بهره‌مندی بیش از 200 هزار تهرانی از طرح ملی تربیت حفظ قرآن
کد خبر: 3480687
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
حسینی خبر داد:

بهره‌مندی بیش از 200 هزار تهرانی از طرح ملی تربیت حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف تهران از بهره‌مندی بیش از 200 هزار نفر طی چهار مرحله اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم در سطح استان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب گفت: طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم از سال 91 با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 تا 15 میلیون حافظ شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح فوق در سال 91 در سازمان اوقاف آغاز شد، ادامه داد: در همان سال، تعداد زیادی در سراسر کشور ثبت نام کردند که از سوی استان تهران نیز سال اول 30 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده و در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن حضور پیدا کردند.

حسینی عنوان کرد: این ایام در سال 92 به 45 هزار نفر رسید و در سال سوم یعنی سال 93 آمار 54 هزار نفر را در سطح استان داشتیم و امسال نیز تعداد 70 هزار در این طرح ثبت نام کردند به علاوه اینکه سه هزار و 500 نفر به صورت مشارکتی با سایر نهادها و ارگان‌ها در این طرح شرکت کردند.

وی بیان کرد: 73 هزار و 500 نفر در مرحله چهارم طرح تربیت حافظان قرآن کریم از استان تهران نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: همچنین امسال نیز 250 نفر از مربیان حفظ قرآن کریم برای دوره‌های تکمیلی به استان قم اعزام شدند که اینها دوره هشت روزه‌ای را با حضور اساتید برجسته کشور در استان قم گذراندند که برپایی این دوره‌ها به منظور بهره‌وری بهتر از کلاس‌های حفظ قرآن و ارتقای سطح کیفیت و انجام خدمت‌رسانی مطلوب به قرآن کریم انجام می‌گیرد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران عنوان کرد: با مشارکت مؤسسه نورالثقلین قم و دیگر مؤسسات قرآنی، امسال برای 13 هزار نفر در استان تهران دوره حفظ قرآن برگزار کردیم که بخشی از این دوره‌های حفظ قرآن در بقاع متبرکه برگزار شد، چون بقاع شاخص استان همگی دارای مراکز فرهنگی ـ قرآنی شده‌اند که در این مراکز کلاس‌های قرآنی و دیگر کلاس‌های معارفی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی افرادی که تمایل به حضور در تمامی دوره‌های قرآنی به ویژه دوره‌های حفظ قرآن کریم دارند می‌توانند به بقاع متبرکه محله و منطقه‌شان مراجعه کنند. خوشبختانه پیش‌بینی ما از حضور افراد در آزمون کتبی چهارمین دوره طرح ملی حفظ قرآن از استان تهران بیش از 45 هزار نفر بوده است.

حسینی بیان کرد: عمده این شرکت‌کنندگان حافظان جزء سی‌ام قرآن و در رده سنی بین 7 تا 18 سال هستند، البته در سنین دیگر نیز هستند که دو درصد از این افراد در رشته‌ای دیگر چون حفظ کل، حفظ پنج، 10 و 15 جزء قرآن و یا حفظ موضوعی ویژه نوجوانان و حفظ موضوعی 300 و 150 موضوع شرکت کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم حرکت قرآنی خوبی را در کشور آغاز کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه حوزویان و دانشجویان بیشتر به حفظ قرآن به صورت موضوعی تمایل دارند، عنوان کرد: بیشترین افرادی که در طرح تربیت حافظان قرآن شرکت کرده‌اند در رشته حفظ جزء سی‌ام قرآن تربیت یافته‌اند، اما معمولاً این افرادی که حافظ یک جزء می‌شوند علاوه بر ریزش درصدی، علاقه‌مند به ادامه در رشته حفظ قرآن هستند و به حفظ اجزاء بیشتری موفق می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه طرح فوق به مدت چهار سال انجام می‌گرفته است آیا برای سال آینده اجرای این طرح متوقف می‌شود؟ ادامه داد: البته اجرای این طرح به مصوب سازمان اوقاف و ابلاغ آنها به سطح استان‌ها بستگی دارد، اما قطعاً اجرای این طرح متوقف نمی‌شود و اشکالات و ایرادات و آسیب‌های این طرح رصد می‌شود و توجه به حفظ قرآن به عنوان برنامه چهارساله‌ای از سال 95 مجددا از سرگرفته می‌شود و با این رویکرد که بتوانیم بعد از چهار سال افرادی که طی این طرح با ما مرتبط شده‌اند از این مجموعه قطع ارتباط کنند این مهم‌ترین دغدغه است که افرادی که طی این طرح به فضای قرآنی ورود پیدا کرده‌اند از برنامه‌های فوق جدا نشوند.

حسینی بیان کرد: دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن نیز در سال آینده هم همچنان ادامه خواهد داشت چنانکه آزمون ویژه این مربیان اواخر فروردین‌ماه توسط مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن انجام می‌گیرد.

captcha