خواسته مسئولان طرح تلاوت از دستگاه‌ها
کد خبر: 3483197
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

خواسته مسئولان طرح تلاوت از دستگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت با اشاره به اینکه این طرح به دنبال بین‌المللی شدن است، گفت: همکاری نهادهای مختلف با این طرح، خروجی‌های به مراتب بهتری را می‌تواند، داشته باشد.

خواسته‌های مسئولان طرح ملی تلاوت از دستگاه‌هایی مختلف
حسین مقدم‌کیا، دبیر اجریی طرح ملی تلاوت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد ارزیابی‌های خود از اجرای مرحله نهایی مسابقات شوق تلاوت و نیز کلیات طرح در شهرکربلا، گفت: بعد از سه دوره آموزشی که برای جامعه هدف طرح ملی تلاوت، اجرا کردیم به دنبال انگیزه‌ای بودیم که بتوانیم شرکت کنندگان در طرح را مورد سنجش قرار دهیم که آیا بعد از سه سال، توانسته ایم قاریان نوجوان را به آن سطح از آمادگی برسانیم که بتوانند محافل سطح بالایی را اجرا کنند.
وی با تأکید بر اینکه مسابقات با هدف ارزیابی سطح شرکت کندگان طراحی شده است، افزود: ارزیابی‌های کلی از این طرح را باید پس از اتمام این دوره، انجام دهیم. با این وجود چیزی که در جزیره کیش و در کربلای معلی دیدم از آن چیزی که فکر می‌کردیم بالاتر و فراتر بود.
دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت تصریح کرد: با اینکه ما هنوز در ابتدای راه هستیم و مشغول برداشتن قدم‌های اولیه هستیم، اما برخی از حاضران در طرح بسیار راحت و بدون هیچ اضطرابی در محافل انس با قرآن به اجرای برنامه پرداختند. ما به آن اهدافی که می خواستیم رسیدیم.
خواسته‌های مسئولان طرح ملی تلاوت از دستگاه‌هایی مختلف
مقدم‌کیا با اشاره به اینکه در طرح ملی تلاوت آموزش، جلسه، پرسش و پاسخ و سایر فعالیت‌های روتین در جریان است، خاطرنشان کرد: بعد از مدتی انجام یک سری فعالیت‌های روتین تکراری می‌شود و حاضران در طرح هم همینگونه بودند و هر ترم، آموزش‌های روتین را می‌دیدند، ما این دوره را گذاشتیم تا ببینیم بچه‌ها می‌توانند در یک مدت زمان خاص چندین تلاوت داشته باشند.
وی با بیان اینکه در طرح ملی تلاوت برای هر شرکت‌کننده آموزش خاص داریم، بیان کرد: در زمان اجرای طرح ملی تلاوت هر شرکت‌کننده، براساس آموزش‌هایی که از معلم خود دریافت می‌کرد، قرائت‌ها را انجام می‌داد، اما در این دوره نهایی به هر شرکت‌کننده گفتیم فلان تاریخ فلان تلاوت را انجام خواهید داد، مهندسی تلاوت برعهده خودشان بود و دیده شد که به خوبی از عهده آن برآمدند و در سه مرحله برگزاری مسابقات سه تلاوت سخت را به خوبی انجام دادند.
دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت در پاسخ به سؤالی در مورد زمان اعلام نتایج این مرحله نهایی شوق تلاوت نیز اذعان کرد: اواخر فروردین‌ماه که برخی از شرکت‌کنندگان برای هند انتخاب خواهند شد، در همان زمان نتایج اعلام خواهد شد.
مقدم‌کیا با تأکید بر اینکه نتایج مسابقات به هیچ وجه برای ما مهم نیست، گفت: به این دلیل مسابقات برای ما مهم نبوده و نیست که هدف ما اصلاً معرفی نفر اول و دوم و ... نبوده است، هدف ما این است که عده ای به درجه ای برسند که بتوانند در جلسات و محافل اجرای برنامه داشته باشند.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برگزاری چنین دوره هایی در خارج از کشور برای شرکت کنندگان در طرح ملی تلاوت افزود: در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات شیخ «نصراوی» نیز اعلام کرد، ما برنامه بلندمدتی برای هر دو کشور داریم تا مسابقات بین نوجوانان قرآنی دو کشور داشته باشیم. ما در حال حاضر در کشور مسابقات بین المللی قرآن نوجوانان را نداریم و این می تواند رقابتی خوب و اثرگذار در بخش نوجوانان باشد.
خواسته‌های مسئولان طرح ملی تلاوت از دستگاه‌هایی مختلف
دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت با بیان اینکه در داخل کشور نیز مسابقات قرآن در بخش نوجوانان که عدالت آموزشی در آن وجود داشته باشد نداریم، تصریح کرد: این مسابقات در جایگاه خودش بسیار هم خوب است، اما ایرادی که دارد این است که یکسان نیست، یعنی قرآن‌آموز آن برخی استان‌ها از اساتید بسیار مبرزی استفاده می‌کنند، اما برخی استان‌های دیگر از نعمت اساتید برجسته محروم هستند. پس این رقابت، رقابت درست و عادلانه ای نیست، نتیجه چنین رقابتی از قبل مشخص است.
مقدم‌کیا با اشاره به اینه در طرح ملی تلاوت همه آموزش‌ها یکسان است، گفت: به همه قرآن‌آموزان محتوا و نحوه آموزش و تمرینات یکسان داده شده است و در ادامه رقابت نیز برگزار شده است. با اینکه ممکن است در این طرح نیز برخی استان ها قوی تر باشند، اما آموزش‌ها به گونه ای است که سایر استان‌ها نیز می‌توانند خود را به سطح بقیه برسانند.
وی در ادامه گفت وگوی خود با خبرگزاری ایکنا عنوان کرد: ما می خواهیم رقابت بین‌المللی را راه‌اندازی کنیم تا انگیزه برای اعضای طرح فراهم شود، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا طرح ملی تلاوت را در کشورهایی همچون هند، لبنان، عمان، عراق و ... اجرا کنیم تا این رقابت اجرا شود.
خواسته‌های مسئولان طرح ملی تلاوت از دستگاه‌هایی مختلف
دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت در ادامه در پاسخ به این سؤال که در سال 95 تصمیم به درگیر کردن تمامی استان های کشور در این طرح را دارید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر 20 استان کشور درگیر این طرح هستند، البته عجله‌ای نداریم؛ چرا که باید ابتدا توان ستاد اجرایی را بسنجیم، سال اول از سه یا چهار استان کار را شروع کردیم که در رفته رفته به 20 استان رسید. این در حالی بود که سال 93 معاونت قرآنی وزارت ارشاد نزدیک به شش ماه متولی نداشت و ما تکلیف خودمان را نمی‌دانستیم.
دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت در پایان خاطرنشان کرد: خواهش من این است که نگاه ملی به فعالیت ها داشته باشند، درست است که معاونت قرآنی پای کار است و برای این طرح حمایت‌های مختلفی انجام داده است، اما باید نگاه ملی به این طرح شود، ما از نهادهای دیگر کمک مالی نمی‌خواهیم، مخاطب اصلی ما آموزش و پرورش است، همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، جلسات قرآن در مساجد را یاری کند. خواهش ما این است که همه کمک کنند تا این طرح را قوی‌تر اجرا کنیم.
مطالب مرتبط
captcha