رقابت‌های قرآنی مصر از اصل خود دور شده/ نقش ایران در معرفی مشاهير مصری
کد خبر: 3483471
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

رقابت‌های قرآنی مصر از اصل خود دور شده/ نقش ایران در معرفی مشاهير مصری

گروه بین‌الملل: داور مسابقات بین‌المللی قرآن از عراق گفت: عدم دعوت از نمایندگان برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن مصر به بهانه مسائل سیاسی، بیانگر این است که این رخداد قرآنی از هدف اساسی این کتاب الهی و غایت اصلی خود دور شده است.

عدم حضور ایران در مسابقات قرآن مصر، رقابت را ضعیف می‌کند.

«یحیی محمدعلی الصحاف»، قاری ممتاز عراقی، داور مسابقات بین‌المللی و مدرس رشته صوت قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: من با شنیدن خبر عدم دعوت ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن مصر از سوی وزارت اوقاف این کشور بسیار متعجب شدم؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خدمات زیادی به قاریان جهان اسلام به‌ویژه قاریان مصری ارائه داده است.

وی افزود: ایران برای قاریان و اهل قرآن در هر نقطه‌ای از دنیا احترام خاصی قائل است و همواره این قشر را تقدیر و تکریم می‌کند و حامی مسابقات قرآنی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است.

نقش ایران در معرفی ستارگان قرآنی مصر به جهان اسلام

این فعال قرآنی عراق گفت: بسیاری از قاریان مصری از جمله مرحوم ابوالعینین شعیشع، مرحوم مصطفی غلوش، مرحوم استاد محمد اللیثی، احمد احمد نعینع و عبدالفتاح طاروطی با حضور در محافل قرآنی جمهوری اسلامی ایران، شهرت بسیاری برای خود کسب کردند و در حقیقت، حضور این قاریان در محافل و مسابقات قرآنی ایران تاحدودی سبب معرفی بیشتر آن‌ها به جهان اسلام شده است.

وی تصریح کرد: ایران همچنین از قاریان مصری حمایت مادی و معنوی می‌کند و بسیاری از قراء مصری که به ایران سفر می‌کنند با شخصیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و استقبال گسترده از آن‌ها در محافل و مجالس قرآنی سبب قوت قلب قاریان می‌شود.

الصحاف تاکید کرد: مصر و وزارت اوقاف این کشور می‌بایست در برابر این همه احترام که ایران برای قاریان و اهل قرآن قائل است، شکرگزار این مسئله باشد و من مطمئنم که قاریان مصری از شنیدن خبر عدم حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور بسیار ناراحت می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا وزارت اوقاف مصر مسائل سیاسی را به فعالیت‌‌های دینی و قرآنی ارتباط می‌دهد، گفت: مسابقات قرآن یکی از رخدادهای مهم برای وحدت مسلمانان از تمامی مذاهب است و تمسک به قرآن و گردهم آمدن جمعی از نخبگان قرآنی جهان اسلام بر سفره این کتاب الهی از عواملی است که می‌تواند در اتحاد امت اسلام تأثیرگذار باشد و این اقدام وزارت اوقاف مصر به‌هیچ وجه درست نیست و وجهه خوبی ندارد.

این قاری مصری تاکید کرد: متأسفانه در برخی کشورهای عربی از جمله مصر، نهاد‌ها و شخصیت‌های دینی تحت تأثیر مسائل سیاسی هستند که این مشکل و چالش بزرگی است، این در حالی است که نهادهای دینی مهم مصر از جمله الازهر و اتحادیه قاریان این کشور نباید تحت تأثیر اوضاع و مسائل سیاسی قرار بگیرند و برنامه‌های دینی و قرآنی را از رویکردها سیاسی تفکیک کنند.

این قاری برجسته عراقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دعوت ایران از نمایندگان تمامی کشورها برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اشاره کرد و گفت: بدون شک مسابقات ایران یکی از بزرگترین و بهترین رقابت‌های بین‌‌المللی قرآنی در سطح جهان اسلام است، به این خاطر که مقامات دولتی و شخصیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی اهمیت‌ ویژه‌ای برای این رقابت‌ها قائل هستند و هماهنگی و سازماندهی این مسابقات در سطح بسیار بالایی است.

وی اضافه کرد: ایران تمامی کشورهای اسلامی را برای حضور در این مسابقات دعوت می‌کند که اقدام بسیار خوب و ارزنده‌ای است و امور و مسائل سیاسی را به هیچ‌وجه در این زمینه دخالت نمی‌دهد، چرا که می‌خواهد از طریق این مسابقات پیام حقیقی اسلام را به جهان برساند و از این رخداد عظیم به‌عنوان فرصتی برای تحکیم و نهادینه‌کردن وحدت مسلمانان بهره گیرد.

الصحاف اضافه کرد: عدم دعوت از نمایندگان برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن مصر به بهانه مسائل سیاسی، بیانگر این است که این رخداد قرآنی از هدف اساسی این کتاب الهی دور شده است.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن در ادامه گفت: به طور قطع عدم حضور قاریان و حافظان ایران در رقابت‌های بین‌المللی قرآن مصر سبب می‌شود که سطح مسابقات پایین بیاید و ضعیف شود، چرا که قراء ایرانی دارای ادای بسیار خوب و عالی هستند و در جهان اسلام شناخته‌شده‌ هستند و همچنین، نمایندگان ایران همه ساله رتبه‌های برتری را در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف کسب می‌کنند.

وی در پایان گفت: این‌گونه مسائل جایگاه قرآنی ایران و حمایت این کشور از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و اهتمام به قاریان و اهل قرآن را تضعیف نمی‌کند و این عدم دعوت تنها سبب می‌شود که این مسابقات قرآن رنگ‌‌ و بوی سیاسی به خود بگیرد و از هدف و غایت اصلی خود دور شود.

یادآور می‌شود، وزارت اوقاف و امور اسلامی مصر، در ادامه سیاست‌های تفرقه‌انگیز خود و در اقدامی کاملا سیاسی، نمایندگان ایران، قطر و ترکیه را از بیست‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور کنار گذاشت.

دلیل کنارگذاشتن ترکیه و قطر حمایت علنی آن‌ها از جماعت «اخوان المسلمین» عنوان شده و ایران نیز به خاطر آنچه اوقاف مصر موضع خصمانه نسبت به دولت این کشور دانسته، به این مسابقات دعوت نشده است.

این در حالی است که نمایندگان مصری همه ساله در مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف و مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ایران حضور دارند و ایران هیچگاه مسابقات و فعالیت‌های قرآنی را به مسائل سیاسی ربط نمی‌دهد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۱۳:۴۱
1
3
اصلا کار درستی نیست
قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۱۶:۱۰
0
2
خدا رو شکر که در جمهوری اسلامی ایران مناسبات سیاسی هیچ تاثیری در مسابقات قرآنی و به خصوص تخصیص مقام نخست ندارد
خدایا هزار مرتبه شکر از این همه بی طرفی
captcha