خلق 2 حماسه در یک فصل
کد خبر: 3484858
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

خلق 2 حماسه در یک فصل

گروه سیاسی: مردم حماسی و همیشه در صحنه ایران اسلامی در سردترین فصل سال با حضور و مشارکت گسترده و پر شور خود دو حماسه را در فصل زمستان خلق کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، زمستان نسبتاً سرد سال 1394 همراه با شیرینی‌ها و تلخی‌هایی بود. شیرینی ثبت حماسه حضور ملت در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات هفتم اسفند تا تلخی از دست دادن یار دیرین امام و رهبری و انقلاب.

از آغاز زمستان 94 انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نام‌نویسی داوطلبان رسماً آغاز شد. داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی به مدت هفت روز آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کردند.

در کنار ثبت نام کاندیداها و بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارتی و نیز بررسی اعتراضات کاندیداهای رد صلاحیت شده، مردم نیز خود را برای حضوری جدی در انتخابات هفتم اسفند آماده می‌کردند.

حضور رهبر معظم انقلاب در منزل خانواده شهدای مسیحی

همزمان با ایام ولادت حضرت عیسی علیه السلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی در منزل خانواده شهید آشوری «روبرت لازار» حضور یافتند.

رهبر انقلاب در این دیدار صمیمانه فرمودند: اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمد در انقلاب و جنگ. به عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر شجاع.

برگزاری بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت

بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «بحران‌های کنونی جهان اسلام» همزمان با هفته وحدت و با حضور بیش از 500 شخصیت برجسته جهان اسلام به مدت 2 روز برگزار شد.

رئیس‌جمهور مهمان ویژه مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی بود که در سخنانی اظهار کرد: ما در شرایطی، میلاد پیامبر اسلام (ص) را جشن می گیریم که از هر زمان دیگر به راه و سیره و اخلاق آن بزرگوار برای زندگی، تمدن، وحدت، قدرت و همچنین توسعه و پیشرفت خود نیازمندیم و در شرایطی میلاد آن پیامبر عظیم الشأن را گرامی می‌داریم که از هر زمان دیگر چهره پامبر (ص) در میان افکار جهان مظلوم‌تر از سال‌های گذشته است.

وی اظهار کرد: اگر روزی فکر و غصه ما این بود که متجاوزان، قدرت‌های خارجی و دشمنان اسلام به جان مسلمانان افتاده‌اند، کشوری از کشورهای اسلامی را اشغال کرده‌اند و به کشتار مسلمانان می‌پردازند؛ متأسفانه امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در جمع کشورهای اسلامی، یا کشوری به کشوری دیگر می‌تازد و بمب و موشک را بر سر مردم بی‌گناه و مظلوم می‌ریزد و یا درون دنیای اسلامی گروه و گروهک‌هایی به نام دین اسلام و جهاد، تیغ بر رخ مسلمین می‌کشند و چهره خود پیامبر عظیم‌الشأن(ص) را هم، به جهان مشوه معرفی می‌کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شاید هیچوقت فکر نمی‌کردیم که در دنیای اسلام متجاوز و اشغالگر اصلی یعنی رژیم غاصب صهیونیستی فراموش شود و حتی از صحنه اخبار کشورهای اسلامی هم از یاد برود اما آنچه مطرح می‌شود کشتار ملسمانان به دست مسلمانان و یا حداقل آنان که ادعای اسلامی دارند و با پرچمی به جان مردم افتاده‌اند که نام مبارک الله و پیامبر عظیم‌الشأن بر پرچم آنها نقش بسته است.

دیدار سفرای کشورهای اسلامی و مسئولان با رهبر معظم انقلاب

همزمان با سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و ولادت امام صادق(ع)جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت کننده در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به دمیده شدن روح زندگی و معنویت واقعی و احیای دنیای مرده و آفت زده جاهلیت با ظهور اسلام و ولادت و بعثت پیامبر(ص)، مهمترین وظیفه امروز دنیای اسلام بویژه علماء و روشنفکران راستین را «تلاش مجدانه و مجاهدانه» برای دمیدن روح واقعی اسلام و معنویت در دنیای پر از ظلم و تبعیض و قساوت کنونی دانستند و تأکید کردند: امروز نوبت دنیای اسلام است که با استفاده از دانش و ابزارهای جهانی و همچنین عقل و خردمندی و تدبر و بصیرت، در جهت برپایی «تمدن نوین اسلامی» حرکت کند.

ایشان افزودند: تمدن نوین اسلامی به معنای تجاوز به سرزمین ها، پایمال کردن حقوق انسانها و تحمیل کردن اخلاق و فرهنگ خود به ملتها نظیر آنچیزی نیست که تمدن غربی انجام داد بلکه به معنای هدیه کردن فضیلت الهی به بشریت و ایجاد زمینه برای تشخیص مسیر صحیح بوسیله خود انسانها است.

واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر

پس از تأیید خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان موجی از واکنش‌ها علیه این اقدام ضد انسانی رژیم آل سعود در نقاط مختلف جهان به ویژه کشورهای اسلامی شکل گرفت. در ایران نیز علاوه بر مسئولان نظام، گروه‌های مختلف مردم با برپایی تجمع‌های اعتراضی خشم خود را علیه سیاست‌های ظالمانه آل سعود ابراز کردند.

رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج فقه جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به شدت محکوم کردند و گفتند: بدون تردید خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.

ایشان در ادامه بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین تاکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز با صدور پیامی در واکنش به شهادت شیخ نمر باقر النمر، این اقدام غیر اسلامی و غیر انسانی دولت عربستان را محکوم کرد و در راستای سیاست‌های فرقه‌گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط دانست.

در بخشی از این پیام آمده است: تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیر اسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است. چنین اقدامی در راستای سیاست های فرقه گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سالهای اخیر منجر به بی ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.

حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت شدید اعدام آیت الله شیخ باقر النمر اظهار کرد: در حالی که تروریست های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد.

همچنین به دنبال اعدام این روحانی برجسته شیعه عربستان به دست رژیم آل سعود، اسحق العرینی، کاردار سفارت عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در این باره به وی ابلاغ شد.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران و قطع رابطه دو کشور

تعدادی از افراد خودسر در یک اقدام افراطی به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان در تهران و مشهد تعرض کرده که منجر به آتش گرفتن بخشی از ساختمان سفارت شد. تعدادی از آنان توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی شناسایی و بازداشت شدند.

در پی این اقدام سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، گفت: وزارت خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری ازهرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.

رئیس‌جمهور نیز در واکنش به این اقدام خودسرانه اظهار کرد: حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.

از این رو، از وزیر کشور می خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولتها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد.

رئیس‌جمهور همچنین طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد.

قطع روابط عربستان با ایران

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، یکشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولتش همه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است.

وی در اظهاراتی مدعی شد ایران کارنامه ای طولانی در تجاوز به سفارتخانه ها و دخالت در امور داخلی دیگران و زیرپا گذاشتن معاهدات بین المللی با حمله به سفارتخانه ها داشته است.

عادل الجبیر گفت: به هیات دیپلماتیک ایران 48 ساعت فرصت داده شد که خاک عربستان را ترک کنند.

در واکنش به این اقدام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرد: عربستان نسبت به پیمودن راه خرد متقاعد شود چرا که ایران هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود ندارد.

ظریف در این نامه‌ها به «تحولات تاسف‌آور اخیر بین ایران و عربستان سعودی» در روزهای اخیر اشاره و تاکید کرد: نشانه هایی وجود دارد که برخی در عربستان سعودی در کار گرفتار کردن تمام منطقه در بحران هستند و بیم آن دارند با کنار رفتن ابرهای تصنعی تهدید ایران هسته ای تهدیدهای واقعی جهانی که توسط افراطیون و حامیانشان پدید آمده است، برملا شود.

ظریف، حمله نظامی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در یمن و حمایت از تروریست ها در حمله به این اماکن در کشورهای دیگر، بدرفتاری مداوم با زائران ایرانی، نفرت پراکنی در خطبه های سخنرانان رسمی سعودی نه تنها علیه ایران بلکه علیه تمام مسلمانان شیعه، گردن زدن غیر قابل توجیه و تحریک کننده علمای شیعه و بالاخره تحریک جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را از جمله اقدامات مستقیم تحریک آمیز عربستان سعودی در مقابله با ایران عنوان کرد.

انتخاب سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه گفت که سوئیس به درخواست مشابه ایران و عربستان، رسما حفاظت از منافع ایران و عربستان را در ریاض و تهران به عهده گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در رایزنی های دیپلماتیک خود با دولت سوئیس از این کشور خواسته بود حفاظت از منافع ایران در عربستان را برعهده گیرد.

وی افزود: دولت سوئیس نیز ضمن اعلام آمادگی برای ایفای این نقش، نهائی شدن آن را منوط به رایزنی با عربستان کرده بود. اینک با درخواست مشابه عربستان از سوئیس جهت ایفای این نقش، سوئیس پس از انجام ترتیبات دیپلماتیک لازم؛ رسما حفاظت از منافع ایران در ریاض و حفاظت از منافع عربستان در تهران را بر عهده خواهد گرفت.

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب

ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تأکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات پیش رو گفتند: هرچه حضور مردم بیشتر باشد استحکام و اعتبار نظام و کشور بیشتر می شود و به همین دلیل همیشه بر حضور هرچه بیشتر مردم تأکید کرده ایم و این بار نیز بر این مسئله اصرار می ورزیم چرا که نظام متکی بر عواطف، خواستها و انتخاب مردم است.

ایشان با انتقاد از مدعیان نامطمئن بودن انتخابات خاطرنشان کردند: برخی انگار به عادت و مرض بدی مبتلا شده اند که دائم در نزدیک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتایج آرا می دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با این حرفها خراب می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد اما تخلفات سازمان یافته که نتایج را تغییر دهد، مطلقاً وجود ندارد.

رهبر انقلاب چارچوب قوانین، مراقبت همه دست اندرکاران انتخابات و رعایت مسئولان دولتی و غیردولتی در همه دوره ها را از جمله علل سلامت انتخابات دانستند و افزودند: برخی دولتها 180 درجه با هم تفاوت داشته اند اما رفتار همه آنها در عرصه انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است و انشاءالله این دوره نیز چنین خواهد بود.

بازدید لاریجانی از مراکز موشکی سپاه

رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف نیروی هوافضای سپاه و یکی از پایگاه‌های موشکی سپاه بازدید کرد و در جریان فعالیت‌ها آن قرار گرفت.

لاریجانی در جریان این بازدید با تاکید بر این که قدرت سپاه دشمن را مرعوب می کند بر حمایت ویژه مجلس از اعتبارات موشکی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

لاریجانی تصریح کرد: پیشرفت هایی که اکنون در سپاه در زمینه های مختلف روی داده موجب خوشحالی همه دوستداران نظام و کشور است و این مهم ترین عامل بازدارندگی است که باعث ایجاد امنیت و صلح در کشور و منطقه می شود.

دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب

هزاران نفر از مردم قم در سالگرد قیام 19 دیماه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار، با تأکید بر اینکه اصلی ترین هدف مراکز فکر و اندیشه در دنیای استکبار، از بین بردن عناصر ماندگاری انقلاب است، افزودند: تمام تلاش دشمنان در طول سالهای گذشته اعم از جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و تحریم های گسترده اخیر، با هدف از بین بردن ماندگاری انقلاب اسلامی بوده است که البته در هر دوره، ابتکارات جدید هم انجام می دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای، خاطرنشان کردند: امریکایی ها در سال 88 به دنبال آن بودند که تجربه موفق خود در چند کشور را به بهانه انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته سازی اقلیتی که رأی نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آنها نتیجه انتخابات را به هم بزنند اما انقلاب و کودتای رنگی آنها در ایران با حضور مردم، شکست خورد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت رئیس جمهور امریکا از مخالفان نظام و انقلاب در حوادث سال 88، خاطرنشان کردند: دولت امریکا تا آنجا که توانست از آن حوادث حمایت کرد ولی حضور به موقع مردم در صحنه، نقشه آنان را نقش بر آب کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، گفتند: امریکاییها اکنون می گویند دوره بعد از مذاکرات هسته ای، دوره سخت گیری بر ایران است به گونه ای که گویا قبل از این بر ایران سخت نمی گرفته اند، اما جوانان، مردم و مسئولان آگاهانه، هوشیارانه، امیدوارانه و با مقاومت و توکل بر خدا و تکیه بر نقاط قوت کشور، در مقابل دشمنان می ایستند و این، بسیار مهم است.

توقیف دو فروند شناور رزمی امریکایی در خلیج فارس توسط سپاه

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 22/10/94 دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

سردار فدوی با اشاره به دلیل ورود شناورهای آمریکایی به آب‌های کشورمان گفت: ورود 2 شناور رزمی آمریکایی به آب‌های ایران به دلیل خرابی‌ سیستم‌های ناوبری آنها بوده و موضوع در حال حل‌ شدن است.

فدوی تأکید کرد: تعامل خوبی بین دستگاه‌های نظامی و دیپلماسی برقرار است و بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: زمان زیادی طول نمی‌کشد تا دستور لازم را برای اقدام نهایی خواهیم گرفت و احتمالاً آنها آزاد می‌شوند.

همچنین روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.

فرمانده معظم کل قوا به فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناور آمریکایی اقدام کرده بودند، نشان فتح اعطا کردند.

فرمانده کل قوا همچنین با تشویق درجه و ارشدیت به سایر فرماندهان و کارکنان مربوط به این عملیات حسب درخواست ستاد کل نیروهای مسلح موافقت کردند.

آغاز اجرای برجام

آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نتیجه بررسی اقدامات ایران را قرائت و اعلام کرد: امروز من طی گزارشی تائید کردم که ایران گام های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

وی افزود: این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تائید کردند که ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام برای ممکن شدن وقوع روز اجرا را برداشته است.

با تأیید اقدامات ایران از سوی آژانس محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا شنبه شب تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران را به طور رسمی لغو کرد.

تصمیم برداشت تحریم ها با انتشار در نشریه رسمی اتحادیه اروپا در کمتر از یک ساعت پس از تصویب رسمی آن توسط 28 عضو این اتحادیه، اجرایی می شود.

رئیس‌جمهور نیز با صدور بیانیه‌ای باتبریک توافق هسته‌ای و اجرای برجام به ملت قهرمان ایران اعلام کرد: امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته ای ایران، «امنیت زدایی» شد؛ قطعنامه های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در 24 خرداد 1392 و با مهارت دیپلمات ها و توانمندی دانشمندان هسته ای توانستیم در مذاکراتی حرفه ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین در نشستی خبری به مناسبت اجرای برجام گفت: امروز روزی تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است که بعد از 12 سال ایستادگی، مقاومت،صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه، شهدای هسته ای و تلاش بی وقفه دانشمندان هسته ای دیپلماتها و سیاست مداران وحقوقدانان و مسئولان اقتصادی کشور به نقطه عطفی دست یافته‌ایم.

وی افزود: به جای اینکه برنامه هسته‌ای بهانه‌ای برای بدخواهان برای تحریم و فشار و فاصله باشد از امروز برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه‌ای برای روابط علمی فناوری، تجاری و اقتصادی نیز خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: از امروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح وامنیت برای جهان وبرای منطقه نیست .بلکه برنامه هسته ای وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات وامنیت منطقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: از امروز روشن شد که کشور ما دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که این قدرت سیاسی و دیپلماسی را خیلی ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی کردند که سیاستمداران و دیپلماتهای ما قادرند با قوی ترین دیپلماتهای کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق کشور و ملت خود به خوبی دفاع کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تشریح دستاوردهای یازده گانه ایران اسلامی در حوزه‌های هسته‌ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، گفت: دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد کرده و هرگونه تلاش دشمنان برای سوء استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد.

در بخشی از این نامه آمده است: اکنون با رفع تحریم های ظالمانه راه برای شکوفایی اقتصادی ایران از طریق اجرای جدی و مؤثر سیاست های اقتصاد مقاومتی باز شده است. دولت اعتقاد راسخ دارد که اگرچه رفع تحریم ها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کاری لازم و ضروری بود که صورت گرفت، لیکن لازمه قطعی گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال، پیگیری همه جانبة اقتصاد مقاومتی و حضور فعال همه مردم در صحنه سرمایه گذاری و کار و ابتکار است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و عقب‌نشینی طرف‌های مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش‌های همه دست‌اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند از جمله اینکه مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

دیدار آمانو با رئیس‌جمهور

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به تهران با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار تأکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار وظیفه پایش و نظارت بر فعالیت‌ها، به سایر وظایف و مسئولیت‌های حقوقی خود به ویژه در زمینه انتقال فناوری پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز امنیت فناوری‌های هسته‌ای هم فعال باشد و در این بخش‌ها به گونه‌ای یکسان با اعضا رفتار کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همکاری های خود را با آژانس بین المللی اتمی ادامه خواهد داد و به تعهدات خود در برجام تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد، متعهد خواهد ماند.

آمانو نیز در این دیدار برجام را یک رویداد بزرگ دانست و با تبریک این موفقیت بزرگ هسته ای به دکتر روحانی و ملت ایران، اظهار کرد: آژانس و خود بنده متعهد هستیم تا در خصوص اجرای برجام رویکردی حقوقی، بی طرفانه و غیرسیاسی داشته باشیم و علاقه مند هستیم همکاری های خود با تهران را در جهت اعتماد سازی هر چه بیشتر گسترش دهیم.

دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات با رهبر معظم انقلاب

دست اندرکاران برگزاری انتخابات با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تشریح آداب و عناصر تضمین‌کننده «رقابت سالم در انتخابات»، ملت و جمهوری اسلامی ایران را برنده پرافتخار برگزاری یک «مسابقه ملی و قوی» در عرصه انتخابات خواندند و با بیان نکات مهمی درباره اجرای برجام خطاب به مسئولان افزودند: امریکا، همان امریکای قدیمی است، مراقب خدعه‌هایش در اجرای همین نتایج مذاکرات هسته‌ای باشید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، دو انتخابات پیش رو را بسیار مهم و بزرگ خواندند و با تأکید بر اینکه انتخابات، یک رقابت و مسابقه ملی است، گفتند: در این رقابت، در واقع برد و باختی برای ملت مفهومی ندارد زیرا در هر صورت، ملت ایران برنده واقعی و نهایی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق‌های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید و افتخار خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین «الزامات رقابت سالم در انتخابات» پرداختند و گفتند: مهم‌ترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند.

سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در رأس هیاتی بلندپایه وارد شهر رم، پایتخت ایتالیا شد.

این نخستین سفر اروپایی رئیس‌جمهور پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات این کشور بود.

رئیس‌جمهور در دیدار با متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا، پیام انتخاب ایتالیا برای اولین سفر بعد از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این است که ایران به دلیل روابط دوستانه و نزدیک و همکاری‌های گسترده‌ای که از سالیان گذشته با ایتالیا داشته اکنون نیز تمایل دارد فصل نوینی از روابط دو جانبه و منطقه ای را با این کشور آغاز کند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران سابقه نیکی از حضور و همکاری فعالان اقتصادی ایتالیا در کشورمان دارند، اظهار داشت: در وضعیت جدید پس از اجرای برجام علاقمندیم که ایتالیا پیشاپیش کشورهای اروپایی برای حضور و تعامل سازنده با اقتصاد ایران پیشگام باشد.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز صفحه جدیدی از همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف آغاز شده است، گفت: به خوبی واقف هستیم که ایران روحیه همکاری بالایی دارد و صراحتا اعلام می کنم که ایران نقش آفرین بسیار مهمی در کل منطقه است.

رنتسی با تاکید بر اینکه شما نباید ایتالیا را همکار خود بلکه باید کشور خودتان بدانید، ادامه داد: ما تبادلات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را اساس همکاریهای دو کشور می دانیم و به همکاریهای فرهنگی و علمی با ایران متعهد هستیم.

دیدار روحانی با پاپ فرانسیس

رئیس جمهور همچنین برای دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان وارد واتیکان شد.

رئیس‌جمهوری در این دیدار، با اشاره به آموزه اسلامی ایمان به همه پیامبران الهی و به ویژه عیسی مسیح (ع)، احترام به ادیان الهی و همزیستی یهودیان و مسیحیان در کنار مسلمانان را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و بر ضرورت استفاده از سرمایه ایمان و معنویت برای حل معضلات امروز جامعه بشری تأکید کرد.

حجت‌الاسلام روحانی، برچیدن سلاح های کشتار جمعی از جمله تسلیحات اتمی را لازمه صلح و امنیت جهانی برشمرد و از پاپ فرانسیس خواست بر این خواسته مشترک رهبران دینی جهان تأکید نماید.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز در این دیدار احترام به مقدسات ادیان را لازمه کمک به صلح و معنویت در جامعه جهانی دانست.

دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و معاونان و کارشناسان دبیرخانه شورا، با اشاره به پیچیدگی و ابعاد مختلف مقوله «امنیت» در دنیای امروز، وظیفه شورای‌عالی امنیت ملی را تصمیم گیری در چارچوب نگاه کلان و چند بُعدی به مقوله امنیت، و وظیفه مهم دبیرخانه را «تصمیم سازی» برای ایجاد مسیر صحیح «تصمیم گیری» در شورای‌عالی امنیت ملی خواندند و تأکید کردند: برای آنکه دبیرخانه نقش بسیار مهم تصمیم سازی را به‌درستی و به‌خوبی انجام دهد، باید فضای حاکم بر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و جهت گیریهای آن، کاملاً منطبق بر «تفکر صحیح و خالص انقلابی و حزب اللهی» باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امنیت یکی از حیاتی ترین نیازهای جامعه است و بر همین اساس در قرآن کریم بارها به آن اشاره شده است، افزودند: امروز مقوله امنیت از یک موضوع نظامی و امنیتی صرف خارج شده و دارای ابعاد اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، روانی و اخلاقی است.

اعطای نشان‌های ملی درجه یک به ظریف، صالحی و دهقان

رئیس‌جمهور در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران برجام به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نشان‌های ملی درجه یک لیاقت و شجاعت اعطا کرد.

همچنین 28 نفر از دست اندرکاران مذاکرات هسته ای در بخش های مختلف دیپلماتیک، فنی و حقوقی نشان خدمت و لوح تقدیر از دکتر حسن روحانی دریافت کردند.

دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب

فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش به مناسبت سالروز بیعت تاریخی همافران با حضرت امام خمینی(ره) در 19 بهمن 1357 صبح روز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، دیدار کردند.

فرمانده کل قوا با تجلیل از حضور مردمی در مراسم 22 بهمن هر سال خاطرنشان کردند: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در 37 سال گذشته، حضور جسمی همراه با اراده و عزم، محبت و پشتیبانی بوده است و امسال نیز به فضل الهی حضور مردم در خیابان ها، چشمگیر و دشمن شکن و مأیوس کننده بدخواهان خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن را تکرار شادمانه عید انقلاب دانستند و با تأکید بر این که چنین مراسم مردمی مستمری در جهان بی نظیر است، افزودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، مردم در هر شرایطی اعم از شرایط سخت جوی و در دل مشکلات، همواره در مراسم عید انقلاب در 22 بهمن حاضر بوده اند.

ایشان افزودند: بخش قابل توجهی از کسانی که در سال های اخیر در راهپیمایی شرکت کرده اند به اقتضای سن خود روزهای انقلاب و 22 بهمن 57 را ندیده اند و این سلسله تمام نشدنی نشان دهنده قدرت بازآفرینی انقلاب است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که نباید گذاشت خاطره این حادثه عظیم و به فراموشی سپرده شود، گفتند: باید حقیقت انقلاب همواره در ذهن مردم زنده بماند زیرا انقلاب اسلامی در نیمه راه خود است و برای استحکام پایه ها و رسیدن به اهداف والای خود، نیازمند زنده نگه داشتن اهداف اصلی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شدند: تمام تلاش جبهه گسترده بدخواهان نظام اسلامی، بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از ادامه حرکت به سمت هدف های عزت آفرین و قدرت آفرین و بازگرداندن سلطه بیگانگان بر کشور است.

ایشان تشکیل جامعه اسلامی برخوردار از علم، عدل، اخلاق، عزت و پیشرفت را اهداف اصلی نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: هدف اساسی جبهه دشمن، به فراموشی سپرده شدن این اهداف والا، و در نهایت تغییر رفتار و «تغییر درونی نظام جمهوری اسلامی» است.

تقدیم گزارش تعرض به سفارت عربستان به رهبری

سردار ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، روز سه‌شنبه گفت: گزارش تعرض به سفارت عربستان سعودی آماده و تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است.

وی ادامه داد: یک بخش از این گزارش مربوط به نیروی انتظامی است که مسئولیت حفاظت و حراست از سفارتخانه ها را برعهده دارد.

حماسه باشکوه همدلی ملی در عید انقلاب

ملت بزرگ ایران همچون 37 سال گذشته در جشن ملی انقلاب در روز 22 بهمن همدل و همزبان کنار هم آمدند و با آرمان‌‌های امام(ره) و انقلاب تجدید بیعت کردند.

مردم شریف ایران اسلامی در سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و 5 هزار نقطه دیگر این روز ملی را جشن گرفتند.

22 بهمن 94 همه استان‌هایی که نامی از شکوه این ملت و عظمت این سرزمین بر لوح جان داشتند یکپارچه نام بلند وطن را فریاد زدند تا به دوربین‌های جهانی که مدام فریاد می‌زدند نیایید، اعلام کنند که آمدیم تا فریاد بزنیم انقلابی هستیم و انقلابی خواهیم ماند.

رئیس‌جمهور در سخنرانی مراسم 22 بهمن، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: 37 سال پیش قیام مردم ایران برای به دست گرفتن کشور به نتیجه رسید؛ در حالی که مردم صدها سال بود که تحت نظام سلطه زندگی می‌کردند و یک فرد مستبد بر سرنوشت کشور حاکم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: مردم در قیام‌ها و نهضت‌های متعددی حضور داشتند و علی‌رغم موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوان نتوانستند استبداد را از سر مردم بردارند و ده‌ها سال بود که قدرت‌های خارجی و به ویژه آمریکا بر سرنوشت مردم مسلط بودند و مردم دیگر تحمل استبداد، استعمار و سلطه خارجی را نداشتند و به دنبال آرمان «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران» بودند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم ایران در قالب همین سه شعار توانستند استقلال خود را به دست بیاورند و به سلطه خارجی پایان دهند؛ رهایی و آزادی را به دست آورند و در چارچوب اسلام و ارزش‌های دینی، نظامی را که خواست مردم بود با رأی قاطع، برپاکنند.

دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار پرشور هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم آذربایجان شرقی، ضمن تشکر صمیمانه از ملت بزرگ ایران به دلیل خلق حماسه پرشکوه ۲۲ بهمن امسال، آن را نشانه عزم راسخ و ایستادگی و بیداری مردم دانستند و با تأکید بر اینکه انتخابات ۷ اسفند نیز مظهر بیداری ملت و دفاع از نظام و استقلال و عزت ملی است، گفتند: مردم با حضور همه جانبه و آگاهانه و همراه با بصیرت و دانایی در انتخابات، درست عکس خواست دشمن عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، با تشکر صمیمانه از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید کردند: این افزایش حضور نشان دهنده آن است که برغم تلاش گسترده و پرحجم جبهه استکبار برای به فراموشی سپرده شدن و یا کم رنگ شدن انقلاب در ذهن مردم، اما اندک خللی در عزم راسخ ملت بوجود نیامده است.

ایشان سپس به موضوع انتخابات ۷ اسفند اشاره کردند و تأکید کردند: دشمن با یک برنامه ریزی خاص برای انتخابات، بدنبال تحقق توطئه طراحی شده خود است، بنابراین باید ملت ایران به عنوان صاحبان اصلی کشور از برخی حقایق مطلع شوند تا این نیات پلید محقق نشود.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان این مقدمه که پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دست امریکا و رژیم صهیونیستی از ایران، بزرگترین تحقیر برای آنها بود و در طول ۳۷ سال گذشته از هیچ تلاشی برای متوقف کردن حرکت پرشتاب ملت ایران دریغ نکرده اند، گفتند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طراحی بیگانگان، جلوگیری از برگزاری انتخابات در ایران بود که تلاشهایی را هم انجام دادند اما چون مأیوس شدند، در سالهای اخیر، تمرکز خود را بر زیر سوال بردن انتخابات قرار داده و می خواهند در انتخابات اعمال نفوذ کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: طراحی آنها برای انتخابات ۷ اسفند، از تخریب شورای نگهبان و زیرسوال بردن تصمیم های آن آغاز شده است و این شورا یکی از چند مرکز اساسی در نظام اسلامی است که امریکایی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب، به شدت با آن مخالف بودند.

دیدار هزاران نفر از مردم نجف‌آباد با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم نجف آباد افزودند: وقتی دشمن مشاهده می کند که بعد از 37 سال، با این همه فشار و تحریم های ظالمانه و تبلیغات غرض آلود و خسارت بار نتوانسته است مانع از بیعت مردم با نظام شود، عظمت انقلاب در چشم او هیبت پیدا می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: یکی از ترفندهای دشمن در انتخابات که در اینجا تکرار می کنند ایجاد دوقطبی دروغینی مانند مجلس «دولتی» و «ضد دولتی» است، ملت نه مجلس دولتی می خواهد نه ضد دولتی؛ ملت، مجلس شجاع و متدینی می خواهد که با وظایفش آشنا باشد و مرعوب آمریکا نباشد.

ایشان اضافه کردند: ملت ایران مجلسی می خواهد که علاج درد مردم را بشناسد، مجلس متدین، متعهد و شجاعی که فریب ترفند دشمن را نخورد؛ مجلسی که به عزت و استقلال اهمیت دهد و مقابل طمع قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده و می خواهند برگردند، بایستد.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: مجلسی که دولت را موظف به اقتصاد درون زا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که «آمریکا بعد از مذاکرات یک نقشه برای منطقه دارد و یک نقشه برای ایران» اظهار داشتند: این برای ما روشن شده؛ برای داخل، دشمن از نفوذی ها استفاده می کند،نفوذی حتما این نیست که از دشمن پول گرفته باشد.

ایشان افزودند: همه باید مراقب نفوذ باشند. وقتی می بینید دشمن برای ایجاد دو دستگی از شما تعریف می کند بی درنگ ابراز بیزاری کنید؛ شما که می دانید دشمن قصد تفرقه دارد، نگذارید.

خلق حماسه هفتم اسفند

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه با شکوهی مثال زدنی برگزار شد و آحاد و اقشار مختلف مردم ایران اسلامی با حضور خود در پای صندوق‌های رأی بار دیگر اعتماد خود را به نظام جمهوری اسلامی نشان دادند.

طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزیر کشور به عنوان مجری اصلی برگزاری انتخابات، میزان مشارکت مردمی در سراسر کشور در انتخابات هفتم اسفند، 62 درصد بود.

نشست خبری رئیس جمهور پس از اعلام نتایج انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشستی خبری پس از برگزاری انتخابات هفتم اسفند، با تاکید براینکه دولت تمام توان خود را برای برگزاری انتخابات سالم و شکوهمند بکار گرفت، اظهار کرد: شاید برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما دولت از زمان ثبت نام نامزدها تا پایان انتخابات، شب آرام نداشت و سعی کرد تا تمام افرادی که می توانند در عصه رقابت حضور پیدا کنند، بیشتر و بیشتر شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما تلاش کردیم در حد توانمان با حفظ آرامش رقابت را به رقابت حداکثری برسانیم. از همه کاندیداها بویژه کاندیداهایی که صلاحتیشان به تائید نرسید اما در چارچوب قانون مسائل خود را پیگیری کردند، تشکر می‌کنم. این امر نشان از بلوغ سیاسی مردم ایران در عرصه رقابت دارد.

حجت الاسلام روحانی از رهبر معظم،مراجع، هنرمندان، دانشگاهیان، تا تمام فرهیختگان و بزرگان سیاسی که با پیام کتبی و صوتی مردم را تشویق به حضور در انتخابات کردند، تشکر کرد و گفت: جا دارد از تمام نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتطامی و نیز دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می کنند و کشور امنی را در معرض دید جهانیان قرار دادند که در سراسر کشورهای منطقه از لحاظ امنیت مشابه ایران پیدا نمی کنید، سپاسگزاری کنم. مردم در کمال آرامش پاس صندوق رای آمدند و با اعتماد به صندوق رای دادند.

وی با تاکید براینکه مهمرین مسئله نگاه اعتمادی مردم به صندق و تغییر از راه صندوق است، ادامه داد:‌ مردم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کردند و راهی که مردم در 92 انتخابات کردند همان مسیر را ادامه دادند.

درگذشت آیت الله طبسی

آیت الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و نیز تولیت آستان مقدس رضوی و یار دیرین انقلاب و امام و رهبری درگذشت.

آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی از سال ۱۳۵۹ شمسی، نماینده ولی فقیه در خراسان، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

رهبر معظم انقلاب و روسای سه قوه برای حضور در مراسم تشییع و تدفین آیت الله واعظ طبسی به مشهد سفر کردند. مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز خواندند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت درگذشت این عالم مجاهد اظهار کردند: با تأسف و اندوه خبر درگذشت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمةالله علیه را دریافت کردم ... اکنون با فقدان ایشان اینجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهای پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می کنم.

رهبر معظم انقلاب در احکامی جداگانه آیت الله سیداحمد علم الهدی و حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی را به عنوان تولیت آستان مقدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی انتخاب کردند.

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف دقایقی پیش با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان از جمله محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران در جاکارتا اندونزی برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری‌های اسلامی در جاکارتا اندونزی حضور دارد، طی سخنانی در این اجلاس اظهار داشت: وضعیت فلسطین بیش از پیش قربانی استفاده از زور توسط صهیونیست‌ها شده و ادامه اشغال وحشیانه اسرائیل، مهم‌ترین اصول حقوق بین‌الملل در خصوص حمایت از حقوق بشردوستانه را نقض کرده است.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر برنامه توسعه‌طلبانه خود در راستای تغییر وضعیت مسجدالاقصی و اطراف آن، در پوشش اقدامات افراط‌گرایان صهیونیست؛ در حال اعمال سیاست خود در زمینه تغییر ترکیب جغرافیائی و یهودی‌سازی مسجدالاقصی و قدس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز تأسف از سیاست‌های شورای امنیت عنوان کرد: شورای امنیت به دلایل متعدد به ویژه سیاست‌های یکی از اعضای دائم خود متاسفانه در راستای انجام مسئولیت خود بر اساس منشور ملل متحد اقدامی نکرده و اجازه داده است این تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی ادامه یابد.

نوزدهمین و آخرین اجلاس خبرگان رهبری

نوزدهمین و آخرین اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان به ریاست آیت الله محمد یزدی در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این اجلاسیه بعد از انتخابات هفتم اسفند و تعیین اعضای پنجمین دوره خبرگان رهبری برگزار شد.

چهارمین دوره مجلس خبرگان که برخلاف سایر دوره ها 10 سال به طول انجامید، خردادماه سال جاری و با افتتاح مجلس پنجم به کار خود پایان خواهد داد.

این دوره از مجلس چهار رئیس داشت که با ریاست آیت الله مشکینی آغاز و با ریاست آیت الله یزدی به پایان رسید.

در اجلاسیه نوزدهم علاوه بر نطق آیت الله یزدی، آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و محمد خوش چهره، کارشناس مسائل اقتصادی سخنرانی کردند.

غرص نهال توسط رهبر معظم انقلاب

در هفته منابع طبیعی، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی یک اصله نهال، غرس کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه برکت زندگی بشر هستند، گفتند: همه مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز بویژه فضای سبز جنگلها و مراتع، به عنوان یک وظیفه کوشا باشند.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تبیین جایگاه و نقش بی بدیل و تأثیرگذار حوزه علمیه قم در پیروزی انقلاب اسلامی به برخی تلاشها برای انقلاب زدایی از حوزه های علمیه اشاره و تأکید کردند: حوزه علمیه قم باید همچنان یک «حوزه انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه ریزی دقیق است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنان خود را با بیان مقدمه ای درخصوص تأثیرگذاری حوزه علمیه قم در پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن و نسبت حوزه علمیه قم با انقلاب آغاز کردند و گفتند: دو جریان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذاری آشکار داشتند ۱- دانشگاه ۲- حوزه علمیه.

captcha