امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران
کد خبر: 3483531
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

گروه هنر: امامزاده حمزه عرب‌ که بر قله‌ی کوهی به همین نام با ارتفاع دو هزار و 640 متر از سطح دریا، در 10 کیلومتری شرق بیجار قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی، زیارتی و گردشگری کردستان و نگینی درخشان بر بام ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، بیجار شهری است بسیار قدیمی و تاریخی که برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند و به همین دلیل نیز آثار بی شمار مذهبی و تاریخی در این شهر روزانه پذیرای مسافران و گردشگری می شود.

شهر بیجار در غرب ایران واقع شده است و یکی از شهرهای استان کردستان است که دارای هفت هزار 730 کیلومتر مربع مساحت بوده و 288 روستا دارد و در حال حاضر حدود 262 روستای آن قابل سکونت هستند.

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

یکی از بهترین و جذابترین جاذبه‌های گردشگری در بیجار کوه حمزه عرب است، ارتفاع  این کوه از سطح دریا حدود دو هزار و 640 متر است که برروی این کوه بلند که از هرطرف چشم انسان را نوازش می‌دهد، سید جلیل‌القدری از سلسله سادات موسی‌بن جعفر(ع ) در سال 973 هجری شمسی و طبق مستندات به دست آمده بنا بر وصیت خودش به خاک سپرده شده است که بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد.

آنهایی که شب را در بالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده اند حتما به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع از همین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

آفتاب با نرمی و متانت خاصی خود را از افق بالا می کشد و آسمان به رنگین کمانی از رنگ‌ها تبدیل می‌شود و صحنه‌ای به راستی دیدنی و تماشایی خلق می‌شود که همانند آن را در هیچ جای دیگر نمی‌توان دید.

هر چند که طی چند سال اخیر اقدامات خوبی برای اصلاح مسیر و راه دسترسی به این امامزاده صورت گرفته است ولی همچنان بخشی از راه نامناسب است و با توجه به خیل عظیم مردم مشتاق و دوست دار حضور در این منطقه باید اقدامات بهتری در این راستا اجرایی و عملی شود.

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

برای رسیدن به محل امام زاده حمزه عرب قسمتی از مسیر را می توان با خودرو رفت اما پس از طی مسافتی خودرو از ادامه راه می ماند و باید پیاده از کوه بالا رفت ... کمی بعد به راه پله ای سنگی می رسیم که حدود ۶۰۰ پله دارد و پیچ در پیچ از کوه بالا می رود. باید دست مریزاد گفت به استادکاران و مهندسانی که با این همه زحمت و مشقت مسیر را برای زائران هموارتر کرده‌اند. چون راه پله بسیار طولانی است من عکس‌ها را در چهار محل برداشته‌ام که از قسمت‌های پایینی مسیر تا چشم‌اندازی است که به بقعه‌ی متبرکه‌ی امام زاده حمزه عرب می‌رسد.

دیدن زیباترین طلوع خورشید دنیا در بیجار

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

امامزاده حمزه عرب درکوه‌های شمال شرقی بیجار واقع بوده و دسترسی به آن بسیار آسان است. ارتفاع  این کوه از سطح دریا 2640متر می‌باشد. بر روی این کوه بسیارعظیم و زیبا که از هرطرف چشم انسان را نوازش می دهد، سید جلیل القدری ازسلسله سادات موسی بن جعفر(ع) درسال 973 هجری شمسی وطبق مستندات به دست آمده بنا بروصیت خودش به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد.

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

در سال‌های دورتر اهالی روستاهای اطراف قبل از چیدن علف و جمع‌آوری زراعت و دروی گندم‌ها، همگی جمع شده، گوسفندی قربانی کرده وشبی را به زیارت حمزه عرب رفته و همانجا مراسمی برگزار می‌کردند تا فقیر و غنی درکنار هم و با توسل به بزرگان دین کار جمعی خود را که کشاورزی است متبرک کنند و البته رفت آمدها درآن موقع اغلب با الاغ و یا پیاده صورت می‌گرفت. جالب توجه اینکه در روستاهایی هم که حتی خود امامزادهایی داشته و راهشان هم بسیاردور بوده است ، برای برگزاری مراسم، حمزه عرب را ترجیحا انتخاب می‌کردند.

امامزاده حمزه عرب؛ نگینی درخشان بر بام ایران

آنهایی که شب را دربالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده‌اند حتما به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع ازهمین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا . به نظر می رسد که آفتاب با تکانهایی خود را از افق بالا می کشد وآسمان به رنگین کمانی از رنگ‌ها بدل می‌شود و صحنه‌ای به راستی عجیب و دیدنی خلق می‌شود. سپس استفاده از طبیعت زیبا و دیدنی ، دیدن روستاهای اطراف و زمین‌های کشاورزی ، باغ‌ها و ... ازآن ارتفاع دربرابر دیدگانت، روحت را نوازش می‌دهد. کوه حمزه عرب و در رأس آن بقعه تاریخی و چشم اندازهای زیبای طبیعی به گونه‌ای در دل مردم جای خود را بازکرده‌اند که حتی پیرمردان و پیر زنانی که راه رفتن هم برایشان دشوار است ، به راحتی جهت زیارت و ادای نذر رنج سفر را برخود تحمیل کرده و به زیارت و استفاده از زیبایی‌های خداددادی می‌پردازند و سپس با خاطری آسوده باز می‌گردند. بخشی از راه دسترسی بوسیله احداث پله  از پاركینگ به مجموعه زیارتگاه و بقعه از سال 1387 انجام گرفته است و باقی مانده راه تا مجموعه در حال احداث می‌باشد.

captcha