تقویت محتوای رادیوهای قرآنی برای مقابله با تندروی
کد خبر: 3483431
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

تقویت محتوای رادیوهای قرآنی برای مقابله با تندروی

گروه بین‌الملل: مدیرکل سازمان آیسسکو ضمن سخنانی در سومین نشست بین‌المللی مسئولان رادیوهای قرآنی، که از دیروز 24 اسفندماه، در شهر «رباط» مراکش برگزار شد، تقویت ساختاری و محتوایی شبکه‌های رادیویی قرآنی جهان اسلام برای مقابله با تندروی، غلو و تروریسم را خواستار شد.

آیسسکو خواستار توسعه رادیوهای قرآنی برای مقابله با تندروی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الیوم 24»، «عثمان عبدالعزیز بن عثمان التویجیری»، مدیرکل سازمان آموزش، فرهنگ و علوم اسلامی «آیسسکو»، دیروز، 24 اسفندماه، با ایراد سخنرانی در سومین نشست هم‌اندیشی مسئولان رادیوهای قرآنی جهان اسلام در مراکش به این مطلب اشاره کرد.

وی همچنین، افزایش زمان پخش برنامه‌های تلاوت، ترتیل، تجوید و حفظ قرآن کریم را خواستار شد، به طوری که سهم این برنامه‌ها از سایر برنامه‌ها بیشتر باشد.

التویجیری تأکید کرد: سهم برنامه‌های حفظ، تفسیر به زبان ساده و بدون استناد به احادیث بلند و مشکل، پخش قرآن به روایت‌های مستند بدون حذف هیچ یک از قرائت‌های رایج و پخش برنامه‌های قرآنی برای همه گروه‌های سنی باید توسط شبکه‌های رادیو قرآن پیگیری شود.

مدیرکل سازمان آیسسکو در ادامه اظهار داشت: رادیوهای قرآنی باید برای توسعه فرهنگ میانه‌روی و اعتدال، تقویت ارزش‌های تسامح، مدارا، گفت‌وگو، احترام و همگرایی متقابل با استفاده از احادیث آگاهی‌بخش که مخاطب آن همه افراد جامعه است، تلاش کنند.

وی افزود: شبکه‌های رادیویی قرآن کریم باید قلب‌های مسلمانان را حول محور تلاوت‌های زیبا و آگاهی‌بخشی‌های هدفمند گردهم آورند تا به این شکل بتوانند نقش خود را در تقویت وحدت فرهنگی و قلبی مسلمانان، توسعه ارزش‌ها و انتشار اصول اسلامی که با تندروی در تعارض است، ایفا کنند.

لازم به ذکر است، سومین نشست سالانه هم‌اندیشی رادیوهای قرآنی از سوی سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی «آیسسکو»، و با همکاری «اتحادیه شبکه‌های رادیویی اسلامی» روز گذشته 24 اسفندماه، برگزار شد.

مهمترین محورهای این نشست بین‌المللی که با حضور نمایندگان رادیوهای قرآنی از کشورهای عربستان سعودی، مراکش، الجزائر، تونس، موریتانی، مصر، سودان، قطر، امارات، کویت، بحرین، عمان، اردن، فلسطین، چاد، گابن، کومور، جیبوتی، یمن برگزار می‌شود، بررسی راه‌های تقویت رادیو‌های اسلامی در مقابله با تندروی و افراط‌گرایی دینی و توسعه فرهنگ گفت‌وگو، میانه‌روی و اعتدال است.

بر اساس بیانیه آیسسکو درباره این همایش، آگاهی‌بخشی نسبت به نقش برنامه‌های رادیویی در مقابله با تندروی و افراط‌گرایی، توسعه فرهنگ میانه‌روی و اعتدال، تبادل تجربه‌ها و مهارت‌ها و افزایش همکاری و هماهنگی در سطح مسئولان رادیو‌های قرآنی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است.

سومین نشست بین‌المللی مسئولان شبکه‌های قرآنی که تا امروز، 25 اسفندماه، ادامه دارد، در 4 محور به بررسی موضوعات مختلفی از جمله موضع شریعت اسلامی نسبت به تندروی، تروریسم، گفت‌وگو و همزیستی، تجربه شبکه‌های رادیویی در مقابله با تندروی، نقش ارتباطات در توسعه فرهنگ گفت‌وگو، میانه‌روی و اعتدال و اهمیت گفت‌وگوهای رادیویی در توسعه فرهنگ میانه‌روی و اعتدال می‌پردازد.

captcha