پیش‌نیازهای رشته تفسیر و علوم قرآن
کد خبر: 3484000
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
معرفی رشته‌های معارفی دانشگاه‌ها/4

پیش‌نیازهای رشته تفسیر و علوم قرآن

گروه دانشگاه: مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالمصطفی(ص) با بیان پیشنهاداتی به علاقه‌مندان ورود به رشته تفسیر و علوم قرآن گفت: بهتر است این افراد به سراغ حفظ قرآن بروند، برای ورود لزومی به حفظ کامل نمی‌‌بینیم اما باید به آیه‌ها، سوره‌ها و مطالب عمومی قرآن مسلط باشند.

حسین علوی‌مهر، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: رشته تفسیر و علوم قرآن یکی از رشته‌های رایج کشور است، این رشته در راستای رشته علوم قرآن و حدیث‌ و رشته‌هایی با مضامین مشترک که به نوعی با هم هم‌خوانی دارند تأسیس شده‌ است، به‌طور مثال رشته تفسیر و علوم قرآن، رشته تفسیر یا رشته علوم قرآن و ... رشته‌هایی هستند که در مراکز دانشگاهی و حوزوی مشاهده می‌کنیم.
پیشینه
وی افزود: رشته علوم قرآن و حدیث در جامعة‌المصطفی(ص) در سال 80 تأسیس شده است، علوم قرآن و حدیث عنوان مقطع کارشناسی این رشته است که حدود 170 واحد با واحدهای فقه و اصول می‌گذرانند. در نهایت باید یک تحقیق پایانی به نگارش دربیاورند که متفاوت با پایان‌نامه است و در حد یک تحقیق معمولی کفایت می‌کند. حدود 110 واحد تخصصی دارند و بقیه واحدهای مشترک است یعنی درس‌هایی که در طول چند سال باید به‌طور مشترک خوانده شود، فقه و اصول را نیز باید بخوانند.
علوی‌مهر بیان کرد: در دوره کارشناسی ارشد نیز با عنوان تفسیر و علوم قرآن ارائه می‌شود که هم تفسیر و هم علوم قرآن را می‌گذارنند، آن دوره حدود 34 واحد دارد و به مدت 4 ترم باید آن را بگذرانند و بعد از گذراندن آن دوره باید پایان‌نامه کارشناسی ارشد را به نگارش درآورند.
وی درباره تعداد واحدهای مقطع دکتری نیز گفت: به‌طور کلی در مقطع دکتری حدود 24 واحد درسی ارائه می‌شود علاوه بر آن 18 واحد هم پایان‌نامه دارند. در جامعةالمصطفی(ص) بیشتر طلاب خارجی پذیرش می‌شوند، البته بر اساس مصوبه وزارت علوم و جامعة‌المصطفی(ص) حدود 20 درصد از دانش‌پژوهان ایرانی یا طلاب مورد پذیرش واقع می‌شوند.
علوی‌مهر گفت: کسانی که ملیت خارجی دارند اما سال‌هاست که در ایران ساکن هستند نیز می‌توانند در جامعة‌المصطفی(ص) تحصیل کنند و مشکلی وجود ندارد.
پیشنهاد به علاقه‌مندان
وی در پایان به بیان پیشنهادی به علاقه‌مندان ورود به این رشته پرداخت و اظهار کرد: خواهش می‌کنم از افرادی که تمایل دارند وارد رشته تفسیر قرآن شوند، قبل از ورود و قبل از آزمون‌ها، خودشان را در محک آزمایش قرار بدهند، نسبت به خود قرآن کریم آشنا شوند، منظور از آشنایی که می‌گویم آن است که حداقل به سراغ حفظ قرآن بروند، حفظ کامل هم مقصود نیست اگر کامل هم حفظ کنند خیلی عالی است ولی ما برای ورود این رشته لزومی به حفظ کامل نمی‌‌بینیم اما باید به آیه‌ها، سوره‌ها و مطالب عمومی قرآن مسلط باشند.
یادآور می‌شود، از دروسی که در این رشته گذرانده می‌شود می‌توان به تفسیر ترتیبی، تفسیر ترتیبی، تفسیر ترتیبی، فقه‌القرآن، تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، تفسیر ترتیبی، روش تحقیق در علوم قرآن و تفسیر، نقد ‌و ‌بررسی ‌روش‌ها ‌و مکاتب تفسیری، نقد ‌و ‌بررسی‌ روایات‌ تفسیری، نقد ‌و ‌بررسی ‌روش‌ها‌ و مکاتب تفسیری، قرآن و علوم بشری، نقد ‌و ‌بررسی ‌روش‌ها ‌و مکاتب تفسیری، نقد ‌و ‌بررسی ‌روش‌ها ‌و مکاتب تفسیری، قرآن و مستشرقان، قرآن و عهدین، علوم قرآن، مباحث جدید دانش تفسیر، نقد ‌و ‌بررسی ‌روش‌ها ‌و مکاتب تفسیری، تفسیر آیات مشکل و زبان تخصصی اشاره کرد.
دانشجویان در مقطع کارشناسی این رشته مبانی و روش‌های مختلف تفسير قرآن را آموخته و توان تحليل و بررسی تطبيقی و نيز تدريس و پاسخ‌گويی به نيازهای رايج جامعه در زمينه معارف قرآنی را پيدا می‌كنند.
captcha