تأکید بر این رؤیای صادقه در مجلدات هفتم و چهاردهم
در مجلدات هفتم و چهاردهم این تفسیر نیز مجدداً اشاره به این رؤیای صادقه شده و از دستور حضرت صاحبالامر(عج) نسبت به نگارش این تفسیر سخن گفتهاند.
امّا آنچه که بنده مستقیماً همین قضایا را با اضافاتی از معظم له شنیدم، چنین بود که ایشان فرمودند: «بعد از توسلی که در آن شب به حضرت صدیقه طاهره(س) داشتم، بسیار منقلب بودم و به منزل مراجعت کردم و با همان حالت تأثر عمیقی که از مجلس روضه داشتم، خوابیدم و در عالم رؤیا دیدم که حضرت ثامنالحجج(ع) و امام زمان(ع) در داخل بقعه مقدسه حضرت رضا(ع) در کنار یکدیگر نشستهاند و با هم مشغول صحبت هستند، از جمله صحبتهای آن دو بزرگوار که من شنیدم این بود که حضرت ولیعصر(عج) از حضرت ثامن الحجج(ع) پرسیدند این زائران حرم شما زیادند، آیا ما حوائج همه اینها را باید رسیدگی کنیم؟! حضرت رضا(ع) در جواب فرمودند: بله، همه اینها باید به حوائجشان رسیدگی شود! پس از این مکالمه به ناگاه هر دو بزرگوار روی مبارکشان را به سوی من کردند و من هم عرض سلام و احترام کردم و آنگاه حضرت ولیعصر(عج) به من فرمودند: ما دوست داشتیم یکی از شما تفسیری بر قرآن بنویسد، اگر شما اهتمام کنید، خوب است، بنده هم عرض کردم دستور میفرمائید، امتثال امر میکنم و به محض اینکه از خواب بیدار شدم، وضو گرفتم و نمازی خواندم و مشغول نوشتن تفسیر شدم که الحمد الله در 14 جلد به اتمام رسید».
ضمناً آیتالله طیب پس از نگارش تفسیر، مجددا در عالم رؤیا خدمت حضرت ولیعصر(عج) شرفیاب میشوند که این مطلب را نیز در یکی از مجلدات اطیبالبیان چنین آوردهاند که «در شب جمعه گذشته، شب 13 ذیالحجه، در عالم رؤیا خدمت حضرت بقیةالله الاعظم(عج) مشرف شدم و از حضرت سندی بر این تفسیر (تأئیدی) تقاضا کردم، کاغذی مرحمت فرمودند، عرض کردم امضا خود شما را طالبم، حضرت نقطهای در آن صفحه گذاشت که آن نقطه نور میداد! امیدوارم این تفسیر منظور نظر آن حضرت باشد و وسیله سعادت شود».
موارد مذکور و غیر مذکور همه مؤید آن است که نگارش این تفسیر توفیق الهی بود و این عالم بزرگ پس از تحصیلات طولانی در حوزههای علمیه و تهذیب نفس توانسته است از مصادیق حدیث شریف«أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» قرار گیرد و قلب پاکش قابلیت تابش نور الهی را داشته باشد و از الهامات غیبی هم مستفیض گردد، کما اینکه در جلد دهم پرسش و پاسخی بین وی و حضرت سلیمان پیغمبر(ص) در عالم رؤیا بوده است که نمایانگر قابلیت مؤلف این تفسیر در پذیرش فیوضات الهی است.
بیان 10 گفتار در علوم قرآنی در آغاز تفسیر اطیبالبیان
اجمالاً تفسیر اطیبالبیان بسیار تفسیر گرانبهایی است که به عنایت حضرت رضا(ع) و امام زمان(عج) نگاشته شده است و مملو از معارف قرآنی است. مؤلف در شروع این تفسیر، ابتدا به بیان 10 گفتار در علوم قرآنی میپردازند که عبارتند از:
گفتار اول؛ در بیان فضیلت قرآن و جوب تمسک به آن
گفتار دوم؛ در بیان عدم تحریف قرآن و توجیه اخبار تحریف
گفتار سوم؛ در تفسیر قرآن و روش مفسرین و کتب تفسیری
گفتار چهارم؛ در اختلاف قرائت قرآن و تحقیق کلام در سیاهی قرآن
گفتار پنجم؛ در فضیلت قرائت قرآن و حفظ و تعلیم و تعلم آن
گفتار ششم؛ در بیان قرآن و وجوه اعجاز آن
گفتار هفتم؛ در وجوب احترام قرآن و حرمت هتک آن
گفتار هشتم؛ در بیان شفاعت قرآن
گفتار نهم؛ در کیفیت نزول قرآن و مراتب نزول
گفتار دهم؛ در بیان استعاذه و حقیقت آن و بحثی درباره مستعیذ و مستعاذ به و مستعاذ منه
پس از مباحث فوق، نثر تفسیر وی که نسبتاً ساده و روان و قابل استفاده برای عموم است، آغاز میشود و البته در برخی موارد با واژگان عربی و فارسی همراه است.
آیتالله طیب عمر با برکتی داشتند (1370- 1272 شمسی) و یکصدسال قمری زندگی کردند، یعنی دقیقا در هفت محرم 1312 هجری قمری به دنیا آمدند و در هشت محرم 1412 قمری رحلت کردند و آثار علمی و تألیفی خوبی از خود به یادگار گذاشتند که از جمله آنها کتاب «کلمالطیب» در اصول عقاید و تفسیر 14 جلدی تفسیر« اطیبالبیان» است که مورد استفاده بسیار از طلاب علوم دینی، محققان و قرآنپژوهان است.
مرقد این عالم ربانی در مسجد کازرونی خیابان میر اصفهان، همان مسجدی که سالها اقامه نماز جماعت و وعظ و خطاب داشتند، است. خدایش رحمت کند و ما را قدردان علمای گذشته و حال بگرداند.
أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
مرتضی نجفیقدسی؛ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی