تأسیس کمیته امداد در راستای تحقق تعالیم دینی بود
کد خبر: 3480431
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
رحیمی:

تأسیس کمیته امداد در راستای تحقق تعالیم دینی بود

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: با توجه به جایگاه همدردی با نیازمندان، تأسیس کمیته امداد حرکت هوشمندانه معمار کبیر انقلاب بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر، ظهر امروز، جمعه چهاردهم اسفندماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر ابهر، به سالروز تاسیس کمیته امداد اشاره و اظهار کرد: اقدام امام خمینی (ره) در این زمینه یک حرکت عالمانه و هوشمندانه بوده است.

وی افزود: امروزه خدمات این نهاد مقدس بر کسی پوشیده نیست و اتفاقا کمیته امداد جزء فرهنگ و آموزه‌های دینی ما بوده است و دوری از فرهنگ اهل بیت (ع) مشکلات فراوان برای مسلمین ایجاد کرده است که یکی از آنها بی‌تفاوتی و بی‌دردی در برابر نیازها، و گرفتاری‌ها و رنج‌های برادران دینی است.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به روایتی، تصریح کرد: وجود نازنین امام صادق(ع) فرمودند:«مَا امَنَ بِاللهِ وَ لاَ بِمُحَمَّدٍ وَلاَ بِعَلِّی مَن اِذا اَتاهُ اَخُوهُ المُؤمِنُ فی حاجَه لَم یضحَک فِی وَجهِهِ فَاِن کَانَت حَاجَتُهُ عِندَهُ سارَعَ اِلی قَضائِها وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ تَکَّلَّفَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِهِ حَتّی یَقْضِیَها لَهُ فَإِذا کانَ بِخِلافِ ما وَصَفْتُهُ فَلا وَلایَةَ بَیْنَنا وَبَیْنَهُ»؛ «به خدا و پیامبر و جانشین او ایمان نیاورد کسی که وقتی برادر مومنش نیازش را پیش او مطرح می‌کند با خوشروئی برخورد نکند. پس در صورتی‌ که قدرت داشت نیاز او را بر طرف می‌کند و اگر خودش نتوانست باکمک دیگری اقدام می‌کند تا بر طرف نماید اگر مومنی چنین عملی ننماید بنابر این ولایتی بین ما اهل بیت و او نخواهد بود».

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص)، تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ سَعي في حاجَةِ أَخيهِ المؤمنِ فكأنَّما عَبَدَ اللهَ تِسْعَةَ آلافِ سنَةٍ صآئِما نَهارَهُ، قَائِما لَيْلَهُ»؛ «کسی که برای رفع نیاز برادر مومن خود کوشش کند مثل این است که 9 هزار سال خداوند متعال را عبادت کرده در حالیکه روزها روزه بوده و شب‌ها را هم شب زنده‌داری می‌کرده است». و باز پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ قَضى لِمُؤْمِنٍ حاجَةً قَضَى اللّهُ لَهُ حَوائِجَ كَثِيرَةً اَدْناهُنَّ الْجَنَّةُ»؛ «کسی که یک حاجت مومنی را بر آورد خداوند متعال نیازهای زیادی را از او بر می‌آورد که کمترین آنها بهشت است»

امام جمعه ابهر با استناد به این روایات، خاطرنشان کرد: لذا همه باید خود را موظف بدانند هیچ خانواده‌ای را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذارید، به سراغ آنها رفتن و دست کمک به طرف آنها دراز کردن، یک وظیفه جهانی برای همه انسان‌هایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند.

هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت اهمیت نداده است

خطیب جمعه ابهر به روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اشاره و تصریح کرد: با نگاهی به آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) روشن می‌گردد که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و منابع طبیعی اهمیت نداده است و این منابع طبیعی را خداوند در خدمت بشریت قرار داده و اینها با انسان حرف می‌زنند و امروز نگه داشتن حرمت طبیعت وظیفه ماست و مع‌الاسف امروزه مثل اینکه بعضی‌ها مسئولیت پیدا کرده‌اند به زمین‌خواری و منابع طبیعی را غصب کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی با تاکید بر اینکه همه باید مواظب باشیم به حق خودمان قانع باشیم و طبیعت وسفره‌‎های زیرزمینی خود را در اختیار غریبه‌ها قرار ندهیم که غارت کنند، گفت: سنت درختکاری را زنده کنیم واقعا به شعار هر ایرانی یک درخت عمل کنیم تا به لطف الهی هم حافظ طبیعت و هم از انواع آلایندگی نجات پیدا کنیم.

مردم با حضور در انتخابات به کشور روح تازه دمیدند

امام جمعه ابهر در ادامه به مسئله انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: انتخابات آزمون و امتحان بزرگ بود که ملتی که بعد از 37 سال از انقلاب خویش هنوز با نشاط در صحنه حضور دارد و یک پیروزی بزرگی را در انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن رقم زدند و انصافا به کشور روح تازه و امید دمیدند و این کشور حسینی را در مقابل توطئه‌ها بیمه کردند.

وی با بیان اینکه پیروز حقیقی این انتخابات مانند همیشه، ملت ایران و نظام اسلامی بود که به ندای رهبر لبیک گفتند، تصریح کرد: این حضور، وظیفه مسئولان را بسیار سنگین می‌کند چنانچه در پیام رهبری عزیز آمده بود مسئوولان، کار را برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا و برنامه دائمی خویش بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکرده و صادقانه به مردم عزیز و نظام اسلامی خدمت کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی همچنین به شهدای نیمه اول اسفند ابهر اشاره کرده و یاد و نام شهیدان، اکبر حیدری حسین‌آبادی، حیدر خداقلی، عبدالله سلیمی و بهرام علی‌بابایی، ولی‌الله امیری، علیرضا عزیزخانی، محمداسماعیل گنج‌خانلو، ناصر یارقلی و یدالله ربی را گرامی داشت.

captcha