فاطمه(س)؛ الگوی حیات عبادی، خانوادگی و اجتماعی
کد خبر: 3477417
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
محمدصادق یوسفی‌مقدم عنوان کرد:

فاطمه(س)؛ الگوی حیات عبادی، خانوادگی و اجتماعی

گروه اندیشه: یوسفی مقدم معتقد است، می‌توان حضرت زهرا(س) را در سه عرصه بندگی خداوند، روابط خانوادگی و فعالیت‌های ‌اجتماعی الگو قرار بدهیم؛ اگر بانویی بخواهد حدود و ثغور زندگی‌اش در تمامی این عرصه‌های زندگی در پرتو شریعت و رضای خداوند باشد، باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.

محمدصادق یوسفی‌مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: «آیه تطهیر» از جمله آیاتی است که از آن برای اثبات مقام عصمت پیغمبر(ص) و امامان معصوم(ع) از آن یاد می‌‌شود؛ این آیه جایگاه بزرگی در بین علمای شیعه و سنی دارد و در این‌که این آیه دلالت بر عصمت دارد، اختلاف نظری ندارند.
نویسنده کتاب «بررسی اختصاصات پیامبر(ص) از منظر قرآن» افزود: آیه تطهیر در خانه فاطمه زهرا(س) نازل شد، همین مسئله گواه و نشان‌دهنده جایگاه رفیع و بلندی است که ایشان نزد خداوند متعال در نظر داشتند. نشان دیگر بر عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) آیه شریفه‌ای است که خداوند متعال در وصف حضرت مریم(س) نقل می‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: وقتی خدای متعال حضرت مریم(س) را وصف می‌کند و می‌خواهند ایشان را بستاید می‌فرمایند«وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِين؛ ياد كن هنگامى را كه فرشتگان گفتند: اى مريم خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است» (آل‌عمران/42) در این آیه مریم(س) بهترین الگو برای زنان عالم معرفی می‌شود؛  وقتی که از پیغمبر(ص) می‌پرسند حال که مریم(س) اسوه زنان عالم است پس حضرت زهرا(س) چه جایگاهی دارد؟ پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: «حضرت مریم اسوه و الگوی زنان زمان خودشان بودند، اما حضرت زهرا(ص)برتر و الگوی همه زنان عالم است؛ و تا پایان عالم حضرت زهرا(س) الگوی همه زنان عالم خواهد بود».
این پژوهشگر قرآنی افزود: قرآن به حضرت زهرا(س) مقام عصمت می‌دهند، آیاتی که در مقام ایشان نازل شده است، نشانگر عصمت ایشان است؛ عصمت حضرت زهرا(س) در حد سایر انبیاء و اولیا بود به این معنا که حضرت زهرا(س) خطای در گفتار و اعمال خود نداشتند آنچه  انجام می‌دادند و می‌فرمودند در آنها خطا و اشتباهی رخ نمی‌داد؛ این معنای عصمتی است که ما برای حضرت زهرا(ص) قائل هستیم و ایشان در نظر و عمل دارای مقام عصمت بودند.
منش و سبک زندگی فاطمه زهرا(س)
یوسفی‌مقدم در خصوص منش و سبک زندگی فاطمه (س) گفت: فاطمه زهرا(س) در شوهرداری و تربیت فرزند بهترین الگو برای زنان مسلمان هستند، البته ایشان در مسائل معنوی هم بهترین الگو هستند. فاطمه زهرا(س) حتی در شب زفاف از نماز شب و برگزاری عبودیت و اطاعت از خداوند غافل نشدند و این مسئله بیانگر جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) در حوزه بندگی خداوند متعال است.
نویسنده کتاب «اجتهاد از منظر قرآن و سنت» اظهار کرد: همیشه کسی می‌تواند الگو باشد که خود جایگاه برتری نسبت به دیگران داشته باشد، الگو باید همیشه برتر از دیگران باشد و این یک قاعده کلی و امر قطعی است. اگر کسی بداند، دارد از الگویی پیروی می‌کند که خطا نمی‌کند به آرامش  می‌رسد و احساس سکینه دارد.
وی در ادامه گفت: وقتی انسانی حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار می‌دهد، مطمئن است که ایشان خطای در عملش صورت نمی‌گیرد و مطمئن است که در ایشان خطایی در اعمال و رفتار ایشان وجود ندارد؛ لذا اگر می‌خواهید عقاید سالم داشته باشید به زندگی، گفتار حضرت زهرا(س) مراجعه کنید و عقاید دینی سالم را از گفتار حضرت زهرا(س) دریافت کنید.
نویسنده «پژوهشی در غنا از منظر قرآن و سنت» افزود: فاطمه زهرا(س) سخنان بسیار ارزشمندی در عرصه‌های مختلف دارند، ایشان در عرصه‌های توحید، نبوت، امامت و قیامت سخنان ارزشمندی نقل کرده‌اند. به نظر من ایشان در حوزه مسائل مربوط به زندگی انسانها، زندگی خانوادگی و اجتماعی می‌تواند الگوی ما باشد؛ چرا که ما مطمئن هستیم در آن چیزی که ایشان گفته‌اند و به آن چیزی که عمل کرده‌اند، خطایی راه پیدا نمی‌کند.
وی در آخر گفت: پس می‌توانیم حضرت زهرا(س) را در بحث شوهرداری، تربیت فرزند، عبودیت خداوند الگو قرار بدهیم به عبارت دیگر حضرت زهرا(س) را می‌توانیم در سه عرصه ارتباط انسان با خداوند، روابط خانوادگی و فعالیت‌های ‌اجتماعی الگو قرار بدهیم. اگر بانوی بخواهد حدود و ثغور زندگی‌اش در تمام این عرصه‌های زندگی در پرتو شریعت و رضای خداوند باشد، می‌تواند از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.
captcha