نگاه ویژه به اولویت‌های قرآنی بر اساس شعار سال
کد خبر: 3485318
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
در دیدار نوروزی جامعه قرآنی مطرح شد؛

نگاه ویژه به اولویت‌های قرآنی بر اساس شعار سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: در دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور که در خبرگزاری قرآن برگزار شد، بر نگاه ویژه به اولویت‌های قرآنی سال 95 آن هم بر اساس شعار این سال تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان عصر امروز 14 فروردین‌ماه و همزمان با اولین روز کاری سال جدید، در سالن اجتماعات ایکنا و با حضور جمع زیادی از اساتید، خادمان، مدیران و هنرمندان قرآنی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در سخنانی با اشاره به اینکه باعث خوشحالی است که چنین مراسم‌هایی برگزار می‌شود، به بیان تبریک سال نو پرداخت و گفت: سال 94 مملو از اتفاقات و ابتلائات بسیار زیادی برای جامعه قرآنی بود که کثرت این اتفاقات نشانگر نشاط و تحرک جامعه قرآنی است.
محمدی افزود: در سال 94 تجمعات متعددی داشتیم و همینطور ابتلائات متعددی داشتیم که کثرت این ابتلائات آزمایش الهی برای همه ما بود. از دست دادن ستاره‌های قرآنی در فاجعه منا و در حوادث دیگر از اتفاقات این سال بود. نگاه ما به این ابتلائات نشئت گرفته «وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ» لذا برخی اتفاقات روی داد.
وی اذعان کرد: یکی از تنبیهات خوبی که باید برای خودمان در سال 94 در نظر بگیریم، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار  آغاز رمضان سال 94 تعیین می‌شود که ایشان الزامات و آسیب‌شناسی قرائت و استماع قرآن را مطرح کردند که شایسته است جامعه قرآنی به آن توجه کرده و متذکر شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار دو بحث را مطرح کردند، گفت: ایشان در حوزه تلاوت درک و باور قرآنی و معیارهای نحوه ارائه قرائت را متذکر شدند و همه را از استماع عوامانه بر حذر داشتند که این موضوعات باید در سال 95 بسیار ویژه مورد توجه قرار گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال 95 دو اولویت ویژه دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد که گفتمان‌سازی توسعه فرهنگ قرآنی در سطوح مدیران و همه سوطح اجرایی کشور است. جریان سازی فرهنگی کشور به شدت نیازمند این گفتمان است و بحث دیگر نیز فعال سازی کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه است که می‌تواند نقش آفرینی جدی برای توسعه مدیریت قرآنی کشور داشته باشد.

وی اظهار کرد: همچنین اولویت‌های دیگری همچون طرح ملی حفظ قرآن که سند آن تهیه و نهایی شده است برای اجرای جامع خواهد آمد، در ادامه نیز ادغام اتحادیه و اسناد راهبردی سه گانه که روبه نهایی شدن است را خواهیم داشت تا برای همه دستگاه‌ها ملاک عمل واقع شود. اینها از دستورات جدی و اساسی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان به بحث شعار سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است و نسبت آن با قرآن اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی درست است یک امر کمی است اما حقیقت آن این است که اقتصاد مقاومتی از سیاست، فرهنگ و قرآن جدا نیست، لذا من فکر می‌کنم که ما یک بحث جدی راجع به نسبت قرآن با اقتصاد مقاومتی در سال 95 خواهیم داشت. قرآن به مثابه تأمین کننده مبانی نظری و نظام‌سازی اقتصادی جایگاه ویژه خود را دارد و اقتصاد مقاومتی در امور قرآنی می‌تواند نقش ایفا کند. مثلاً در تأمین محصولات قرآنی باید ببینیم اقتضاء اقتصاد مقاومتی برای تأمین محصولات قرآنی چه چیزهایی است. آیا وارد کردن قلم قرآنی چینی به مصلحت است یا خیر باید نگاهی نو در این زمینه داشته باشیم. باید مدیریت قرآنی بر اساس اقتصاد مقاومتی بازتعریف شود.
در ادامه این مراسم که با حضور جمع کثیری از مدیران، اساتید، خادمان و هنرمندان قرآنی برگزار شد، هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
همچنین تعدادی از حاضران در این مراسم به بیان خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در عرصه‌های قرآنی پرداختند که صحبت‌های مطرح شده در این جلسه متعاقباً بر روی خروجی قرار خواهد گرفت.
یادآور می‌شود، در این جلسه افرادی همچون، هوشنگ بادپا، سیدمحسن موسوی‌بلده، کریم دولتی، مهدی قره‌شیخ‌لو، یوسف افراش، محمدعلی خواجه‌پیری، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان،‌ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حشمتی، مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، بهروز یاریگل، علی اصغر شعاعی، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا خرمیان، از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور، حسن بیادی، عضو جمعیت آبادگران ایران اسلامی، محدث خراسانی، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، از شاعران آئینی‌سرا، محمد انجم‌شعاع، مسئول کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمع دیگری از اساتید و فعالان قرآنی کشورمان حضور داشتند.
captcha