سهم اعتبارات قرآنی را افزایش دهیم
کد خبر: 3475588
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
قره‌شیخلو:

سهم اعتبارات قرآنی را افزایش دهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن طی نشستی خبری در ایکنا اظهار کرد: در جلسات آتی هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست خبری که بعد از ظهر امروز، 25 بهمن‌ماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، اظهار کرد: هر سازمان برای موفقیت به چهار ویژگی نیاز دارد که ساختار، نیروی انسانی، امکانات و طرح و برنامه مناسب، این چهار ویژگی هستند.
وی افزود: ما طی شش سال گذشته تلاش کرده‌ایم در هر چهار محور، فعالیت‌های خود را ارتقا دهیم؛ به عنوان مثال از همان ابتدا بحث ساختار را مورد بررسی قرار داده و تغییرات جدی در این زمینه ایجاد کردیم تا جایی که سازمان دارالقرآن الکریم را از دو معاونت به چهار معاونت تغییر دادیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: هم‌اکنون بعد از گذشت شش سال از آخرین تغییرات در ساختار سازمان دارالقرآن الکریم، این ساختار نیاز به یک بازبینی مجدد دارد و تلاش می‌کنیم از ابتدای سال 95 با ساختار جدیدی کار را ادامه دهیم.
چابک‌سازی نیروی انسانی
وی در ادامه گفت: طی شش سال گذشته در بحث نیروی انسانی مناسب نیز بحث چابک‌سازی را مورد توجه قرار دادیم و نگاهمان این بود که نیروی انسانی از نظر کمی، کم شود اما از نظر کیفی ارتقا پیدا کند.  
قره‌شیخلو عنوان کرد: طی شش سال گذشته در استان‌ها نیز دو اتفاق افتاد که در بخش ساختار استانی، دارالقرآن‌ها که پیش از این در حد کارشناسی بودند به اداره امور برنامه‌ریزی قرآنی در استان تبدیل شدند و در بخش نیروی انسانی استان‌ها، برخلاف خود سازمان دارالقرآن، نگاهمان این بود که نیروی انسانی را از نظر کمی افزایش دهیم و در کنار آن نگاه کیفی‌سازی هم داشته باشیم.
وی یادآور شد: در شش سال گذشته نیروی انسانی ما در استان‌ها یک مرحله افزایش داشته است و 510 پست کارشناسی در استان‌ها داریم که 300 پست جذب نیروی شده‌اند و تلاش می‌کنیم در دوره جدید نیز مجوز پست‌های خالی را بگیریم.
نوسازی از نظر امکانات و سخت‌افزار
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: در بخش امکانات نیز تلاش داشتیم از نظر امکانات سخت‌افزاری یک نوسازی داشته باشیم و با حمایت‌های خوبی که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی داشت، ساختمان جدیدی از دی‌ماه سال گذشته در اختیار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت و بیش از یک سال است که در این ساختمان جدید مشغول به خدمت هستیم.
وی افزود: در بخش طرح و برنامه نیز از همان سال 89 که شروع فعالیت بنده در سازمان دارالقرآن الکریم بود تلاش کردیم سند راهبردی برای فعالیت‌های سازمان دارالقرآن تعریف کنیم و افقی را ترسیم کنیم و البته این افق به کمک همکاران در سازمان ترسیم شد.
قره‌شیخلو در ادامه گفت: در افق 10 ساله که از سال 1394 تا سال 1404 ترسیم شده است نگاهمان براین بوده است تا با یک برنامه‌ریزی مدون تلاش کنیم نگاه کمی را به سمت نگاه کیفی سوق دهیم و بر روی کیفی‌سازی طرح‌ها و برنامه‌ها کار کنیم.
توسعه آموزش‌های قرآنی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان دارالقرآن الکریم توسعه آموزش‌های قرآنی در کشور است که در اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی نیز آمده است، اظهار کرد: طی شش سال گذشته 50 عنوان دوره آموزشی با محوریت قرآن در حوزه‌های مختلف روخوانی و روان‌خوانی، تربیت مربی قرآن، تربیت داور و... برگزار کردیم و همچنین توجه به گسترش مفاهیم و تفسیر اولویت ما بوده است.
قره‌شیخلو یادآور شد: در گذشته توجه کمتری به حفظ قرآن داشتیم اما پس از اینکه آزمون‌های طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار شد و آمار حافظان قرآن در کشور را دیدیم ترغیب شدیم که حضور جدی‌تری در برنامه حفظ قرآن داشته باشیم. همچنین توجه به بحث تربیت کادر و نیروی انسانی متخصص، تولید محصولات قرآنی و فراگیری مخاطبان از مهم‌ترین اولویت‌های ما در این سالها بوده است.
وی درباره هدف‌های سازمان دارالقرآن الکریم گفت: توسعه و تعمیق نظام‌مند آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن با رویکرد تربیتی نخستین هدف ما است که براین اساس در دوره جدید بنا داریم محوریت آموزه‌ها را بر تربیت قرآنی قرار دهیم؛ یعنی اگر قاری و مربی قرآن برگزار می‌کنیم محوریت آموزش‌های ما تربیت قرآنی باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: هدف دیگر ما در برنامه آینده، توسعه و تعمیق مطالعات و تحقیقات در جهت تولید محتوا و کارآمدی و غنی‌سازی فعالیت‌های قرآنی است.
تولید برنامه‌های جدید در حوزه تبلیغی و ترویجی
وی در این بخش از سخنان خود به فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم اشاره کرد و افزود: در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نگاهمان این بود که برنامه‌های جدید تولید کنیم؛ طرح‌هایی مثل کرسی‌های تلاوت، طرح قرآن در رمضان، جشنواره‌های قرآنی کودک، نوجوان و جوان و خانواده در قالب فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دنبال شده است و در این بخش نیز تلاش ما بر این بوده است تا فعالیت‌ها را از مرکز کشور و استان‌ها به شهرهای کوچک سرایت دهیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: ایجاد فرهنگ توجه به حفظ و مفاهیم قرآن کریم نیز موضوع مهمی بود که در رویکرد تبلیغی و ترویجی دنبال کردیم و برای اجرایی شدن این هدف مسابقات قرآن تلاوت را از سه سال پیش با رویکرد جدید آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه توجه به چهره‌های تأثیرگذار در حوزه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های ما در حوزه تبلیغ و ترویج بوده است، عنوان کرد: بر این اساس مراسم تکریم چهره‌های قرآنی را به صورت سالانه برگزار می‌کنیم و نگاهمان این است تا فضایی ایجاد کنیم که مردم به سمت انس با قرآن تشویق شوند.
توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی
قره‌شیخلو یادآور شد: مأموریت دیگر ما توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و تعاملات بین دستگاهی بوده است و همچنین طی این سالها، انجمن خیرین قرآنی را به سرانجام رساندیم و این انجمن به ثبت رسید.
وی ادامه داد: انجمن خیرین قرآنی از سال 95 در تمام استان‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کند و حمایت‌های ما در قالب نرم‌افزاری و ایده و طرح و محتوا بوده است؛ در حوزه حمایت مالی هم به دو روش حمایت کردیم.  
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در بخش تعاملات بین دستگاهی نگاهمان این بوده است که از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم، گفت: توسعه هدفمند مشارکت‌های مردمی و بین دستگاهی و نهادینه‌سازی حرکت‌های اجتماعی در حوزه فعالیت‌های قرآنی از دیگر اهدافی است که در برنامه آینده خود دنبال می‌کنیم.
سهم قرآن در فضای مجازی
وی عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی از دیگر مأموریت‌های ما بوده است که طی سالهای گذشته در این بخش نمره خوبی به خودمان نمی‌دهیم اما امیدواریم در دوره جدید با توجه به سند راهبردی و تجربه‌ای که داریم گام‌های موثرتری در حوزه فناوری‌های نوین و فضای مجازی برداریم و سهم قرآن را در فضای مجازی افزایش دهیم.
قره‌شیخلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مأموریت دیگر ما نظارت بر چاپ و نشر قرآن است که براین اساس، در بهمن‌ماه امسال جشن 30 سالگی دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن را برگزار کردیم و در این حوزه کارهای خوبی انجام شد و طی سالهای گذشته تلاش کردیم اقدامات خوبی در جهت چاپ و نشر قرآن انجام دهیم، با این وجود متأسفانه هنوز استاندارد مناسبی برای چاپ قرآن در کشور نداریم.
پست‌های خالی سازمان دارالقرآن برای سال آینده پر می‌شود
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر نحوه تغییر چارت سازمانی سازمان دارالقرآن الکریم از سال 95، اظهار کرد: در چارت جدید، ساختارها از نظر کمیت تغییر نمی‌کند و بیشتر در شرح وظایف و مأموریت‌ها نواقص داریم که این نواقص را رفع می‌کنیم و تلاش می‌کنیم اگر تداخلاتی وجود دارد این تداخلات را مرتفع کنیم. همچنین برای سال جدید پست‌های خالی که در سازمان داریم باید پر شود که این تغییرات را در سال جدید اعلام می‌کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی با دبیری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: اولین گام ما این است که آیین‌نامه مورد نیاز متناسب با شرایط جدید را تدوین کنیم.
وی ادامه داد: تدوین آیین‌نامه اصلی تمام شده و برای بررسی حقوقی به کارشناسان ارائه شده است؛ براساس آیین‌نامه اصلی، 15 شیوه‌نامه نیاز داریم که به تازگی شروع به تدوین این شیوه‌نامه‌ها کرده‌ایم.
قره‌شیخلو با بیان اینکه سامانه جدید ثبت موسسات قرآنی از نیمه دوم فروردین 95 راه‌اندازی می‌شود، گفت: کار زمان‌بر است و باید تلاش کنیم؛ در کنار راه‌اندازی دبیرخانه، کارهای زیادی در رابطه با حمایت و نظارت بر فعالیت موسسات قرآنی خواهیم داشت. مهم‌ترین کاری که باید انجام شود این است که در یک بازده زمانی یکساله، تمامی موسساتی که مجوز گرفته‌اند خود را با ساختار جدید تطبیق دهند که این کار دشوار است.
ادغام دو اتحادیه قرآنی نیازمند کمک اعضا و شورای توسعه فرهنگ قرآنی است
وی گفت: ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز در دستور کار قرار دارد و در یکی دو جلسه آینده در این خصوص به نتیجه می‌رسیم. در مجموع حداکثر تا شش ماه اول سال 95، تعیین تکلیف خیلی از کارها انجام می‌شود که این کار کمک همه اعضا را می‌طلبد و البته کمک شورای توسعه فرهنگ قرآنی را نیز می‌طلبد.
 رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از سخنان خود به پرسشی پیرامون بودجه قرآنی سال 94 پاسخ داد و گفت: دستگاه‌های قرآنی بودجه‌های خود را هرساله از دو طریق اعتبارات داخل دستگاهی و اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت می‌کنند که ما امسال موفق شده‌ایم تنها 45 درصد از بودجه سالانه خود در سازمان تبلیغات اسلامی را دریافت کنیم و باید تلاش کنیم سهم اعتبار و میزان تخصیص را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: بخش دیگر اعتبارات مربوط به شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که تا این لحظه بودجه‌ای برای سال 94 اختصاص پیدا نکرده است و امیدواریم تا پایان سال این بودجه اختصاص پیدا کند.
قره‌شیخلو در پایان با بیان اینکه باید سعی کنیم سهم اعتبارات قرآنی را افزایش دهیم، گفت: باید تلاش کنیم درصد قابل قبولی از بودجه سالانه کشور در حوزه قرآن هزینه شود؛ از اولویت‌های اصلی من این است که تلاش کنم سهم اعتبارات قرآنی در حوزه سازمان تبلیغات اسلامی افزایش پیدا کند.
captcha