مسئولان بر جنبه‌ عملیاتی و اقدامات اصولی اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند
کد خبر: 3485601
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

مسئولان بر جنبه‌ عملیاتی و اقدامات اصولی اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند

گروه سیاسی: رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان گفت: در سال جاری، اهتمام مسئولان بر جنبه‌ی عملیاتی و اقدامات مؤثر و اصولی اقتصاد مقاومتی متمرکز شود تا ان شاءالله شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی و رفاهی در کشور باشیم.

دکتر حمیدرضا مجردی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از کردستان، با اشاره به اینکه انگیزه و علت نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری از دو جنبه قابل بحث است، اظهار کرد: جنبه اول اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار برون رفت از مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی کشور که رابطه‌ی تنگاتنگی با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان دارد بسیار دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه معظم‌له با انتخاب مجدد این شعار، به نوعی اهمیت این موضوع را متذکر شده‌اند، افزود: دلیل دوم برای این نام‌گذاری، این است که تاکنون کار و اقدام شایسته و قابل قبولی در این خصوص در کشور انجام نشده است. باید بپذیریم که در عمل، کار چندانی صورت نگرفته است و بیشتر مباحث نظری و تئوریک اقتصاد مقاومتی مورد توجه مسئولان قرار گرفته تا اقدام و عملی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان با بیان اینکه اقداماتی که تاکنون انجام شده، کافی نبوده است، عنوان کرد: اگر اقدامات مؤثر و قابل قبولی انجام می‌شد، قطعا مقام معظم رهبری، این شعار را دوباره تکرار نمی‌کردند.

رونق تولید داخلی نیازمند حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان است

وی ادامه داد: به نظر اینجانب، عبارت «شعار سال» برای نام گذاری از ابتدا نادرست انتخاب شده است و بهتر بود از واژه‌ دیگری به جای «شعار» استفاده می‌شد تا برخی نپندارند که این نامگذاری صرفا فقط شعاری است که باید آن را در طول سال تکرار و به برگزاری چند همایش و کنفرانس برای تحقق آن بسنده کرد.

مجردی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: افزایش اشتغال، ارتقای رفاه و سلامت جامعه، ارتقای شاخص‌ها و مؤلفه‌های مختلف توسعه در شرایط تحریم هم امکان‌پذیر است، به شرط اینکه اقتصادی سالم و متناسب با شرایط کنونی مملکت و جامعه‌ بین‌الملل تعریف شود.

وی ذکر کرد: ملت ما ثابت کرده‌اند که می‌توان با موضع‌گیری و برخورد صحیح و عقلایی با تحریم‌ها، این تهدید را به فرصت تبدیل و زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کنند.

دولت باید به صورت جدی برای رفع یا حداقل کاهش مشکلات اقتصادی اقدام کنند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان همچنین با تأکید بر اینکه برای رونق تولید داخلی و کاهش رکود، لازم است دولت از تولیدکنندگان حمایت جدی و مؤثر کند، اعلام کرد: بوروکراسی شدید اداری، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، کوتاه بودن مدت بازپرداخت تسهیلات، بالا بودن هزینه‌ی تولید، عدم ثبات قیمت‌ها و بازار فروش محصولات، ورود کالاهای خارجی از مبادی رسمی و غیررسمی به بازار و معیوب بودن سیستم صادرات و واردات از اهم مشکلات بخش تولید است که دولت باید به صورت جدی برای رفع یا حداقل کاهش آنها اقدام کند.

دولت امنیت اقتصادی را تأمین کند

وی با بیان اینکه به تعبیر اقتصاددانان «سرمایه هوشمند است»، عنوان کرد: منظور این است که سرمایه و یا به عبارت صحیح‌تر سرمایه‌گذار، به محض احساس خطر، مانند هر موجود زنده‌ی هوشمندی می‌گریزد، بنابراین، دولت باید امنیت اقتصادی را از همه نظر برای سرمایه و سرمایه دار داخلی و خارجی فراهم سازد تا بتواند سرمایه را در مسیر تولید و سرمایه‌دار را به سرمایه‌گذار تبدیل کند.

مجردی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه شناسایی موانع تولید کار دشواری نیست، ذکر کرد: دولتمردان با شناسایی و رفع یا کاهش این موانع خواهند توانست سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کنند و برای ماندگاری و دوام این سرمایه گذاری‌ها، به صورت جدی و همه جانبه از آنها حمایت کنند.

وی ادامه داد: استفاده و استقبال مردم از کالاهای داخلی نیز تنها یک راه دارد و آن هم ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات و تولیدات داخلی است، به گونه‌ای که با محصولات مشابه خارجی، از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت داشته باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان عنوان کرد: با ایجاد انحصار، نمی‌توان مردم را به سمت استفاده و خرید تولیدات داخلی سوق داد. انحصار ممکن است تا حدی به اشتغال زایی کمک کند، اما ضررها و زیان های ناشی از آن(مانند رواج پدیده ی قاچاق، فساد مالی و اداری و ...) بسیار بیشتر از منافع آنی و کوتاه مدت آن است. ناچاریم به سمت بازار رقابتی حرکت کنیم و تولیدکنندگان ما راهی جز انطباق خود با شرایط بازار رقابتی ندارند.

وی افزود: نباید اقتصاد مقاومتی را اقتصاد قطره چکانی و شعب ابی طالبی معرفی کرد، نباید این ذهنیت ناصواب را در اذهان مردم ایجاد کرد که با اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی، در فشار اقتصادی و معیشتی قرار خواهند گرفت، بلکه برعکس، این نوید را به آنها داد که با اجرای این مدل اقتصادی، اوضاع اقتصادی و معیشتی خانوارهای ایرانی بهتر می‌شود و درآمد سرانه و سطح رفاه جامعه افزایش خواهد یافت. به فرمایش رهبر معظم انقلاب؛ اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درونزا و برون گراست.

دولت و کارگزاران نظام الگوی مناسبی برای تحقق شعار سال باشند

مجردی در ارتباط با راهکارهای تحقق شعار سال نیز بیان کرد: ابتدا باید دولت و مجموعه‌ی کارگزاران نظام، نمونه و الگوی مناسب و شایسته در زمینه‌ اقدام و عمل و تحقق اقتصاد مقاومتی باشند. لازم است مردم به عینه و به صورت ملموس اقدام مسئولان را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه ترویج و فرهنگ سازی نیز از ضروریات است، خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنند و این باور در اذهان مردم تقویت شود که با اجرای اقتصاد مقاومتی، وضعیت اقتصادی آن ها نیز بهبود و ارتقا خواهد یافت. تنها بحث پول و نقدینگی هم نیست، برای مثال، تسهیل فرآیندها و کاهش بوروکراسی اداری نیز می تواند به تقویت این باور کمک کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان در پایان یادآور شد: در سال جاری، اهتمام مسئولان بر جنبه‌ عملیاتی و اقدامات مؤثر و اصولی اقتصاد مقاومتی متمرکز شود تا شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی و رفاهی در کشور باشیم.

captcha