سنت‌های حسنه نوروز در بیان آیت‌الله‌العظمی مکارم
کد خبر: 3483723
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

سنت‌های حسنه نوروز در بیان آیت‌الله‌العظمی مکارم

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با برشمردن برخی نکات مثبت نوروز مانند صله ارجام و ... بر لزوم پرهیز از برخی گناهان مانند چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن تشریفات تاکید کرد و گفت: قرآن تقلید کورکورانه از رسوم گذشته را مذمت کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز 16 اسفند ماه در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم گفت: در حدیثی از پیامبر(ع) چیز به عنوان آفت ذکر شده که آخرین آن این است که آفت دین، هوا است که این حدیث در برخی کتب مستقلا نیز به عنوان یک حدیث ذکر شده و اهمیت فوق العاده‌ای دارد.
وی افزود: مسئله هواپرستی هم در قرآن و هم در روایات دارای اهمیت زیادی است و فرموده اند که مخوف‌ترین آفت هواپرستی و طول امل است؛ هواپرستی یک گناه نیست بلکه صدها گناه است، شرب خمر و غیبت یک گناه است اما هواپرستی صدها گناه به دنبال دارد زیرا انسان هواپرست دست به هر گناهی از جمله قتل و زنا و دزدی و .. می زند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: عیب دیگر هواپرستی این است که زشت در نظر انسان زیبا و زیبا در نظر انسان زشت جلوه می کند در حالی که شاید گناهان دیگر مانند غیبت و ... این کار را نکند؛ فرد مشغول گناه است و خیال می کند دارد عبادت می کند.
این مفسر قرآن بیان کرد: گناهان ممکن است تقوا را از بین ببرند اما هواپرستی ایمان انسان را هم بر باد می دهد، شیطان و برسیسای عابد بر اساس هواپرستی به کفر کشیده شدند از این رو تصدیق می کنید که چرا فرموده آفت دین، هواپرستی است.  
تقلید کورکورانه از رسوم گذشته مذمت شده است
استاد برجسته حوزه تصریح کرد: در مراسمی که برای عید گرفته می شود گاهی آمیخته با هواپرستی می شود؛ به طور کلی برخی آداب و رسوم برجامانده از پیشینیان خوب است و در روایات نیز بر آن تاکید شده است ولی برخی از اینها خرافات است و نمی توان چشم و گوش و عقل را بر روی آن بست؛ ما عقل و تشخیص داریم و باید بسنجیم زیرا قرآن مذمت کرده کسانی را که چشم بسته از گذشتگان خود تقلید می کنند.
این مرجع تقلید بیان کرد: در ایام عید نظافت و خانه تکانی کاری بسیار عالی است و اولین کتاب در فقه ما هم فقه طهارت است و پاک بودن و پاک شدن قبل از هر چیزی بسیار کار خوبی است؛ صله رحم بسیار خوب است و کدورت ها را از بین می برد و طول عمر را زیاد می کند و حتی تفریحات سالم، انسان را برای شروع کار در سال جدید آماده می کند.
پرهیز از چشم و هم چشمی
آیت الله مکارم اظهار کرد: اما گاهی این مراسم به برخی مسایل مانند چشم و هم چشمی ها و تشریفات را به رخ هم کشیدن تبدیل می شود؛ مسابقه در تجمل پرستی و یا در تفریح، محیط زیست را خراب کردن و جاده ها را از بین بردن از نظر اسلام مردود است و باید از آن خودداری شود.
این مرجع تقلید با اشاره به آمار مجروحان خرافه چهارشنبه سوری بیان کرد: این خرافه هر سال خسارت‌هایی به بار می آورد و باید با آگاهی‌بخشی جلوی این حوادث گرفته شود.
 
captcha