دنیا منتظر بازگشت مردم فلسطین به خانه است
کد خبر: 3475559
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
رئیس‌جمهور:

دنیا منتظر بازگشت مردم فلسطین به خانه است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نشست مطبوعاتی با رئیس‌جمهور غنا با بیان اینکه موضوع فلسطین از جمله موضوعاتی است که سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد باید برای حل آن تلاش کند، گفت: دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه‌هایشان را در امنیت و شادی شاهد باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز، یک‌شنبه، 25 بهمن، پس از مراسم امضای اسناد مشترک همکاری میان تهران - آکرا، در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌‌جمهور غنا به خبرنگاران گفت: ایران و غنا زمینه‌های فراوانی برای همکاری در بخش‌های گوناگون از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه و ارائه خدمات فنی، مهندسی و کشاورزی دارند.
رئیس‌جمهور افزود: در مذاکرات مشترک در زمینه گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و خدمات اجتماعی و گسترش همکاری‌ها در بخش صنعت و صنایع معدنی، گفت‌وگو شد.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات جمهوری اسلامی ایران در غنا از جمله ایجاد دفتر جهاد سازندگی، تأسیس مدرسه اهل بیت و دانشگاه اسلامی و ارائه خدمات بهداشتی – درمانی در کلینیک درمانی ایران به مردم غنا، خاطرنشان کرد: این خدمات مورد توجه و تقدیر مسئولان کشور غنا قرار گرفته که آمادگی داریم در جهت گسترش این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس‌‌جمهور با اشاره به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مبارزه با افراطگری  و تروریسم و مشکلات و معضلاتی که تروریست‌ها در جهان ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: در دیدارها و مذاکرات امروز در زمینه مسائل و مشکلات منطقه و راه‌حل‌های آن بحث و تبادل نظر داشتیم.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: موضوع فلسطین و مشکلاتی که منطقه از این دیدگاه با آن مواجه است، نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت و باید همه کشورهای جهان در سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد برای حل آن تلاش کنند.
رئیس‌‌جمهور تأکید کرد: دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه‌هایشان را در امنیت و شادی شاهد باشد.
حجت‌الاسلام روحانی همچنین اظهار امیدواری کرد تا توافقات میان مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و غنا هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود.
جان دراماني ماهاما، رئیس‌‌جمهور غنا نیز در این نشست مطبوعاتی ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران بخاطر مهمان‌نوازی و استقبال گرم از هیئت عالی‌رتبه کشور غنا، در سفر به ایران، سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ما همواره ملت ایران را بخاطر قدرت‌نمایی در ارایه گفت‌وگو و تعامل در مذاکرات تحسین می‌کنیم و من بر خود می‌بالم که اولین رهبر قاره آفریقا هستم که پس از توافق به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است.
رئیس‌‌جمهور غنا با بیان اینکه ایران و غنا از دوستان قدیمی و مؤسسان جنبش عدم تعهد هستند، گفت: ایران همواره دوست نزدیک آفریقا و حامی جنبش آزادیخواه این منطقه در مقابله با آپارتاید بوده و ما ارزش بسیار بالایی برای دوستی با این کشور قایل هستیم و معتقدیم ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها نقش با اهمیت خود در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان را به نمایش گذارد.
دراماني ماهاما با بیان اینکه در مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و غنا در مورد مسائل مهم دوجانبه و بین‌المللی صحبت شد، خاطرنشان کرد: در این نشست در زمینه معضلاتی که تروریسم در منطقه بوجود آورده و مشکلات برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و فلسطین گفت‌وگو کردیم و معتقدیم همه منازعات راه‌حل سیاسی دارند و گزینه سیاسی به هیچ‌وجه مناسب نیست.
وی افزود: جنگ و نظامی‌گری نمی‌تواند راه‌حل مشکلات منطقه باشد و تنها موجب تلفات انسانی خواهد بود.
رئیس‌‌جمهور غنا با تحسین دکتر روحانی بخاطر رهبری قدرتمندانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، گفت: افراطی‌گری و خشونت تهدیدی برای کل جهان است و امروز ایران پس از توافق هسته‌ای می‌تواند نقش برجسته‌ای در حل و فصل این منازعات داشته باشد.
جان دراماني ماهاما در مورد مشکل فلسطین نیز گفت: معتقدیم فلسطینی‌ها باید بتوانند در کشور خود با آسودگی خاطر و در امنیت کامل زندگی کنند و همه کشورهای دنیا باید در این زمینه با حسن‌نیت همکاری کنند.
رئیس‌‌جمهور غنا همچنین با انتقاد از ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: باید ساختارهای شورای امنیت و سازمان ملل اصلاح شود تا صدای دیگر کشورها در آن رساتر به گوش جهان برسد.
وی با اشاره به توافقنامه‌ها و اسناد همکاری میان ایران و غنا بر عزم راسخ و تلاش خود در راستای اجرایی و عملیاتی شدن این قراردادها تأکید کرد.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و غنا، با بیان این که کشور غنا دارای سیاست خارجی مستقل و همگرا با کشورهای آفریقایی است، گفت: توسعه و تقویت روابط تهران - آکرا در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ضروری است.
حجت‌الاسلام روحانی در این نشست گفت: در پنجمین کمیسیون مشترک همکار‌‌ی‌های دو کشور که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد،اسنادی با هدف توسعه همکاری‌های مشترک امضا شد که اجرای آن اسناد می تواند گامی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشد.
رئیس‌‌جمهور اظهار امیدواری کرد: در دوران پساتحریم شاهد استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران وغنا در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی برای توسعه و تحکیم مناسبات همه جانبه میان دو کشور باشیم.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی در راستای توسعه همکاری‌ها با غنا استفاده کند، گفت: خوشبختانه ایران و غنا در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و ما خوشحالیم از این که مراکز  علمی و فرهنگی، فعالیتهای کشاورزی و مرکز خدمات درمانی و بهداشتی ایران در غنا در خدمت به مردم فعالیت دارند و امیدواریم در همه حوزه‌های اقتصادی تجاری و فرهنگی نیز بتوانیم متناسب با ظرفیت‌های موجود، روابط و مناسبات خود را توسعه دهیم.
رئیس‌‌جمهور سفر رئیس‌جمهور غنا به ایران را نقطه عطفی در مسیر گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه انتقال تجربیات و تعلیم جوانان غنا در حرفه‌ها و بخش‌های علمی و تحقیقاتی اقدام کند.
حجت‌الاسلام روحانی همچنین بر ضرورت توسعه همکار‌ی‌ها و سرمایه‌گذار‌های مشترک در زمینه های انرژی، عمرانی، حمل و نقل ریلی، کشاورزی و دیگر بخش‌ها تأکید کرد.
رئیس‌‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل تروریسم در منطقه و شمال آفریقا، بر ضرورت مقابله با افکار افراطی‌گرایانه تأکید کرد و افزود: باید برای مقابله با گروه‌های تروریستی و افکار افراطی آنها اقدامات جمعی، هماهنگ و مشترکی انجام شود.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به مشکلاتی که تروریسم و درگیری‌ها برای مردم منطقه بوجود آورده است، افزود: ما معتقدیم همه مشکلات باید در نهایت از طریق سیاسی حل و فصل شود که در این راستا ایران و غنا می‌توانند در مجامع بین‌المللی بویژه جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان این که هیچ مسئله‌ای نباید ما را از تلاش برای اعاده کامل حقوق و حل مشکلات مردم فلسطین ناامید کند، افزود: اگر یک ملت مقاوم اینگونه برای رسیدن به هدف خود تلاش کند در نهایت به پیروزی خواهد رسید.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به این که ایران و غنا در عمده مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر دارند، اظهار امیدواری کرد تا مسئولان دو کشور در راستای اجرایی و عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر این برنامه‌ها تلاش کنند و وزرای خارجه در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تعاملات خود را گسترش دهند.

رئیس‌جمهور غنا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از هیئت عالی‌رتبه غنا گفت: روابط تهران - آکرا بسیار صمیمی و دوستانه است و ما امروز احساس می‌کنیم که در وطن خود حضور داریم.

«جان دراماني ماهاما» با تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران و موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی گفت: به نتیجه رسیدن برجام موجب خوشحالی مردم غنا و همه ملت‌های آزادی‌خواه در جهان شد و ایران در این مذاکرات توانست قدرت دیپلماسی قوی خود را به نمایش بگذارد.

رئیس‌جمهور غنا با تحسین دکتر روحانی به خاطر مدیریت قدرتمندانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان گفت: ایران نقش بی‌بدیلی در ایجاد صلح در خاورمیانه دارد و می‌تواند در راستای حل مشکلات و بحران‌های موجود در این منطقه تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این که سرنوشت مردم فلسطین سال‌هاست که موجب نگرانی شده است، گفت: معتقدیم مردم فلسطین باید در کشور و وطن خود آزاد و مستقل زندگی داشته باشند.

رئیس‌جمهور غنا با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌ها میان ایران و غنا برای ایجاد صلح و ثبات در شمال آفریقا،  افزود: ما می‌توانیم بویژه پس از برجام در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریستی و مقابله با افراطی‌گری تعاملات سازنده‌ای را میان دو کشور برقرار کنیم.

دراماني ماهاما همچنین با بیان این که جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب و توانمندی‌های بسیار گرانبهایی در بخش‌های مختلف است، خواستار استفاده کشورش از دانش و تجربیات ایران در بخش‌های مختلف انرژی، پتروشیمی، برق، ماشین‌آلات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی شد.

رئیس‌جمهور غنا با بیان این که در کمیسیون مشترک ایران و غنا نقشه راهی تهیه شده که عمل به آن می‌تواند موجب نزدیکی بیش از پیش دو کشور شود، از حمایت‌ها و همکاری‌های ایران و ارائه خدمات گوناگون به مردم غنا در زمینه‌های گوناگون خدمات درمانی و پزشکی، علمی و آموزشی و کشاورزی قدردانی کرد.

دراماني ماهاما همچنین از حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم غنا بویژه در زمینه ارایه خدمات پزشکی، درمانی و آموزشی قدردانی کرد.

captcha