کتب حوزه علمیه منهج درسی پیدا کند/ تشریح ویژگی کتاب القواعد الفقهیه
کد خبر: 3483660
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
مدیر حوزه‌های علمیه:

کتب حوزه علمیه منهج درسی پیدا کند/ تشریح ویژگی کتاب القواعد الفقهیه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه کتب حوزه باید منهج درسی پیدا کند به تبیین ویژگی‌های اثر خود یعنی القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب منهج درسی آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عصر امروز 25 اسفند ماه در مراسم رونمایی از کتاب القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه در موسسه انوار طه گفت: نشر فرهنگ دینی و کتاب نیاز به کار تبلیغی جدی و اطلاع رسانی بیشتر دارد و برگزاری این جلسه نیز در همین راستا صورت می گیرد.

چاپ تفسیر

وی افزود: از ابتدای تاسیس این موسسه دنبال پرکردن خلاها بودیم از این رو یکی از کارهای ما آثار پژوهشی بوده که آثار خوبی هم چاپ شده و در دست چاپ است از جمله پرسش هایی از زندگی پیامبر و امام علی که در دو جلد چاپ شده همچنین مباحث تفسیری ما در حال چاپ است.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: در زمینه قواعد فقهی کتب متعددی از قدما و متاخرین نوشته شده است ولی مدتی بود که ذهن من معطوف به این مسئله است که کتب فقهی با منهج درسی تالیف شود و استانداردهای کتب درسی را در حوزه داشته باشیم به همین دلیل این کتاب منتشر شده است.

حسینی بوشهری بیان کرد: منهج این کتاب درسی است و به صورت درس درس تنظیم شده همچنین خلاصه درس و تمارینی دارد و تمارینی برای تحقیق طلاب نیز در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در ابتدای هر بحث سعی شده تعریف جامعی از موضوع ارایه، سؤالات کلیدی و کلی مطرح شده و درس ناظر به پاسخگویی به سؤالات این کتاب است همچنین اشاره به سابقه تاریخی بحث نیز شده استو به برخی فروع مسایل مستحدثه پرداخته ایم و ارجاعات فراوانی به صورت مستوفی مطرح شده و راه را برای تحقیق افراد باز می کند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: اشاره به مباحث حقوقی به صورت مقارنه میان مباحث حقوقی و فقهی از کارهای جدیدی است که در این کتاب انجام شده همچنین تاریخ تطور قواعد فقهیه نیز از دیگر ممیزات این کتاب است.

وی با بیان اینکه 23 قاعده فقهی در این کتاب به صورت اجمال مطرح شده است گفت: 4 قاعده به صورت تفصیلی بحث شده است که قاعده، لا ضرر، اصالة الصحة و نفی سبیل و ... را شامل می شود.

آیت الله بوشهری بیان کرد: چند بار این کتاب مرور و بررسی و مرور مجدد شده است و وسواسی در کیفیت کار صورت گرفته است، سعی شده تا جایی که مقدور بوده است این مباحث تفصیلا انجام شود و امیدواریم سرفصل کارهای جدید این موسسه باشد.

وی اظهار کرد: سعی شده تا واژه ها و اصطلاحات به خوبی توضیح داده شود همچنین عبارات با فونت های متفاوت آمده و سعی شده تا جایی که مقدور بوده است این مباحث تفصیلا انجام شود.

تمجید از آیت الله موسوی لاری

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ویژگی آیت الله موسوی لاری در پژوهش عنوان کرد: آیت الله موسوی لاری یک تنه در فضای بین المللی کار می کرد و روش ایشان آموزنده بود؛ هر کتابی که می خواست چاپ کند قبل از چاپ به 20 مرکز و فرد می فرستاد و به قصد کشت سعی می کرد اثرش نقد شود تا موقع عرضه با کمترین اشکال ارایه شود و من هم از محققان می خواهم این گونه این اثر را نقد کنند.

captcha