منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3483051
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم

گروه هنر: خانه شيخ محمد‌تقي بهلول‌گنابادي که رهبری از او به عنوان شگفتی روزگار یاد کردند، یک اثر فرهنگی ـ تاریخی و یک جاذبه گردشگری در شهرستان گناباد است لذا ضورت دارد تا همه مردم به ویژه افراد غیربومی از این مکان دیدن کرده تا بیشتر با این شگفتی روزگار آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با وجود دود و دم شهرهای بزرگ، وقتی وارد خانه‌ای قدیمی و تاریخی می‌شوی، اولین چیزی که جذبت می‌کند، سادگی و بی آلایشی محیط آن خانه است که آرامت می‌کند. دیوارهایی کاه‌گلی، پنجره‌هایی کوتاه که آدم را به یاد دوران کودکی می‌اندازد و فقط برای چند ثانیه کوتاه با خود خلوت می‌کنی و به یاد می‌آوری تمام دورهمی‌هایی که اکنون کم‌رنگ شده است.
منزل شیخ محمد‌تقي بهلول‌گنابادي در زادگاه وي، روستای بیلند از توابع بخش مرکزی گناباد در دو كيلومتري شمال شرق گناباد واقع شده است و از جمله بناهاي شاخص دوره قاجاريه به شمار می‌رود كه پلان مستطيل شكلی به مساحت حدود 340 مترمربع دارد.
منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
این بنا به لحاظ ویژگی‌های معماری مشتمل بر دو بخش، تابستانی‌نشین و زمستانی است که در امتداد شمال شرق و جنوب غربی ساخته شده و از سطح زمین سه و نیم متر ارتفاع دارد. ورودي بنا در ديواره ضلع جنوب غربي واقع شده است، بعد از آن وارد راهرويي به طول 11 متر مي‌شويم كه در انتها به حياط خانه منتهي مي‌شود.
از مهم‌ترین قسمت‌های این خانه در ضلع شرقی، فضای حوض‌خانه با پوشش گنبدی است که از طاق و توزیره در سه طرف و یک طاق جناغی، شکل گرفته و بر فراز آن بادگیری قرار دارد. این حوض‌خانه دارای هشت ضلعی در وسط است و سقف آن به صورت شمسه هشت‌پر از مربع به دایره اجرا شده است.
منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
حوض‌خانه دارای پلان صلیبی شکل با دهانه مساوی و طاق جناقی به عمق دو متر و 20 سانتی‌متر در ضلع شمال غربی آن است و در بالای آن بادگیر قرار دارد که به عنوان نشیمن تابستان از آن استفاده می‌شده است.
احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بازدیدی که دی‌ماه 91 از این اثر تاریخی ـ فرهنگی داشت، در این خصوص گفته است: باید در خصوص خانه بهلول و زمینه‌سازی برای حضور افراد غیربومی از این مکان تبلیغ بیشتری صورت گیرد.
منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
وی با بیان اینکه شیخ بهلول گنابادی دارای صفات کم‌نظیری بود، اظهار کرده است: زهد، تقوا، تواضع، مبارزه با ظلم و مقابله با دین‌ستیزان از جمله محورهایی است که در صورت تبیین و پژوهش‌های اندیشمندان و ارائه آن به نسل جوان می‌تواند مثمر ثمر باشد.
توکلی با بیان اینکه علامه بهلول گنابادی در طول عمر خود، زاهدانه زندگی می‌کرد و اهل مبارزه بود و ساده زیستی از ویژگی‌های او به شمار می‌رود، تصریح کرد: این مکان می‌تواند مکان خوبی برای دیدن زهد و ساده‌زیستی و سبک زندگی علامه بهلول و اجداد وی باشد.
منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
یادآور می‌شود، شیخ محمدتقی بهلول‌گنابادی فرزند شیخ نظام‌الدین از دانشمندان دینی عصر خود، در سال 1279 هجری شمسی در روستای بیلُند، از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد پا به عرصه حیات گذاشت. وی از نقش‌آفرینان قیام تاریخی سال ۱۳۱۴ مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد بود که رهبر معظم انقلاب در پیامی که هفتم مرداد 84 به‌مناسبت ارتحال وی صادر کردند، فرمودند: «بهلول یکی از شگفتی‌های روزگار ما بود.»
منزل شگفتی روزگار را بیشتر بشناسیم
مطالب مرتبط
captcha