پرهیز از حاشیه در آموزش قرآن اولویت قرار گیرد
کد خبر: 3481331
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
محمدفلاح‌پور:

پرهیز از حاشیه در آموزش قرآن اولویت قرار گیرد

گروه فعالیت های قرآنی: حافظ و قاری بین‌‌المللی قرآن گفت: روش آموزش قرآن بسیار حائز اهمیت است، پرهیز از حاشیه رفتن در آموزش قرآن و پرداختن به خواندن کلام خدا از نظر بنده در اولویت می‌باشند.

محمد فلاح‌پور، حافظ و قاری بین‌‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، در خصوص ترغیب دانش‌آموزان به فراگیری قرآن، اظهار کرد: عوامل زیادی از جمله خانواده، مربی، روش آموزش و... در این زمینه موثر هستند، اما در بین جامعه دانش‌آموزی تاثیر مربی و نحوه آموزش مربی بسیار مهم می‌باشد.

وی با بیان اینکه در درجه اول و به عنوان مهم‌ترین آیتم، مهارت مربی و تخصص او در زمینه آشنایی با تلاوت صحیح را باید نام برد، افزود: یعنی مربی قرآن باید خود، مأنوس با این کتاب الهی بوده و قاری قرآن باشد تا بتواند با تلاوت خود برای دانش‌آموزان زیبایی آیات شریفه قرآن را نشان دهد.

این قاری بین‌المللی قرآن گفت: رعایت اصول تلاوت صحیح، زیبایی آیات شریفه قرآن را نمایان می‌کند، برای خواندن حتی یک شعر از دیوان شعرای معروف، توصیه می‌شود که نظم و قافیه اشعار حتما رعایت شود، تا ارزش کار و زیبایی آن شعر و یا نثر حفظ شود؛ شأن قرآن اجل از تمام متون بشری است و کلام خدای تبارک و تعالی است لذا رعایت آداب و اصول خواندن صحیح در آن به مراتب مهمتر و ضروری است.

این استاد برجسته قرآن ادامه داد: بعد از داشتن این مقدمه، روش آموزش قرآن هم بسیار حائز اهمیت است، پرهیز از حاشیه رفتن در آموزش قرآن و پرداختن به خواندن کلام خدا طبق فرموده قرآن کریم «فَاقْرَءُوامَاتَيَسَّرَمِنَالْقُرْآنِ» و موارد دیگر که از نظر بنده در اولویت می‌باشند.

وی در خصوص بهترین سن آموزش قرآن بیان کرد: در همه سنین می‌توان به فراگیری قرآن پرداخت اما برای شروع امر آموزش قرآن حدود 8،9 سالگی بسیار مناسب می‌باشد البته برای شروع، با اولویت حفظ قرآن، آن هم با ترتیل بسیار ساده و تاکید بر روی تلفظ‌های صحیح و تجوید از آخرین سوره قرآن، سوره ناس، بعد از حفظ جزء 30 مناسب است که ادامه حفظ از ابتدای قرآن باشد و پس از یادگیری و حفظ حداقل چند جزء قرآن، قرآن آموز بعد از آنکه تلاوت صحیح قرآن و احکام و اصول قرائت صحیح برایش ملکه شد، می‌تواند به یادگیری زیباخوانی قرآن مشغول شود و آنوقت در این مورد هم یعنی رعایت ترتیب آموزش موفق خواهدشد.

یادآور می شود، محمد فلاح‌پور، فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث است که از ایام کودکی در کنار خانواده قرآنی خود با آوای ملکوتی قرآن آشنا و همزمان با تحصیل، در محضر والدین خود به فراگیری حفظ و قرائت قرآن پرداخت، پس از مدتی موفق به حفظ نیمی از قرآن شد و فن و هنر قدسی تلاوت قرآن را در مرحله عالی و ممتاز از جلسات قرآن پدر که از اساتید بنام می‌باشد، آموخت.

کسب رتبه‌های ممتاز کشوری و استانی در عرصه مسابقات قرآنی مقاطع مختلف دوران تحصیلات، احراز مقام نخست مسابقات سراسری قرائت قرآن بسیج کشور در سال 82 ـ تهران، دو دوره احراز رتبه نخست مسابقات سراسری قرائت قرآن دانشجویان کشور سال‌های 82 و 83 درمشهد و اصفهان، دو دوره متوالی احراز رتبه نخست مسابقات قرائت قرآن منطقه‌ای اوقاف سال‌های 83 و 84 ـ اراک و قزوین، کسب رتبه اول جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران ـ قم سال 84 و انتخاب وی برای شرکت درمسابقات بین‌المللی دانشجویان کشورهای اسلامی جهان از جمله توفیقات وی در مسابقات کشوری و استانی است.

ایشان همچنین توفیق تلاوت مکرر در محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) داشته‌اند که مورد تفقد و تحسین معظم له قرار گرفت.

افتخارات بین‌المللی ایشان شامل کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کشور لیبی در مهر 84، که با حضور بیش از 90قاری و حافظ منتخب از 52 کشور جهان برگزار گردید، می‌باشد؛ احراز رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان جهان که با حضور 30 کشور اسلامی دراصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام (فروردین 85 ) برگزار گردید.

محمد فلاح‌پور علاوه بر ترویج قرآن از طریق تلاوت در محافل و مجالس استان و کشور، سفرهای تبلیغی به کشورهای مالزی، بنگلادش، لیبی، عراق، زامبیا، زیمبابوه، مکه مکرمه و مدینه منوره و تلاوت در مجالس و محافل اهل تسنن و تشیع و توفیق دو بار تشرف به حج تمتع و تلاوت در جمع حجاج ایرانی و عرب و حجاج سایر کشورهای اسلامی به ویژه در جمع شیعیان عربستان و شیعیان تانزانیا و همچنین توفیق تلاوت در حرم شریف امام علی (ع) و حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) و همچنین تلاوت در رادیو و تلویزیون بنگلادش و عراق و... را داشته است که موارد مذکور از جمله فعالیت‌های قرآنی وی است.
captcha