محتوای کمی برای ترویج نماز بین کودکان وجود دارد
کد خبر: 3480923
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
مظفر انتقادکرد:

محتوای کمی برای ترویج نماز بین کودکان وجود دارد

گروه جامعه: قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از اینکه محتوای کمی برای ایجاد علاقه بین کودکان و نماز وجود دارد، گفت: با اجرای طرح نیک نونهالان آثار نماز را یاد گرفته به خانواده‌ها می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اولین دوره آموزش طرح نیک (نماز یاوران کوچک) با هدف آموزش تعدادی از روحانیان برای تدریس و آموزش کتاب شیوه‌های تشویق خردسالان به نماز امروز شنبه 15 اسفند ماه در تالار پیامبر اعظم(ص) بهزیستی برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از روحانیانی که سابقه همکاری با بهزیستی در خصوص آموزش مباحث دینی و نماز را برای گروه‌های هدف این سازمان داشتند، شیوه‌های تشویق خردسالان به نماز را آموزش می‌‌بینند و سپس با حضور در استان‌های مختلف این شیوه‌های را به مربیان و مدیران مهدهای کودک آموزش می‌دهند.

در این کارگاه آموزشی سیدعلی منیری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه این اولین دوره آموزش نحوه تشویق نونهالان به نماز است، گفت: قرار نیست ما به کودکان نماز خواندن را آموزش دهیم بلکه باید پیوند با نماز به کودکان آموزش داد.

وی ادامه داد: قرار است طرح نیک (نماز یاوران کوچک) در دو هزارو 20 مهد کودک اجرا شود و در تلاش هستیم در سال آینده حداقل تمامی مهدهای کودک شهری در این طرح حضور داشته باشند.

منیری با اشاره به اینکه طرح‌هایی از جمله تهیه سرود واحد برای نماز یاوران کوچک و تهیه لوگو و لباس متحدالشکل از جمله دیگر برنامه‌ها در این زمینه است، گفت: در این طرح بچه‌ها با نماز مأنوس شده و مفهوم و دلیل اقامه نماز را یاد می‌گیرند. همچنین یاد می‌گیرند که با سرود وقت نماز را به بزرگ‌ترها یادآوری کنند.

رونمایی از کتاب «شیوه‌های تشویق خردسالان به نماز» 

در ادامه این مراسم از کتاب «شیوه‌های تشویق خردسالان به نماز» توسط انوشیروان محسنی‌ بندپی، رئیس سازمان بهزیستی و محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور رونمایی شد.

سپس محسنی بند‌پی طی سخنانی با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در بین مقاطع سنی مختلف، گفت: اگر نیازها و خواست‌های این مقطع سنی را درک و برآورده کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که جامعه با اخلاق و پویا در همه سطوح خواهیم‌داشت.

وی ادامه داد: بچه‌ها سریع مطالب را می‌آموزند و بیش از 70 درصد یادگیری آنها از طریق بینایی و دیدن رفتار و عملکرد بزرگ‌ترها صورت می‌گیرد. اولین حلقه ارتباط بچه‌ها والدین هستند، اگر والدین در حوزه مسائل دینی و آموزه‌های الهی و به کارگیری این آموزه‌ها در زندگی روزمره قوی باشند، تأثیرپذیری کودک نیز در همین مسیر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: بعد از والدین محیط‌هایی که بچه‌ها در آنجا نگه‌داری و آموزش می‌بینند و مربیان این مراکز در تربیت دینی بچه‌ها تأثیر بسیاری دارند که مهدهای کودک اولین محیط محسوب می‌‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی مسئول ارائه مجوز و نظارت بر مهدهای کودک است، گفت: بر همین اساس باید از ابزارهای نظارت و مسئولیت خود استفاده کنیم تا اگر نقش والدین را در برخی مسائل ضعیف دیدیم، آموزش‌های الهی را ارائه و یا تقویت کنیم.

محسنی بند‌پی با اشاره به اینکه دو فاکتور مهم برای نونهالان داریم که در مسیر صراط مستقیم قرار بگیرند، گفت: فاکتور اول آموزش قرآن است که حاوی آموزش‌های اخلاقی است و فاکتور دوم نماز است که باید در دوره مهدکودک علاقه و توجه به آن نهادینه شود تا در سایر ادوار زندگی بنیه اعتقادی فرد قوی بوده و از آسیب‌ها پیشگیری شود.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری به اجلاس‌های نماز مسئولان باید با اولویت به نماز فکر و به امور نماز بپردازند، گفت: اینکه می‌بینیم حجت‌الاسلام قرائتی کلام وحی را اینچنین شیرین و به زبان ساده برای همه اقشار مردم می‌گوید و در کار خود موفق است به این دلیل است که کار خود را با بچه‌ها آغاز کرده است.

دین در زندگی 70 تا 80 بزه‌کاران جایگاهی نداشته است

وی تصریح کرد: اگر بر روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم در آینده موفق خواهیم بود. تحقیقات ملی و بین‌المللی نیز نشان داده است که دین در زندگی 70 تا 80 بزه‌کاران جایگاهی نداشته است.

مظفر در ادامه به تشریح دلایل طراحی و اجرای طرح نیک پرداخت و گفت: درست است که پدرها و مادرها نقش اصلی را در تربیت دارند اما اکنون به دلیل اشتغال جای اول آموزش تاحدودی با مربیان عوض شده است.

وی تصریح کرد: توقع نداریم با اجرای این طرح بچه‌ها نماز بخوانند بلکه می‌خواهیم آثار نماز را یاد بگیرند و به خانواده‌ها بگویند و این محقق نمی‌‌‌شود مگر اینکه مربیان بتوانند به خوبی به بچه‌ها در حوزه نماز آموزش دهند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از اینکه در حوزه ترویج نماز برای کودکان محتوای کمی وجود دارد، گفت: بیشتر تولیدات انیمیشن نیز فقط به خود نماز و قرائت آن اختصاص دارد نه تأثیر و آثار نماز در زندگی و هنوز هم ذهن‌ها در این خصوص باز نشده است.

وی در پایان سخنان خود به نتایج یک پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: در این پژوهش از افراد نمازخوان پرسیده شد که چرا نماز می‌خوانید، اولین و بیشترین پاسخ دریافتی این بود که از کودکی این کار به ما یاد داده شده است، دومین پاسخ این بود که آثار نماز را در زندگی خود دیده‌ایم و سومین پاسخ هم این بود که یک رفتار خوب از یک نمازگزار دیده‌ام و نمازخوان شده‌ایم؛ از نتایج این تحقیق‌ها باید برای آموزش استفاده کرد.

captcha