بهره‌گیری قابل ملاحظه «شاعر مناظره‌ها» از مضامین و داستان‌های قرآنی
کد خبر: 3483124
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
سنگری در آستانه روز بزرگداشت پروین اعتصامی عنوان کرد:

بهره‌گیری قابل ملاحظه «شاعر مناظره‌ها» از مضامین و داستان‌های قرآنی

گروه ادب: یک پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی گفت: پروین اعتصامی که به نام شاعر مناظره‌ها مشهور است در اشعار پُربار خود به وفور از تلمیحات و مضامین قرآنی استفاده کرده است.

محمدرضا سنگری، شاعر، پژوهشگر ادبی و استاد زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در آستانه روز بزرگداشت پروین اعتصامی با بیان اینکه این شاعر بزرگ که به نام شاعر مناظره‌ها مشهور است در اشعار پُربار خود به وفور از تلمیحات و مضامین قرآنی استفاده کرده است، توضیح داد: پروین اعتصامی از سویی به دلیل داشتن پدری دانشمند بسیار زبان‌دان بود و برخی سروده‌هایش تحت تاثیر زباندانی و آشنایی وی با زبان و ادبیات فرانسه قرار داشت.

وی با بیان این مطلب افزود: از سوی دیگر پروین پیوند عمیقی با آموزه‌های قرآنی داشت که این امر در بارور شدن شعرش و رساندن وی به تراز شاعران بزرگ ایرانی موثر بوده است. پروین اعتصامی در بیت بیت اشعارش انسان‌ها را به حکمت و تعلیم راهنمایی می‌کند و به تعبیر قرآن قصد دارد حیات طیبه را با تمثیل‌ها و مناظرات به تصویر بکشد.

سنگری همچنین تصریح کرد: بسیاری از مناظرات پروین اعتصامی قصد دارد با نشان دادن درگیری‌‌ها و تضادها حقیقتی را به طور غیرمستقیم برای راهنمایی مخاطبان روشن کند.

این پژوهشگر ادبی گفت: پروین اعتصامی که در جوانی دار فانی را ترک گفت، شاعری حقیقت‌گو بوده که حتی برخی معتقد هستند به دلیل اشعاری که بر ضد رضاشاه سروده به شهادت رسیده است.

وی تصریح کرد: این شاعر بزرگ بسیار تحت تاثیر قرآن کریم بوده و در مناظرات مختلف و داستان‌هایی که مورد اشاره قرار می‌دهد شاهد استفاده وی از تلمیحات قرآنی هستیم.

سنگری ادامه داد: دعوت به انفاق، زهد و پارسایی و نهی از بت‌پرستی و پرهیز از ابلیس و … از مواردی است که پروین در شعر خود به آنها عنایت داشته که قرآن کریم نیز در هر کدام از این موارد آیاتی را بیان کرده است و با کنار هم قرار دادن این آیات و اشعار می‌توان به تاثیر‌پذیری پروین از آیات قرآن در اشعارش پی برد.

captcha