رسالت آموزش‌وپرورش به ارائه مطالب درسی خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 3475634
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
فولادوند:

رسالت آموزش‌وپرورش به ارائه مطالب درسی خلاصه نمی‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: آموزش‌وپرورش با توجه به رسالتش وظیفه دارد در تمامی مباحث تربیتی به ویژه اعتقادی و اخلاقی ورود پیدا کند فرایند یادگیری و یاددهی محتوای کتب درسی مجموعه فعالیت ما را تشکیل نمی‌دهد بلکه ابعاد مختلف تربیتی نیز از رسالت‌های مدارس است.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شهریار فولادوند مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی امروز، 25 بهمن در اولین همایش استانی طرح مبین که با حضور 700 نفر از مدیران مدارس در کانون امام علی(ع) اراک برگزار شد گفت:با جدیت تمام بحث اقامه نماز را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با تعاملات صورت گرفته بین اولیای دانش‌آموزان و مربیان در مدارس به نتایج قابل قبولی دست یابیم.
وی آموزش‌وپرورش را متولی اصلی امر تعلیم‌وتربیت خواند و با اشاره به اینکه ناگزیر هستیم روش‌های علمی را در تربیت دانش‌آموزان امروز که فردا در جامعه نقش‌آفرین هستند به کار گیریم، گفت: رویکردهای علمی در تربیت فرزندان در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به صورت منسجم آمده و که منشور فعالیت ما فرهنگیان است و باید به خوبی اجرا شود.
فولادوند اضافه کرد: اگر بناست انسان صرف نظر از میزان تحصیل و آموزش‌ها به صورت کامل تحت تربیت قرار بگیرد، لازم است به ابعاد و زوایای تربیت توجه ویژه داشته باشد، تربیت دینی و اسلامی یکی از مهمترین ارکانی است که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به آن پرداخته شده است.
این مقام مسئول یکی از وجه‌های تربیتی را حوزه‌ اخلاق و اعتقادات بیان کرد و گفت: ما به عنوان مسئولانی که داعیه‌دار امر تربیت دانش‌آموزان هستیم به خوبی می‌دانیم تربیت یک بُعدی تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت و فرد نمی‌تواند موفقیت‌ها را به نفع خود برداشت کند.
فولادوند بابیان این نکته که آموزش‌وپرورش با توجه به رسالتش وظیفه دارد در تمامی محورها به ویژه مباحث اعتقادی و اخلاقی ورود پیدا کند، اظهار کرد: تصور نکنید ما تربیت را در یک وجه می‌بینیم برخی از مدیران از بخش‌های آموزشی نگران هستند و اجرای برنامه‌های آموزشی را تنها با یک شاخصه می‌سنجند و حکم موفقیت یا عدم موفقیت‌آمیز بودن آن طرح را صادر می‌کنند، ما معتقدیم فرایند یادگیری و یاددهی محتوای درسی و آنچه در کلاس‌ها مطرح می‌شود مجموعه فعالیت ما را تشکیل نمی‌دهد بلکه ابعاد مختلف تربیتی از رسالت‌های مدارس است.
وی در بخشی از سخنان خود آغاز زمان تربیت را همزمان با ورود دانش‌آموز به مدرسه عنوان کرد و افزود: مربیان و مدیران مدرسه این قدرت را دارند که بدون ادای کلمات مطلب را به دانش‌آموز القا کنند، مفهوم و دامنه تربیت در آموزش و پرورش بسیار گسترده است، مربیان اگر در حوزه‌ای توفیق لازم را کسب نکردند نباید مأیوس شوند باید به تلاش و ارائه شیوه‌های جدید تربیتی متوسل شوند.
فولادوند با اشاره به اینکه بحث نماز یکی از مؤلفه‌های بسار مهم در مبحث تربیتی و اخلاقی است تصریح کرد: نماز از جهات مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، همه ما می‌دانیم که نماز به عنوان یک جریان تدریجی که از نفس انسان مراقبت می‌کند با به روز کردن تعهدات انسان نسبت به خالق، او را بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی برحذر می‌دارد.
وی بابیان این مطلب که آموزش‌وپرورش در حوزه فعالیت نماز خدمات قابل قبولی ارائه داده است، اضافه کرد: اگر در حوزه نماز با استفاده از برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از روش‌های درست پیش نرویم قطعاً موفقیت‌های قابل قبولی نخواهیم داشت، در دنیای امروز که دانش‌آموزان با رخدادهای جدیدی که عمدتاً نگاه آنان را نسبت به مباحث اعتقادی به صورت هدفمند و خزنده منحرف می‌کنند مواجه هستند جلب و جذب دانش‌آموزان در حوزه نماز امری دشوار است که باید با ارائه راهکارهای درست از سوی کارشناسان حل و فصل شود.
فولادوند عدم تمرکز و باور دانش‌آموزان نسبت به مباحث اعتقادی را از جمله عوامل بازدارندگی آنان نسبت به بحث نماز بیان کرد و گفت: تعامل با والدین و ایجاد اعتماد بین مربیان و دانش‌آموزان به مشارکت همه‌جانبه کمک می‌کند، اگر روش‌ها به روز شود توفیقات گسترده‌تری در حوزه اقامه نماز حاصل خواهد شد.
وی ادامه داد:دانش‌آموز با حضور در صف نماز آرام آرام حضور خدا را در همه کارها حس کرده و این امر مهم ضریب خطا و لغزش نوجوان در سنین حساس و پرخطر را کاهش داده و پایبندی به هنجارهای اخلاقی را محکم‌تر می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: اولین هدف از اقامه نماز ایجاد علقه بین انسان و خدا و به دنبال آن ترویج، تعمیق، و گسترش فرهنگ نماز است، طبیعی است تقویت این رابطه با حضور دانش‌آموزان در قالب نمازهای جماعت دنبال می‌شود، تربیت و هدایت یک نوجوان در این مسیر کار راحتی نیست و همه عوامل اعم از پیام دهنده، پیام گیرنده و نفس پیام باید در القای این فریضه الهی به صورت درست و اصولی دخیل باشند که اگر یکی از این ارکان پیام خود را به درستی منتقل نکند دچار مشکل خواهیم شد.
وی اظهار کرد: معلمان، مدیران و والدین در قالب افراد پیاده‌دهنده تعریف می‌شوند، باید بپذیریم بخشی از خدمات و اجرای طرح‌های اصولی از خود ما شروع می‌شود و اگر دانش‌آموزان حرف و عمل ما را یکی دیدند می‌توانیم انتظار داشته باشیم گامی مؤثر در این راستا برداشته‌ایم.
فولادوند تصریح کرد: زیبا بیان کردن دعوت به نماز مشتمل بر روش‌ها و ایده‌های جدید است، ما به عنوان متولی حوزه تربیت دینی باید روش‌های جدید را ارائه دهیم و کار را به دعوت عادی خلاصه نکنیم، تجربه نشان داده است که صحبت در جمع‌های عمومی تأثیر ندارد و باید کار در طیف گسترده‌ و جدی‌تر انجام شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی در پایان، اضافه کرد: حوزه پرورشی و استفاده از تجارب در جلب مشارکت خانواده‌ها در راستای رونق بخشیدن به نماز بسیار حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شد.
captcha