نصف کشور تشنه‌اند!
کد خبر: 3481893
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

نصف کشور تشنه‌اند!

"از مجموع ۱۲۴۳ شهر کشور در تابستان سال جاری 547 شهر با تنش آبی مواجه بودند". شاید گذر از این جمله ساده باشد؛ اما اگر بدانیم که تنش آبی به معنای کمبود آب آشامیدنی برای مردمان همین سرزمین است، شاید دقایقی ذهنمان به این موضوع مشغول شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایسنا نوشت: بحران و تنش آبی که به طور مداوم از آن صحبت می شود حال تقریباً نیمی از کشور را فراگرفته به طوری که بر اساس گفته‌های مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور تابستان امسال شهرهای زیادی با تنش آبی مواجه بوده‌اند.
شاید کلمه تنش آبی برای تهرانی ها و حتی شهرهایی که هر روز با بازکردن شیر آب منزل خود فوران آب را می بینند خیلی ملموس نباشد اما نمی توان این واقعیت را انکار کرد که مردمانی در این کشور برای تامین آب آشامیدنی با مشکلاتی روبرو هستند.
گرچه در این میان مسوولان آبی اقداماتی را انجام داده اند اما مشکل همیشگی منابع مالی سد بزرگی برای مسوولان آبی است اما با این وجود و بر اساس سناریوهای تنظیم شده قرار است که تعداد شهر های دارای تنش آبی در سال آینده به 392 شهر کاهش یابد.
از سوی دیگر میزان نزولات آسمانی نیز در حل این مساله نقش مهمی دارد و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در این زمینه مجموع میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته 149 میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط بلندمدت کاهشی 4.5 تا 5 درصدی داشته است، اما با این وجود و بر اساس اعلام مسوولان آبی تلاش می‌شود با مدیریت مصرف و مدیریت فشار در شهرهای کشور به‌جای جیره بندی، بتوانیم پیک مصرف آب سال آینده در تابستان 95 را بدون مشکل سپری کنیم.
همچنین بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از مجموع مراکز استانهای کشور، در تابستان 95 شهرهای بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان با مشکل در تأمین آب و تنشهای آبی مواجه خواهند بود.
به طور کلی با توجه به شرایط بحرانی 15 ساله کشور به نظر می رسد که مدیریت مصرف دیگر وظیفه همه سازمان ها و حتی مردم باشد چرا که اگر مدیریت نحوه مصرف آب صورت نگیرد قطعا این تنش آبی تمام کشور را فرا خواهد گرفت لذا باید با ایجاد برنامه ریزی مدون و منسجم به فکر حل این شرایط بود.
captcha