسید.
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، معاون وزیر ارشاد در ادامه بیان کرد: دانشجویان بخشی از وقت خود را صرف مطالعه در جایگاه زن در اسلام و سیره ائمه(ع) کنند در تاریخ قبل از اسلام زنان در لیست اشخاص به حساب نمی‌آمدند بلکه در لیست اشیاء محسوب می‌شدند.
وی افزود: اگر به فرهنگ اسلام برگردیم می‌بینیم ظرفیت‌های چون حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) چگونه توانسته‌اند به رشد و تعالی برسند و نقش‌های که برای زن در فرهنگ اسلام تعریف شده را تجسم بخشیدند. پیامبر(ص) فرمود بهترین فرزندان شما دختران شما هستند دختران حسنه و پسران نعمت هستند. در مورد نعمت‌ها از شما سؤال می‌شود اما به ازای حسنه‌ای که به شما داده شده ثواب و پاداش از سوی خداوند به شما داده می‌شود.
ارباب سلیمانی در مورد نقش همسری نیز گفت: از معصوم(ع) نقل است که اگر همسر به همسر خود یک لیوان آب بدهد مثل این است که یک سال شب و روز عبادت کرده است. همچنین جایگاه مادری بالاترین شغل عنوان می‌شود و مادران بالاترین شغل و منزلت را دارند؛ زن می‌تواند نردبان کمال تا آخرین قدم‌ها طی کند.
تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره
همچنین حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی در پایان سخنان‌های خود پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره را داد.
بنابراین گزارش، اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره ملی بانوی کرامت با حضور اعضای ستاد دهه کرامت و همچنین برگزاری تواشیح و پخش کلیپ از دیگر بخش‌های جشنواره بود.
captcha