بی‌ارتباطی موسیقی فجر با آموزه‌های اسلامی/ اعلام هشدار در رواج آثاری چون «ابد و یک روز»
کد خبر: 3475892
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱

بی‌ارتباطی موسیقی فجر با آموزه‌های اسلامی/ اعلام هشدار در رواج آثاری چون «ابد و یک روز»

گروه هنر: در نشست خبری چهارمین جشنواره ملی تولیدات فرهنگی ـ هنری «مدرسه عشق» از بی‌ارتباط بودن موسیقی فجر با آموزه‌های اسلامی و انقلابی سخن به میان آمد و بر خطر رواج فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز» تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری چهارمین جشنواره ملی تولیدات فرهنگی ـ هنری «مدرسه عشق» با حضور احمد مداحی، دبیر اجرایی جشنواره، جمال شورجه، دبیر بخش سینمایی و نمایشی و محمد گلریز، دبیر موسیقی جشنواره امروز، 26 بهمن در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد. جمال شورجه در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه چنین جشنواره‌هایی (مدرسه عشق) باید حمایت شوند، اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد این است که استعداد‌های جوانان متعهد کشورمان را شناسایی کنیم؛ جوانانی که عشق به اسلام و ولایت سرلوحه تولیدات آنهاست؛ البته جشنواره‌هایی چون فیلم عمار در این راستا قدم برداشته است. ما نیز می‌خواهیم به نوعی راه آنان را ادامه دهیم. همچنین با شناسایی استعدادها شرایطی فراهم آوریم تا ایده‌های ارزشمند به خط تولید نزدیک شوند. در ضمن با برگزاری کارگاه‌ها در سراسر استان‌ها به رواج سینمای مد نظرمان کمک کنیم.

وی افزود: هر جا که کمبودی احساس شود بسیج ورود می‌کند و در حوزه فرهنگ و هنر هم این کمبود به شدت احساس می‌شود. برای همین جشنواره «مدرسه عشق» سعی دارد قدمی تاثیرگذار در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی باشد. این تلاش در شرایطی است که جشنواره‌های مهم سینمایی کشور تنها برای خوشایند فستیوال خارجی، اثر تولید می‌کنند.

این فیلمساز به توضیح فوق اضافه کرد: بهترین مثال در این زمینه جشنواره فیلم فجر است که در آن آثار به شدت سیاه و تلخی به نمایش درآمد. هر چند معدود کارهایی چون «جشن تولد» و «ایستاده در غبار» نیز به نمایش درآمدند، اما تعداد این تولیدات در مقایسه با آثار سیاه و تلخ ناچیز بود. همچنین نحوه اهدای جوایز هم به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده و به نوعی مروج آثار سیاه‌نما و تلخ بوده است. برای نمونه برخوردی که با فیلم «ابد و یک روز» در جشنواره روی داد مصداق کامل حمایت از تولیدات تلخ و سیاه است.

شورجه تاکید کرد: از نگاه من خطر فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز» از فیلم‌هایی که ساختاری ضعیف دارند، اما پیامی تلخ، بیشتر است، زیرا کار مورد نظر (ابد و یک روز) به شدت حرفه‌ای و خوش‌ساخت بوده و برای همین تاثیرگذاری آن هم بیشتر است. به همین دلیل است که می‌گویم رواج فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز» در سینمایی کشورمان بسیار خطرناک است.

وی با بیان این‌که تولیدات فعلی سینمای ایران سه مشخصه دارند، گفت: آثار تولید شده در سینمای کشورمان به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ ابتدا فیلم‌های خنثی که نماد بارز آن سینمای بدنه است. دوم فیلم‌های مضر که در آنها تصویری سیاه از کشورمان ترسیم می‌شود و متاسفانه اکثریت تولیدات ما را در بر می‌گیرد و سومین شکل از تولیدات سینمایی نیز مربوط به آثاری است که مفید نامیده می‌شوند. در این کارها فرهنگ انقلاب و اسلام به عنوان الگو معرفی می‌شود.

پس از سخنان شورجه محمد گلریز، دبیر بخش موسیقی جشنواره مدرسه عشق در سخنانی اظهار کرد: متاسفانه آنچه که در جشنواره موسیقی فجر مورد توجه قرار می‌گیرد هیچ ارتباطی با آموزه‌های اسلامی و انقلابی ندارد. این خصیصه به طور ویژه در بخش پاپ به خوبی مشاهده می‌شود؛ البته من با سبک موسیقی مردم‌پسند مشکلی ندارم، اما معتقدم اشعار و موسیقی باید به گونه‌ای باشد که انسان را به سوی کمال هدایت کند، نه اینکه وی را به ورطه شیطان سوق دهد.

وی تاکید کرد: به جرئت می‌توانم بگویم در موسیقی فجر فاجعه‌ای در حال رخ دادن است که اگر به آن جدی نگریسته نشود آسیب‌های فراوانی در پی خواهد داشت. درباره چرایی چنین وضعیتی باید گفت که برخی مسئولان فرهنگی، سیاستگذاری‌های نادرستی را در عملکردشان لحاظ می‌کنند که نمود بارز این آسیب را می‌توان در این نوع تفکر مشاهده کرد که به بهانه جذب جوانان و دور کردن آنها از موسیقی لس‌آنجلسی، بخواهیم موسیقی مبتذل را به آنها عرضه کنیم.

احمد مداحی، دبیر اجرایی جشنواره نیز تاکید کرد: بزرگان حاضر در جلسه (شورجه و گلریز) تمام گفتنی‌های لازم را بیان کردند و من تنها به گفتن برخی نکات اکتفا می‌کنم. جشنواره «مدرسه عشق» از 26 بهمن کار خود را آغاز کرده و 28 بهمن مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته جشنواره «مدرسه عشق» به صورت ملی و متمرکز برگزار می‌شود که بر این اساس 12 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که رشد 4 برابری را نشان می‌دهد. این جشنواره دارای 6 بخش شامل هنرهای تصویری و نمایشی به دبیری جمال شورجه، هنرهای تجسمی به دبیری رجبی دوانی، نشر و کتاب به دبیری زرشناس، موسیقی و سرود به دبیری محمد گلریز، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌‌ای به دبیری حامد جعفری و بخش ابتکارات به دبیری حسین امان‌لو است.

captcha