یادی از استاد در نهمین سال فراق + عکس
کد خبر: 3480089
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱

یادی از استاد در نهمین سال فراق + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحوم استاد علی اربابی که سال‌های متمادی از عمر خود را در خدمت قرآن بود، 9 سال پیش در چنین روزی جامعه قرآنی را اندوهگین کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز، 17 اسفندماه، نهمین سالگرد درگذشت مرحوم استاد علی اربابی، استاد برجسته قرآن است که دهه‌های متمادی از عمر خود را در خدمت قرآن بود و به جلسه‌داری و تربیت قاریان و حافظان قرآن کریم پرداخت. این استاد فقید 9 سال پیش در چنین روزی در اثر بیماری درگذشت.
مرحوم استاد اربابی در سال 1318 در تهران متولد شد و از 10 سالگی با تشویق‌ها و راهنمایی‌های پدر و مادر که هر دو قرآنی بودند به مکتب‌خانه رفت و از همان سنین کودکی و نوجوانی در وادی یادگیری قرآن قدم گذاشت؛ وی در سال 1347 در محضر استاد «خلیل الرحمان» که به منظور آموزش قرائت قرآن از مدینه به ایران آمده بود، شاگردی کرد.  
در دوران جوانی کارمند دولت بود در نخستین سال‌های فعالیت قرآنی خود برای شرکت در جلسات قرآن مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) به مسجد شیخ فضل‌الله نوری می‌رفت و در جلسات قرآن امامزاده پنج تن لویزان نیز شرکت می‌کرد. استاد اربابی که استاد محمدتقی مروت را نیز استاد خود می‌دانست و از طریق وی با مرحوم استاد مولایی آشنا شده بود، نسبت به این دو استاد برجسته قرآن همواره ارادت خاصی داشت و رابطه دوستانه‌ای نیز با آنها برقرار کرد.
یادی از استاد در نهمین سال فراق
این استاد فقید در دهه‌های 40 و 50 در مسجد جامع لویزان جلسات و کلاس‌های قرآن داشت و همزمان در جلسات قرآن مرحوم استاد مولایی که صبح‌های جمعه بود نیز شرکت می‌کرد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف از ایشان خواست تا در امامزاده پنج‌تن که توسط اوقاف بازسازی شده بود جلسات قرآن برپا کند و ایشان هم پذیرفت و از همان سال جلسات قرآن خود را در لویزان برپا کرد.
استاد اربابی با عشق و علاقه ذاتی که نسبت به یادگیری قرآن داشت و با پیگیری مجدانه و حضور در محضر اساتید بزرگی چون مصطفی اسماعیل، محمود علی البناء، احمد رزیقی و دیگر اساتید بزرگ مصری، ضبط و جمع‌آوری تلاوت‌های این اساتید، امکان یادگیری فنون قرائت قرآن‌کریم را برای جوانان کشورمان فراهم آورد و در طول 37 سال تلاش در مسیر تعلیم قرآن کریم ده‌ها مربی، استاد و قاری قرآن تربیت کرد.
فعالیت‌ها و جلسات قرآن استاد اربابی تا سال 57 روند عادی خود را دنبال می‌کرد تا اینکه بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، استاد اربابی از سازمان تبلیغات اسلامی دعوت شد تا به همراه دیگر چهره‌های قرآنی از جمله؛ مرحوم حسین صبحدل، احمد حاجی‌شریف، سیدمحسن خدام‌حسینی، عباس سلیمی، بهروز یاریگل و...دفتر قرآنی در این سازمان راه‌اندازی کرده و فعالیت‌های قرآنی را توسعه دهند.
یادی از استاد در نهمین سال فراق
مرحوم استاد اربابی که در دوران انقلاب به دلیل مخالفت با طاغوت و حضور فعال در مبارزات انقلابی، درخواست بازنشستگی پیش از موعد داده بود از سال 57 به مدت 15 سال کارمند سازمان تبلیغات اسلامی بود و بعد از آن نیز همکاری خود را با این سازمان ادامه داد.
فعالیت‌های قرآنی استاد اربابی محدود به جلسه‌داری قرآن و تربیت قاریان و حافظان قرآن نبود و ایشان همزمان با جلسه‌داری قرآن و فعالیت در دفتر قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی حضور فعالی در مسابقات قرآن نیز داشت و به عنوان داور در مسابقات قرآن حضور می‌یافت و آنچه از زبان دیگر اساتید قرآنی بارها و بارها مطرح شده است، این است که استاد اربابی صرف داوری در مسابقات شرکت نمی‌کرد، بلکه پس از هر تلاوت که از سوی قرآن‌آموزان انجام می‌شد، آنها را صدا می‌زد و با زبانی صمیمی و دوستانه ایرادات آنها را گوشزد می‌کرد و نقاط ضعف و قوت تلاوت آنها را بیان می‌کرد؛ گویی به عنوان استاد راهنما حضور داشته است.
وی داوری ده‌ها مسابقه قرآنی در سطح بین المللی، كشوری و استانی را برعهده داشته است. استاد اربابی در سال‌های پایانی عمر خود نیز در روزهای چهارشنبه در امامزاده پنج تن لویزان جلسه قرآن برگزار می‌كرد تا قرآن‌آموزان از شمع وجودش بهره جویند.
استاد علی اربابی، پدر شهید امیر اربابی پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری، 17 اسفندماه سال ۸۵ و در آستانه اربعین حسین بن علی(ع) دعوت حق را لبیك گفت.
captcha