معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
کد خبر: 3483599
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴

معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس

گروه فعالیت های قرآنی: در کاروان شوق تلاوت که این روزها در عتبات عالیات به سر می‌برند، چهره‌هایی حضور دارند که در صورت درست طی کردن مسیر و ... در آینده نه چندان دور به قاریانی شاخص تبدیل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به عراق، این روزها عتبه عباسیه(ع) میزبان جمعی از نخبگان نوجوان و قاریان کشورمان است، قاریانی که با تلاوت‌های شورانگیز خود هیجان به زائران این روزهای عتبات داده‌اند. بدون شک زائران عتبات عالیات از اینکه در روزهایی به کربلا رفته‌اند که کاروان شوق تلاوت در کربلا به سر می‌برند، بسیار خرسند هستند؛ چرا که تلاوت‌های زیبا و دلنشین قاریان نوجوان و البته «جواد پناهی»، قاری بین‌المللی کشورمان را از نزدیک شنیده و همین بهره‌های معنوی سفرشان را صد چندان کرده است.
این روزها قاریان نوجوان ایرانی در صحن و سرای هر کدام از حرم‌های اهل بیت آل الله که حضور می‌یابند، با صدای خودشان غوغایی به پا می‌کنند، محفل که شروع می‌شود زائران زیارت خود را کوتاه می‌کنند تا دور قاریان نوجوان ایرانی حلقه بزنند و در نهایت نیز عرق حاصل از تلاوت آنها را به عنوان تبرک بر سر و روی خود بمالند، این روزها از این تصاویر بسیار زیاد دیده می‌شود.
حال و هوای این روزهای کربلا، نجف و کاظمین با وجود قاریان نوجوان طرح ملی تلاوت حال و هوای دیگری شده است در ادامه این گزارش به معرفی برخی از این شرکت‌کنندگان، پراخته‌ایم، معرفی تمامی این 20 قاری حاضر در کاروان شوق تلاوت نیاز به گزارش طولانی‌تری دارد.
معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
*ابوالفضل زاهد مقدم*
تنها قاری‌ای که تلاوت زیبایش باعث شد تا مستمعین بارها تقاضای تکرار قطعات را داشته باشند «ابوالفضل زاهد مقدم» بود. ابوالفضل به همراه برادرش که وی هم عضو کاروان شوق تلاوت است در کربلا حضور یافته است و البته پدرشان آنها را همراهی می‌کند. ابوالفضل متولد مرداد 1383 است.
شاید بهترین و سطح بالاترین تلاوت صورت گرفته توسط اعضای کاروان شوق تلاوت، تلاوت ابوالفضل زاهدمقدم در صحن حضرت عباس(ع) بود، تلاوتی که به سبک استاد مصطفی اسماعیل صورت گرفت و برای دقایقی تمام توجه زائران حرم حضرت قمر بنی هاشم(ع) را به سمت خود معطوف کرد. بدون شک ماندگارترین تلاوت کاروان شوق تلاوت همین تلاوت بود.
تلاوت استادانه این قاری نوجوان از آیه پنجم سوره مبارکه تحریم «مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا» نوید ظهور یک قاری با استعداد را به همگان می‌دهد. زیبایی این تلاوت به حدی بود که مستمعین بارها خواهان تکرار این قطعه شدند که هر بار استادانه‌تر از بار قبل اجرا شد.
زاهدمقدم در گفت وگو با خبرنگار ایکنا می‌گوید: من «جواد فروغی» را الگوی خودم قرار داده‌ام و تمام تلاش خودم را به کار می‌گیرم تا به جایگاه ایشان دست پیدا کنم. از بین قاریان ایرانی بیشتر تلاوت‌های حامد شاکرنژاد و سعید طوسی را گوش می‌دهم.
زاهدمقدم در مورد تلاوتش در حرم حضرت ابوالفضل(ع) می‌گوید: به هیچ وجه فکر نمی‌کردم برای تلاوت قرآن به کربلا بیایم، تنها تصویری که از کربلا دیده بودم مربوط به بین الحرمین و پیاده‌روی اربعین بود، هنوز باور نمی‌کنم که در کربلا حضور دارم و مهمان عتبه عباسیه(ع) هستم. در بین‌الحرمین برای بهبودی تمامی بیماران دعا کردم. یک آرزو هم دارم و آن هم اینکه همه بچه‌هایی که در سن من هستند به سمت قرآن بیایند.
وی همچنین افزود: معنویات بسیار زیادی در این سفر وجود داشت، زمانی که زیر قبه امام حسین(ع) بودم فکر می‌کردم رویاست و در خواب هستم، اما واقعیت است و خدا را به خاطر این نعمت در این موقعیت شکر می‌کنم.
معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
*امیرمهدی قربانی*
تلاوت آیه «یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» یکی دیگر از ماندگارترین تلاوت‌های کاروان شوق تلاوت بود که اشک‌های بسیاری را جاری کرد، تلاوت این آیه زیبا در صحن زیبای علوی، جلوه خاصی به محفل روز یکشنبه شهر نجف داده بود، روزی که شهادت بانوی دو عالم بود. این تلات از ماندگارترین تلاوت‌های کاروان شوق تلاوت بود.
اما صاحب این تلاوت زیبا کسی جز «امیرمهدی قربانی» نبود، نوجوانی از استان آذربایجان شرقی که از طریق مؤسسه مجمع قاریان تبریز در طرح ملی تلاوت حضور یافته است. وی 13 سال دارد، امیرمهدی از پنج‌سالگی و به سفارش پدرش که رئیس مرکز 197 پلیس استان آذربایجان شرقی است. وارد کار حفظ قرآن شده و تا حدود هشت سالگی هشت جزء از قرآن را حفظ کرده است و تلاش دارد تا در آینده حافظ کل قرآن نیز شود.
موقعی که کلاس چهارم بوده یعنی حدود سه سال قبل مؤسسه مجمع قاریان تبریز از امیرمهدی آزمون به عمل می‌آورد تا وارد طرح ملی تلاوت شود و از آن به بعد فعالیت‌های امیرمهدی در عرصه تلاوت شروع می‌شود.
تلاوت زیبای این قاری نوجوان در صحن حرم علوی به حدی زیبا و اثرگذار بود که بسیاری از زایران که برای زیارت به حرم آمده بودند برای لحظاتی زیارت را رها کرده و دور حلقه قرآنی کاروان شوق تلاوت ایستادند تا صدای زیبای این قاری نوجوان را بشنوند.
وی را در کنار چند نفر دیگر از کاروان شوق تلاوت باید جزء چهره‌ای ماندگار دانست، امیرمهدی در مورد آرزوهای خود می‌گوید: مهم‌ترین آرزوی من این است که حافظ کل قرآن شوم و در مسابقات قرآنی حائز رتبه شوم. البته حافظ کل قرآن بودن را نعمت بسیار بزرگی می‌دانم که تمام تلاش خودم را به کار می‌گیرم تا به این مهم هم برسم.
قربانی همچنین در مورد قاریان محبوب خود می‌افزاید: تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل را بسیار دوست دارم و برای همین هم از تلاوت‌های ایشان تقلید می‌کنم، تلاوت سوره مبارکه «حاقه» و «فاطر» را بسیار دوست دارم و همیشه هم در تمرینات آیات این سوره‌ها را تمرین می‌کنم. از بین قاریان ایرانی نیز تلاوت‌های استاد «امین پویا» را گوش می‌دهم.
این قاری نوجوان و خوش صدا در مورد تأثیراتی که حضور در کربلا بر وی اثر گذاشته است، می‌گوید: از این سفر آموختم که با قرآن خواندن می‌توان به هر جایی که می‌خواهیم برسیم، من توانستم به لطف قرآن به کربلا مشرف شوم و علاوه بر زیارت کربلا، در حرم حضرت علی(ع) تلاوت داشته باشم. این تلاوت و آن لحظات جزء بهترین لحظات زندگی من بوده است.
معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
*سیدمحمدجواد هاشمی*
اگر بنابود تا خوش صحبت‌ترین قاری کاروان شوق تلاوت معرفی و برای آن جایزه‌ای هم در نظر گرفته شود، همه سیدمحمدجواد هاشمی را معرفی می‌کنند؛ چرا که به حق خوش صحبت‌ترین عضو کاروان شوق تلاوت است، در  حین حرف زدن دوست دارد با دست‌هایش طرف مقابل را توجیه کند. از مشهد مقدس در طرح ملی تلاوت شرکت کرده است. وی سال 91 با این طرح آشنا شده و وارد کار تلاوت شده است.
قبل از حضور در این طرح هم البته در جلسات قرآن حضور داشته است و با تلاوت قرآن کریم آشنایی داشته است. محمدجواد هم به سفارش مادر وارد فعالیت‌های قرآنی شده. تشویق‌های پدر و مادر برای ورود به این عرصه را بسیار اثرگذار می‌داند. محمدجواد از استاد عبدالباسط تقلید می‌کند و در بین قاریان ایرانی نیز صدای استاد محمدجواد پناهی، سعید طوسی و حمید و حامد شاکرنژاد را گوش می‌دهد.
محمدجواد هاشمی در مورد حضورش در عتبات عالیات می‌گوید: استفاده‌های بسیار زیادی از این سفر معنوی بردم و بعدها بسیار برای من مفید خواهد بود، زمانی که نوای ملکوتی قرآن در فضای حرمین طنین انداخته شد، وی در مورد حس و حالش از تلاوت در حرمی حضرت عباس(ع) می‌افزاید: باور این موضوع برای من بسیار سخت بود. من احساس می‌کردم که حضرت عباس(ع) به تلاوت من گوش می‌کند و به همین خاطر سعی داشتم تا تلاوتی بهتر و زیباتر داشته باشم تا آن حضرت حظ کافی را از تلاوت من ببرند.
این قاری نوجوان در ادامه در مورد آرزوهایش نیز می‌گوید: امیدوارم بتوانم به کمک صدایی که خداوند به من هدیه داده است بتوانم افراد بسیار زیادی را متوجه قرآن کنم. کسب رتبه در مسابقات برای من به هیچ وجه مهم نیست و تنها دغدغه من ترویج مردم به سمت قرآن است و در این راه نیز تلاش می‌کنم.
محمدجواد یک توصیه هم به هم سن و سال‌های خود دارد، وی در این زمینه می‌گوید: توصیه من به همه هم سن و سال های خودم این است که در هر زمینه‌ای که استعداد دارند، در کنار آن به قرآن نیز توجه داشته باشند.

معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
*رضا گلستانی*
یکی دیگر از قاریان خوش صدای کاروان شوق تلاوت، رضا گلستانی است، وی از شهر ساری در طرح ملی تلاوت حضور یافته است، گلستانی هیچ وقت فکرش را نمی‌کرده که در آستان حضرت عباس(ع) تلاوت داشته باشد، آرزو دارد که یکبار دیگر نیز این موقعیت برایش فراهم شود.
وی 13 سال دارد و در کلاس اول متوسطه اول در حال تحصیل است، گرایشش به کلاس‌های قرآن هم به سفارش مادر بوده است. رضا دو آرزوی ظهور هر چه زودتر امام زمان(عج) و نیز کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن را دارد و قصد دارد در آینده به سمت حفظ قرآن کریم نیز رو بیاورد. وی یک آرزوی دیگر هم دارد و آن هم تلاوت در صحن رضوی(ع) است.
این قاری نوجوان در گفت‌وگوی خود با ایکنا با اشاره به اینکه بار اول است به کربلا سفر می‌کند، می‌گوید: همیشه آرزوی زیارت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را داشتم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم که روزی در این شهر مقدس در مسابقات قرآن شرکت کنم. امیدوارم آنچه که می‌خواهم در این سفر به دست بیاورم.
گلسستانی می‌افزاید: علاوه بر جنبه‌های معنوی این سفر، حضور در جمع هم سن و سال‌های خودم نیز برای من بسیار مفید بوده و درس‌های زیادی از دوستان خودم چه در زمینه تلاوت و چه سایر زمینه‌ها یاد گرفته‌ام.
گلستانی در این مسابقات در رشته تقلید از استاد منشاوی شرکت کرده است اما علاقه عجیبی به مصطفی اسماعیل دارد، در بین قاریان ایرانی نیز صدای استاد سعید طوسی را دوست دارد و بسیار گوش می‌دهد. اساتید وی هم سقایی و ایزی بوده اند.
معرفی نوجوانان قرآنی که در آینده خواهند درخشید + عکس
*مسعود فولادی*
اینکه در بین فینالیست‌های مسابقات قرآن شوق تلاوت نمایندگانی از استان سیستان و بلوچستان حضور دارند، نشان می دهد که این استان نیز از استعدادهای خوبی در این زمینه بهره‌منده است که تنها نیاز به یک کاشف دارند. «مسعود فولادی» یکی از این استعدادها است وی 14 سال دارد و از شهرستان زاهدان در این مسابقات حضور یافته است، وی نیز با تشویق مادرش که در جلسات قرآنی بانوان تلاوت دارد، به سمت فعالیت های قرآنی رو آورده است.
وی به سبک استاد «عبدالباسط» تلاوت می‌کند و دوست دارد، روزی مجدداً در حرم امام حسین(ع) تلاوت کند، به هیچ وجه فکرش را هم نمی‌کرده که روزی در این سن به کربلا مشرف شود چه برسد به اینکه تلاوت قرآن نیز داشته باشد. فولادی در این زمینه می‌گوید: از وقتی که توانسته‌ام در این مکان مقدس تلاوت رسمی داشته باشم واقعا فهمیده‌ام که هیچ کاری نشد ندارد.
فولادی در مورد آرزویش هم می‌گوید: به هیچ وجه فکر آمدن به کربلا در این سن و سال را نداشتم و آرزو دارم یک بار دیگر در این شهر مقدس تلاوت رسمی داشته باشم. مهم‌ترین دستاورد حضورم در کربلا یادگیری چیزهای بسیار زیادی از هم سن و سال‌ها بود و مطمئناً دست خالی از این سفر باز نخواهم گشت و بهره‌های کافی را برده‌ام.
این افراد تنها اعدادی از 20 عضو کاروان شوق تلاوت بودند که البته بیشتر به چشم می‌آمدند، تک تک اعضای کاروان شوق تلاوت استعدادهای نابی هستند که در آینده نام آنها را بیشتر خواهیم شنید و در واقع نسل آینده تلاوت ایران اسلامی از همین کاروان خواهد بود.
مطالب مرتبط
captcha