تقویت گمانه ترور یا معرفی الگوی دانش انقلابی در تحقق اقتصاد مقاومتی؟
کد خبر: 3484279
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
حاشیه‌ای بر یک اشارت/

تقویت گمانه ترور یا معرفی الگوی دانش انقلابی در تحقق اقتصاد مقاومتی؟

گروه دانشگاه: فارغ از گمانه‌زنی‌ها در باب ترور بیولوژیکی دکتر کاظمی آشتیانی که اطلاق «شهید» به وی از سوی رهبر معظم انقلاب آن را تقویت کرد، بی‌شک محور بیان معظم له، توجه به نقش کلیدی الگوهای عملی در تحقق خودباوری و ابتکار عمل در پیشرفت علمی به عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در سخنان نخستین روز سال 95 در حرم رضوی، ضمن برشمردن ویژگی‌های اقدامات انقلابی در حوزه علم و فرهنگ، به برخی الگوهای حزب‌اللهی در این زمینه‌ها اشاره کرده و فرمودند: «دستاوردهای دانشمندان شهید هسته‌ای، موفقیت‌های شهید طهرانی مقدم در بحث موشکی، شهید کاظمی در سلول‌های بنیادی، شهید آوینی و مرحوم سلحشور در مسائل فرهنگی، نشان‌دهنده این است که روحیه و تفکر انقلابی چگونه گره‌ها را می‌گشاید و موفقیت‌ساز می‌شود».
اطلاق «شهید» و تقویت گمانه ترور بیولوژیکی
همین اشاره کوتاه حاوی نکته‌ای تازه بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و آن اطلاق عنوان «شهید» به دکتر سعید کاظمی آشتیانی، از دانشمندان فقید جهاد دانشگاهی و بنیان‌گذار پژوهشکده رویان بود که اخبار رسمی از درگذشت وی به علت سکته قلبی خبر داده بودند.
همین اشارت کوتاه با گذشت بیش از 10 سال از فقدان دکتر کاظمی، موجب تقویت گمانه‌هایی شد که در فضای مجازی مطرح شده بود مبنی بر اینکه دکتر کاظمی از طریق ترور بیولوژیکی درگذشته است. گمانه‌هایی که اخیرا در مورد مرحوم فرج‌الله سلحشور نیز مطرح شده بود.
با تایید سردبیر روی خروجی ارسال شود////از گمانه ترور بیولوژیکی تا رویش الگوی دانش انقلابی
اما فارغ از این گمانه‌ها که البته در جای خود حایز اهمیت است، آنچه محور اشارت رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر معظم له بوده است، بی‌شک توجه به نقش کلیدی این الگوهای عملی در تحقق خودباوری و ابتکار عمل در عرضه افق‌های جدیدی در پیشرفت علمی و جدیت در مطالبه انقلابی جایگاه شایسته علم به عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی است.
حال پرسش اینجاست که چه ویژگی‌هایی دکتر کاظمی را از دیگر محققان متمایز می‌کند که ثمره آن، برجای ماندن چنین میراث زایا و در خور تجلیلی است؟
سوگ فقدان دانشمند انقلابی
14 دی‌ماه سال 84، خبر درگذشت دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی، موسس پژوهشکده رویان در سن 44 سالگی مخابره شد.
این ضایعه ناگوار نه تنها خانواده جهاد دانشگاهی، بلکه جامعه علمی را نیز که چشم‌انتظار ثمربخشی فعالیت 14 ساله پژوهشکده‌ای نوپا و در عین حال پیشرو به نام «رویان» بودند، بسیار متاثر کرد.
رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی در سال 84، تصریح کردند: «با تاسف و تلخکامی خبر درگذشت دانشمند مومن و جهادگر، مرحوم دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» را دریافت کردم و بر فقدان آن شخصیت ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود، افسوس خوردم. وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند».
شناسایی ویژگی‌های ممتاز دکتر کاظمی از این جهت حایز اهمیت است که به رغم فقدان وی در سن 44 سالگی، آثار فعالیت‌های علمی و اجرایی وی چنان شگفت‌انگیز است که نام او را در تراز بالاترین الگوهای علمی قرار می‌دهد.
دکتر کاظمی با پیشینه درخشان فعالیت‌های جهادی در جبهه‌های جنگ و آموزش بینش اسلامی به دانش‌آموزان مدارس را در کارنامه خود داشت، به زودی به چهره‌ای بدل شد که تراز علمی کشور در زمینه ژنتیک را با جهشی چشمگیر، ارتقاء داد؛ تلاشی خستگی‌ناپذیر که ثمره آن را امروزه می‌توان در تحقیقات و خدمات پزشکی مشاهده کرد که درمان ناباروری تنها یکی از این موارد است.
ابتکار، تراز علمی بالا، هوش فوق‌العاده و مدیریت توانمند در کنار اخلاص، ایمان و اتکال دکتر کاظمی به خداوند از ویژگی‌هایی است که آشنایان با شیوه و منش وی، موفقیت مجموعه رویان را حاصل اجتماع آنها می‌دانند.
خشت اولی که صحیح نهاده شد
دکتر حمید گورابی، رئیس کنونی پژوهشگاه رویان و یکی از بنیانگذاران این مؤسسه در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به خصوصیت ویژه دکتر کاظمی آشتیانی در راه‌اندازی رویان می‌گوید: ایشان کسی بودند که تمام روابط شخصی، کاری و... را بر این اساس تنظیم کردند که یک پیشرفت علمی در کشور ایجاد شود و تلاش کرد نه خود را بلکه رویان را مطرح و آن را به الگویی برای جوانان، نمودی از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و مرکزی برای رفع مشکلات درمانی مردم تبدیل کند.
رئیس پژوهشگاه رویان تصریح کرد: چنین خلوص نیتی در بنیانگذار این مجموعه سنگ اولی از رویان بود که بنا شد.
رویش‌های مبارک انقلاب در عرصه دانش
10 سال از درگذشت دکتر کاظمی می‌گذرد و امروز رویان از پژوهشکده به پژوهشگاه ارتقاء یافته و در قالب سه پژوهشکده مجزا با عناوین «پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی»، «پژوهشکده زیست‌شناسی و طب تولید مثل» و «پژوهشکده زیست فناوری» فعالیت می‌کند.
آنچه فعالیت‌های این پژوهشکده‌ها را از سایر موسسات مشابه متمایز می‌کند، ابتکار، پیشرو بودن و برخورداری از ثمرات عینی است، چنان که خدمات پژوهشگاه‌ رویان در زمینه‌های متنوعی نظیر: طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، فناوري نانو و زيست‌مواد، زيست پزشكي ترميمي و سلول درماني، افزایش میزان باروری، سلامت جنین و تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست فناوری قابل مشاهده است.
این شجره طیبه در حال حاضر با فعالیت بیش از 180 محقق در سطوح دکترا، ارشد و کارشناسی آبیاری می‌شود که الگوی تام و تمامی در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۳:۲۲
0
0
روحیه و تفکر انقلابی گره‌ها را می‌گشاید و موجب موفقیت‌می‌شود
captcha