تدوین سوگندنامه پزشکی بر مبنای قرآن
کد خبر: 3476641
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
زالی عنوان کرد:

تدوین سوگندنامه پزشکی بر مبنای قرآن

گروه سلامت: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در سومین همایش قرآن، عترت و سلامت خواستار تدوین سوگندنامه پزشکی بر مبنای قرآن شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در همایش سومین قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه قرآن در عرصه نظریه‌پردازی پزشکی و در عرصه سلامت راه‌گشا بوده و نگاه ویژه‌ای به مبانی بیولوژیک دارد، اظهار کرد: باید توجه کرد که منحصر کردن قرآن به برخی مباحث زمینی و آسمانی، اهانت به آن است چراکه قرآن در مباحث تبیینی و استدلالی از مبانی بیولوژیک استفاده کرده است و امکان واکاوی در آن وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه قرآن ذهن آدم را با مثال‌های زیست‌شناسی به چالش می‌کشد عنوان کرد: برای مثال قرآن از انار و «زنجبیل» نام برده است و اکنون ثابت شده که این مواد در داروسازی سنتی و نوین چه جایگاهی دارد.
زالی ادامه داد: قرآن با صراحت می‌فرماید « انظر الی طعامک» این آیه ناظر بر سلامت، حلیت و کیفیت غذا است. در عین حال هارمونی و آوای موسیقایی قرآن نیز آرامش بخش است  و روح و روان انسان اثرات خوبی را بر جای می‌گذارد این مسأله نیز نشان از زیبایی شناسی این کتاب است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه قرآن‌ همان‌گونه که به طب پرداخته در سه جا به شفا اشاره دارد، عنوان کرد: ما باید مبانی طب و اخلاق قرآنی را از آن استخراج کنیم. قرآن تمام مفاهیم نوین اخلاق پزشکی و حرفه‌ای را مبتنی بر کرامت بیان کرده است.
زالی با بیان اینکه این نگاه قران از جدیدترین نظریه‌های اخلاق هم برتر است، ادامه داد: اخلاق پزشکی و حرفه‌ای باید با استفاده از مفاهیم قرانی بازارایی شود.
وی با تـأکید براینکه باید قرآن را در تمامی شئونات پزشکی ترویج دهیم اظهار کرد: باید یک سوگندنامه پزشکی مبتنی بر قرآن با همکاری اسزمان‌های متولی نظام سازمان سلامت تدوین شود.
رییس سازمان نظام پزشکی با تأکید نیازمندی به تولید پژوهش‌ها‌ی میان رشته‌ای قرآن و طب اظهار کرد: امروزه بیشتر پژوهش‌ها  نقش شفابخشی قرآن را نشان میدهند، در کشور ما پژوهشی انجام گرفته و مشخص شده که بعد از تلاوت قرآن و ارائه معنای فارسی آیات، آثار اضطراب زدایی مشخص میشوند. بنابراین جامعه پزشکی باید در پژوهش های شفابخشی قرآن بیشتر کار کنند.
وی همچنین از آمادگی جامعه پزشکی کشور برای ترویج فعالیت‌های قرآنی خبر داد و یادآور شد: پزشکی آمادگی کاملی برای افزایش فرهنگ قرانی در میان اعضای خود دارد.
captcha