یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان + عکس
کد خبر: 3483206
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: اواسط ضبط سریال یوسف پیامبر(ع) بود که کارشناسان شورای عالی قرآن از فرآیند ساخت سریالی از بهترین قصص قرآنی بازدید داشتند.

پاییز سال 1385 تولید سریال یوسف پیامبر(ع)، اواسطش بود که با هیأت مدیران و کاشناسان شورای عالی قرآن از فرآیند ساخت سریال بازدیدی داشتیم. در شهرک دفاع مقدس به دیدار سلحشور رفتیم. همه چیز جذّاب بود. فضا، بازیگران، صداها، سازه­‌ها و انسان خود بخود در فکری عمیق و مطبوع فرو می­‌رفت.

یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان

سلحشور گفت: «تصویرگری من از قصه یوسف، تفسیر است و تأویل دارد» و شاید به همین سبب بود که گویی سازه­‌ها سخن می­‌گفتند. کلبه احزان، واقعاً حزن‌انگیز بود و یوسف گمگشته دوران را به خاطر می­‌آورد و هرکس دوست داشت، آنجا بنشیند و آوای انتظار سر دهد.

سلحشور با شور و شیدایی از ما پذیرایی کرد. اصلاً صحنه کارگردانی را رها کرد و نزدیک به چهار ساعت با ما همراه شد تا ما را به همه زوایای سریال آشنا سازد و در پایان به جای خستگی، آثار خوشحالی و خوشنودی در صورت عطوف و مصمّم او مشاهده می­‌شد از این­که یک جمع قرآنی به دیدار او و کار قرآنی­‌اش آمده­‌اند.

یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان



مدتی بعد او را دیدم، هنوز از آن چهار ساعت دیدار اظهار شعف می­‌کرد و گفت: آن عکس­‌ها که گرفتید و برایم فرستادید زیر شیشه میزم گذاشته­‌ام. بعدها هم یک­ روز او را در فرودگاه دیدم که عازم مشهد الرضا(ع) بود. گفت هر ماه به زیارت می­‌روم. سخن از سریال یوسف پیامبر(ع) به میان آمد. به او گفتم برای من، یکی از بهترین سوژه­‌های فیلم، پرده برانداختن از چهره اهل معبد خصوصاً کاهن بزرگ آنان بود که چگونه و با چه حرکات و سکناتی خود را پیر اهل صلاح نشان می­‌داد در حالی که باطن او عین عفونت و کید و کذب بود.

یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان

او از اینکه پیام ویژه­‌اش در فیلم را دریافت کرده­‌ام، بوجد آمد، آن­گاه اظهار داشت: اما از سیدحسن نصرالله برایت بگویم که به عقیده او «زیباترین قسمت سریال به تصویر کشیدن برادران یوسف و خیانت آنها به برادرشان بود» و کار برادران یوسف عبر‌ت­‌انگیز است آن­ها که گفتند: یوسف را می­‌کشیم بعد انسان­‌های صالحی می­‌شویم. ای اُف بر آن صلاح و اصلاح بعد از قتل یوسف.

یادی از سلحشور میدان تبلیغ و بیان

هرگز فکر نمی­‌کردم روزی این­چنین در باغ فیض بنشینم و دست غم بر پیشانی بگیرم و در فراق آن سلحشور قرآنی افسوس بخورم و عکاسی نیز این صحنه را شکار کند و در فضای مجازی منتشر نماید و چرا افسوس نخورم که در نبرد سنگین فرهنگی ـ هنری، این سرباز یکه‌تاز را از دست دادیم.

سلحشور رفت، اما مزار با صفایش بوی حیات می­‌دهد. باید رفت و دید.

آری! سلحشور زنده است و موسی جلودار.

امیرمحمود کاشفی؛ معاون پژوهش شورای عالی قرآن

مطالب مرتبط
captcha