توصيه پيامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) برای كاشتن نهال
کد خبر: 3480264
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
15 اسفند ماه روز درختكاری/

توصيه پيامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) برای كاشتن نهال

كانون خبرنگاران نبأ: در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفندماه روز درختکاری است، در قرآن و احاديث و در رفتار پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) توجه ويژه به طبيعت و درخت و درختكاری مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاري ايكنا، نبأ، در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفندماه روز درختکاری است، در قرآن و احاديث و در رفتار پيامبر(ص) و ائمه اطهار توجه ويژه به طبيعت و درخت و درختكاري مشاهده مي‌شود چنانكه پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: کشاورزي و درختکاري کنيد، به‌خدا قسم آدميزاد هيچ عملي حلال‌تر و پاکيزه‌تر از آن انجام نمي‌دهد.

اين حديث به تنهايي نشان از اهميت ويژه كاشتن درخت و گسترش درختكاري دارد، در جاي ديگري پيامبر اسلام(س) مي‌فرمايند: هر انساني كه درختي بكارد هر بار كه انسان ديگري يا يكي از مخلوقات خداوند از آن ميوه‌اي بخورد، براي وي صدقه‌اي محسوب مي‌شود.

حتي در روايات نقل شده است كه رسول خدا قبل از هر نبردي سپاهيان خود را فرا مي‌خواند و بعد از حمد و ستايش خدا يكي از نكاتي كه هميشه به مجاهدان در راه خدا سفارش مي‌كردند اين بود كه در جنگ درختي را قطع نكنيد مگر اين كه مجبور شويد.


همچنين حديثي جالب از امام صادق(ع) درباره دوران بعد از ظهور منجي عالم بشريت نقل شده است كه مي‌فرمايند: درخت بکاريد و کشاورزي کنيد که هيچ عملي از آن حلال‌تر و پاكيزه‌تر نيست سوگند به خدا که هنگام ظهور حضرت وليعصر(ع) ارواحنا فداه و بعد از خروج دجّال، کشاورزي و نخل‌کاري رونق بسزايي خواهد يافت، به نوعي امام جعفر صادق(ص) جهاني كه در آن انسان‌ها خوشبخت زندگي خواهند كرد و مدينه فاضله توسط مهدي موعود(عج) شكل مي‌گيرد بر پايه تجارت و سودآوري و ساختن ساختمان و كارخانه‌هايي كه روز به روز هوا را آلوده‌تر مي‌كنند و زندگي را براي بشر سخت‌تر كرده‌اند نخواهد بود و كسب روزي از طريق درختكاري و كشاورزي خواهد بود، به نوعي مي‌توان كاشتن درخت را نوعي عمل براي نزديك شدن به ظهور حضرت مهدي(عج) هم دانست.

همچنين امام صادق(ع) در حديثي ديگر مي‌فرمايند شش عمل است كه در آن دنيا از مؤمن دستگيري مي‌كند و يكي از اين عمل كاشتن نهال است، با نگاهي به احاديث و روايات در مورد درخت و درختكاري به اين نتيجه مي‌رسيم كه اين عمل پسنديده هم در دنيا و هم در آخرت عمل نيك و پسنديده است و باقيات و صالحات فراواني براي مؤمن دارد.

پس لازم است كه مردم و دولت دست به دست هم بدهند و در 15 اسفند حداقل يك نهال با دستان خود بكارند تا در اين عمل خير بهره‌اي برده باشند، در ضمن در شرق تهران شهرداري تهران اقدام به توزيع 80 هزار نهال به صورت رايگان كرده تا سهمي در اين عمل خداپسندانه داشته باشند.

* محمدعلي نادعلي

captcha