از قرائت در 80 سالگی تا کسب شهرت جهانی
کد خبر: 3477525
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
احمد عامر به روایت حسین حمدان؛

از قرائت در 80 سالگی تا کسب شهرت جهانی

گروه بین‌الملل: داور لبنانی مسابقات قرآن گفت: مرحوم استاد احمد محمد عامر در 80 سالگی و پس از آن و تا پیش از وفاتش به زیبایی قرآن قرائت می‌کرد؛ موهبتی الهی که به هر کسی داده نشده است.

مرحوم «أحمد عامر» پل ارتباط قاریان گذشته و کنونی مصر بود

«حسین حمدان»، قاری برجسته لبنانی و داور مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درگذشت استاد «احمد محمد عامر»، قاری سرشناس مصری و شیخ القراء استان «الشرقیه» اين كشور را تسلیت گفت و فقدان وی را خسارتی جبران‌ناپذیر در عرصه قرائت قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: مرحوم احمد عامر از قاریان توانای نسل گذشته قرائت در مصر به شمار می‌رفت که در سطح جهان اسلام بسیار مشهور و شناخته‌ شده بود.

حسین حمدان اظهار کرد: سبک‌های مصری تلاوت قرآن، سبک‌های منحصر به فرد و عالی‌ترین سطوح قرائت جهان اسلام هستند. قاریان مصری در زمینه صوت، لحن و احکام قرائت در جهان بی‌رقیبند.

وی تأکید کرد: جایگاه قاریان مصری در جهان شناخته شده است و مسلمانان به قاریان مصری با دید احترام و برتری نسبت به سایر قاریان می‌نگرند.

شهرتی فراتر از مرزها

این داور لبنانی در ادامه به جایگاه مرحوم احمد عامر در مصر و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: شهرت مرحوم عامر با قرائت‌های زیبای خود از مرزهای مصر گذشت، وی در میان بسیاری از قاریان جهان اسلام تأثیر ماندگاری از خود بر جای گذاشت.

به گفته حسین حمدان، نسل پیشکسوت قاریان مصر با در گذشت شیخ احمد محمد عامر یکی از ستون‌ها و ارکان خود را از دست داد.

وی افزود: نسل جدید قراء، مؤسس سبک و مکتب نوینی در قرائت قرآن نیستند؛ بلکه ادامه‌دهنده سبک قاریان بزرگی همچون مرحوم استاد «ابوالعینین شعیشع»، «شیخ محمد رفعت»، «شیخ راغب مصطفی غلوش»، «محمد شحات انور» و «مصطفی اسماعیل» هستند و این قاریان نوظهور نمی‌توانند از خط‌‌مشی قراء بزرگ خارج شوند.

حسین حمدان گفت: موفقیت قاریان جدید بستگی به میزان پیروی آن‌ها از سبک این قاریان بزرگ دارد و بهتر است بگوییم که در حال حاضر نسلی وجود ندارد که مستقل عمل کرده و سبک جدیدی در قرائت داشته باشد و قاریانی که امروز می‌بینیم ادامه‌دهندگان مسیر بزرگان قرائت مصر هستند.

مرحوم احمد عامر؛ پل ارتباطی دو نسل قاریان

وی به جایگاه احمد عامر در ایجاد ارتباط قاریان گذشته و کنونی مصر اشاره و تأکید کرد: قاریانی که 60 تا 70 سال پیش نزد بزرگان قرائت مصر مانند شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ محمد رفعت آموزش دیدند به مثابه پلی بودند که نسل کنونی قرائت را به گذشتگان وصل می‌کردند و استاد احمد عامر یکی از این پل‌ها بود که از میان ما پر کشید.

حسین حمدان که سابقه داوری در چندین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن ایران را دارد، درباره شهرت جهانی مرحوم «احمد عامر» گفت: آن مرحوم علی‌رغم این که سفرهای زیادی به خارج از مصر نداشت و کمتر در محافل بین‌المللی قرآن شرکت می‌کرد، اما قاریان جهان در همه کشورهای اسلام وی را به خوبی می‌شناختند.

صوت زیبا در کهنسالی

حسین حمدان در ادامه صدای زیبای مرحوم عامر در کهنسالی را از ویژگی‌های خاص آن مرحوم دانست و گفت: از نعمت‌هایی که خداوند متعال به استاد عامر داده، توانایی قرائت قرآن در 80 سالگی بود.

وی تصریح کرد: کمتر قاری‌ای وجود دارد که در این سن بتواند قرآن را مانند استاد احمد عامر قرائت کند.

حمدان در این رابطه به خاطره‌ای در ارتباط با استاد «ابوالعینین شعیشع» اشاره کرد و گفت: در سال 2008 میلادی برای داوری در مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کردم. ریاست کمیته داوری این مسابقات بر عهده مرحوم استاد شعیشع، رئیس وقت اتحادیه قاریان مصر بود. ایشان نزد ایرانیان بسیار مورد احترام و توجه بود.

حمدان افزود: حضور استاد شعیشع در سالن مسابقات سبب شد تا حاضران از وی درخواست کنند آیاتی از قرآن تلاوت کند، ایشان در حالی که بسیار پیر بود و حتی به تنهایی نمی‌توانست راه برود، به درخواست‌ها پاسخ مثبت داد و به کمک همراهان در جایگاه قرار گرفت و با سختی بسیار آیاتی را قرائت کرد.

وی در پایان تصریح کرد: استاد شعیشع که در جوانی قاری بی‌رقیب مصر بود در کهنسالی نمی‌توانست به خوبی قرآن بخواند. در حالی که استاد عامر در سن 80 سالگی و پس از آن و تا پیش از وفاتش به زیبایی قرآن را قرائت می‌کرد و این از نعمت‌های الهی است که به هر کسی عطا نشده است.

شیخ احمد محمد عامر، یکی از مشهورترین قاریان رادیو و تلویزیون مصر بود که روز شنبه، اول اسفندماه، در سن 89 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

این استاد برجسته مصری یکی از قاریان کم‌نظیری بود که از مکتب قرآنی «شیخ محمد رفعت» تقلید می‌کرد. مرحوم عامر به خاطر قدرت و توانمندی بالایی که در کنترل مقامات قرآنی و صدای زیبا و دلنشینی که داشت در میان قاریان رادیو قرآن مصر ملقب به «قیصر القراء» بود.

captcha