راه‌اندازی صدقه پیامکی
کد خبر: 3483236
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
فتاح عنوان کرد:

راه‌اندازی صدقه پیامکی

گروه جامعه: رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری خود از تخلیه ساختمان سوهانک پس از نوروز و راه‌اندازی صدقه پیامکی از همین هفته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که صبح امروز 24 اسفند ماه، در محل این سازمان برگزار شد به تشریح کارنامه یک سال اخیر این سازمان پرداخت.

وی اظهار کرد: 11 ماه است که مسئولیت ریاست کمیته امداد را پذیرفته و هم از کمیته امداد و جامعه هدف آن شناختی حاصل کرده‌ام. متاسفانه برخی از هموطنان ما در اثر حوادث و وقایعی دچار یک سری مشکلات شده و هر چه در زندگی آنها دقیق‌تر شده‌ایم احساس می‌کنیم مسئولیت ما و دولتمردان بسیار سنگین است.

کمیته امداد دماسنج مجموعه نظام است

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد دماسنج مجموعه نظام است عنوان کرد: جامعه هدف ما برای تمامی مسئولان شاخص بوده و همه باید در راستای حل مشکلات مددجویان اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: این دولت تمامی سعی خود را برای کمک به ما گذاشته است اگر چه دولت‌های دیگر نیز کمک کرده‌اند ولی تلاش‌ها کفایت نکرده و مشکلات مردم بسیار بیشتر است. ما باید با تلاش بیشتر تمامی دولتمردان را حساس کنیم تا بتوانیم به مردم بیشتری کمک کنیم. البته در حال حاضر دولت تمامی کمک‌های خود را در این راستا به ما ارائه داده و لذا هیچگونه گلایه‌ای از آنها نداریم.

فتاح با اشاره به رویکرد جدید کمیته امداد اظهار کرد: ما روز اول گفتیم که رویکرد ما از این پس تحلیلی و علمی است خوشبختانه هم دولت و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام این رویکرد را قبول کرده اما باید تلاش بیشتری بکنیم زیرا هنوز مشکلات زیادی در میان مردم وجود دارد.

اخراج 17 نفر به دلیل سوء استفاده از منابع کمیته برای تبلیغات

وی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند ماه، عنوان کرد: در انتخابات ما بخشنامه کرده و به دولت اطمینان دادیم که کمیته امداد تحت هیچ عنوانی در انتخابات دخالت نمی‌کند پس از انتخابات مجموعه دولت از عملکرد ما راضی بوده و تقدیر کرد البته اضافه می‌کنم که حدود 16 تا 17 نفر در شهرستان‌ها به دلیل دخالت در انتخابات و سوء استفاده از منابع کمیته برای تبلیغات اخراج شدند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه این نشست خبری آخرین نشست در ساختمان سوهانک خواهد بود، تصریح کرد: ما از ابتدای مسئولیت قول جابه جایی را داده بودیم رفتن ما از سوهانک قطعی شده و پس از نوروز نقل و انتقال به سمت ساختمانی در میدان آزادی آغاز می‌شود. امیدواریم تا پایان خرداد ماه تماماً سوهانک را خالی کنیم. هر چند در حال حاضر مجموعه مدیریت و هیئت امنا در مکان جدید مستقر شده‌اند.

مجموعه سوهانک به فروش می‌رسد

وی افزود: ما قصد داریم مجموعه سوهانک را به فروش رسانده و پول حاصل از آن را طبق مصوبه هیئت امنا پشتوانه قرض الحسنه مددجویان تحت پوشش قرار دهیم.

فتاح در رابطه با پرداخت مستمری مددجویان عنوان کرد: ما بخشنامه کرده‌ایم که نخست باید مستمری مددجویان پرداخت شده سپس حقوق کارمندان پرداخت شود.

صدقه پیامکی راه اندازی می‌شود

وی با اشاره به حرکت کمیته امداد به سوی استفاده از فناوری‌های نوین در امر کمک به مردم اظهار کرد: از همین هفته صدقه پیامکی امکان پذیر می‌شود کمیته امداد با هر دو شرکت همراه اول و ایرانسل قرارداد بسته تا کسانی که می‌خواهند از طریق پیامک صدقات خود را پرداخت کنند به آسانی و از طریق شماره # 8877 این کار از فردا شروع کنند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به دفاتر خارج از کشور این سازمان اظهار کرد: کمیته امداد دفتر جدیدی را در هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند ما نیروهای مازاد خود را فراخوان کرده و در حال حاضر هیچ نیروی از کمیته در این کشورها وجود ندارد ضمن اینکه هیچ پولی که برای مددجویان ما جمع آوری شده به خارج انتقال داده نمی‌شود.

وی در ادامه به موضوع دستبرد و آسیب رسانی به صندوق‌های صدقه اشاره کرد و گفت: ما صندوق‌ها به ویژه ورودی آنها را اصلاح کرده و در تلاشیم با استفاده از فناوری‌های جدید و رایانه‌ای که بهترین گزینه ممکن برای جلب اعتماد عموم مردم است استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر قول وی در رابطه با ساماندهی خیریه‌ها اظهار کرد: این کار قانون می‌خواهد ما با مجلس رایزنی‌های را انجام داده و امیدواریم کمیسیون اجتماعی نظارت بر روی این خیریه‌ها را به ما یا ارگان دیگری تفویض کند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی و بهزیستی چندین هزار مجوز به خیریه‌های مختلف داده است چنانکه از نظارت آنها نیز خارج شده‌اند ما بخیل نیستیم که این خیریه‌ها کار ما را انجام دهند اما اگر اینها خلافی انجام دهند باید کنترل شده و با آنها شدیدا برخورد شود.

فتاح اعلام کرد: ما با خیریه‌های مختلف در ارتباط بوده و گاها وظایفی را نیز به آنها داده و یا ما برخی از وظایف آنها را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حمایت از زنان سرپرست خانواری که ازدواج مجدد می‌کنند عنوان کرد: ما یک میلیون زن سرپرست خانوار داشته که اینها می‌توانند ازدواج مجدد کنند کمیته امداد به اینها کمک کرده و کمک می‌کند. پیش از این زنانی که ازدواج می‌کردند و تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شدند اما در حاضر فرصتی به آنها داده می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های کمیته امداد در حال حاضر مدد جویان این نهاد پائین‌ترین آمار طلاق را دارند.

وی عنوان کرد: حدود یکصد هزار نفر از افراد تحت پوشش به دلیل توانمند سازی یا هیجده ساله شدن فرزند ذکور از کمیته امداد خارج می‌شوند، توانمند سازی این خانواده‌ها به وسیله وام‌های اشتغال انجام می‌گیرد آنهایی که تحت پوشش ما هستند و وام خود اشتغالی دریافت کرده‌اند احتمال اینکه این وام را دوباره دریافت کنند بسیار بالا است زیرا ما این وام را دوباره به آنها پرداخت می‌کنیم.

وی اعلام کرد: میزان پرداختی ما در سال گذشته 950 میلیارد تومان بوده که امسال به 1200 میلیارد تومان رسیده است.منابع و روش‌های پرداخت قرض الحسنه ساختاری و اداری است که هم به مددجو وام می‌دهد و هم به همکاران کمیته امداد اما حساب وام این دو را از هم جدا کرده‌ایم.

فتاح با اشاره به راه اندازی صندوق قرض الحسنه امداد اظهار کرد: این صندوق با 50 شعبه در سراسر کشور آغاز به کار کرده و در حال حاضر بدون احتساب منابع حاصل از فروش سوهانک و دیگر منابع 1600 میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده شده است این صندوق به گونه‌ای است مردم عادی نیز می‌توانند در آن سرمایه گذاری کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت کمیته امداد از فعالیت‌های دینی و مذهبی اظهار کرد: یک حوزه فرهنگی در این نهاد وجود دارد که تنها به خانواده‌های تحت پوشش کمک کرده و خدمت ارائه می‌دهد. در این راستا 80 هزار نفر به مشهد مقدس و 5 هزار نفر به عتبات عالیات اعزام شدند.

وی افزود: حدود 5 هزار طلبه نیز وجود دارند که با کمک هزینه‌های کمیته امداد تحصیل می‌کند این افراد به عنوان مبلغ و معلم قرآن به سراسر کشور اعزام می‌شوند.

کارمندان بد اخلاق را جریمه خواهیم کرد

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه اصلی کمیته امداد اخلاق است اظهار کرد: اگر با کسانی که به کمیته امداد مراجعه می‌کند بداخلاقی شود ما شدیدا با آنها برخورد کرده و کارمندان بد اخلاق را جریمه خواهیم کرد امداد یک خیریه ملی است که وابسته به مردم است و باید اینگونه باشد.

وی با اشاره به کمک‌های مردم و خیرین اظهار کرد: روزی که ما به کمیته امداد آمدیم 730 هزار حامی طرح محسنین و اکرام وجود داشتند الان این عدد به 920 هزار نفر رسیده است 340 هزار نفر ثبت نام کرده که تنها ما آمادگی جذب 190 هزار نفر را داشتیم صدقات ما ده درصد اضافه شده و طرح اکرام نیز 18 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: اگر مردم کمک‌های خود را به کمیته امداد نمی‌دهند و آن را در اختیار خیریه‌ها می‌گذارند از نظر ما هیچ اشکالی نداشته این هم شرعا و هم عرفا مجاز است مردم ایران اهل خیر و نیکوکاری هستند و اگر ادعا می‌کنیم ورودی خانواده‌های تحت پوشش کم شده علت افزایش خیرات مردم است.

فتاح در ادامه با اشاره به اعتبارات این نهاد اظهار کرد: اعتبار دولتی ما 3500 میلیارد تومان بوده و به همین میزان نیز درآمد را خود کمیته امداد داشته است و پیش بینی ما این است که بین 6 تا 10 هزار میلیارد تومان امسال درآمد داشته باشیم همچنین دولت برای ما اعتباری بالغ بر 7 درصد اضافه کرده و خود ما نیز 20 درصد اضافه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آنچه که کمیته امداد به مددجویان می‌دهد حقوق نیست گفت: این مستمری بوده اگر چه میزان آن کم است اما سعی شده که در کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه شده سه دهک بالا از سال 95 دیگر یارانه نگیرند بلکه یارانه آنها به دهکد‌های پایین اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد وظیفه عمرانی ندارد اظهار کرد: ما مسئول فقرا هستیم و وظیفه این است که به آنها کمک کنیم اگر چه ما در رابطه مسکن مددجویی مسئولیت داشته ولی به این معنی نیست تامین مسکن فقرا بر عهده ما است.امسال 20 هزار مورد مسکن روستایی اضافه می‌شود و ظرفیت خیرین استفاده کامل می‌کنیم.

وی با اشاره به مسئله آسیب‌های اجتماعی و وظیفه‌ای که بر عهده کمیته امداد گذاشته شده است اظهار کرد: تاکید رهبری این بوده که ما نیز مسئولیتی در این حوزه داشته باشیم اگر افراد آسیب دیده و خانواده‌های آنها نیازمند حمایت مالی باشند ما این کار را انجام می‌‌دهیم.

captcha