نوبت به قرآن که می‌‌رسد بودجه نداریم!
کد خبر: 3486901
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
یادداشت وارده/

نوبت به قرآن که می‌‌رسد بودجه نداریم!

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد و پیشکسوت قرآن کریم از موضوعاتی چون عدم تسلط بسیاری از قاریان خوش‌صدا و بعضا بین‌المللی به مفاهیم آیات، نبود بستر رشد و شکوفایی بانوان مستعد قرآنی و اختصاص بیش‌ترین بودجه و تبلیغات رسانه‌ای به ورزش انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن هادی‌زاده، استاد و پیشکسوت قرآن کریم مشهدی، در خصوص دغدغه‌های قرآنی خود یادداشتی را در اختیار ایکنای خراسان رضوی قرار داده است.

ضعف بسیاری از قاریان خوش‌صدا در حوزه مفاهیم آیات
قرآن، کتاب انسا‌ن‌ساز، راهنما و علاج همه دردهایی است که بشر با آن دست به گریبان است؛ مسائل مادی و معنوی در قرآن آمده و راه و رسم زندگی را به ما می‌آموزد اما باید اعتراف کنیم متأسفانه آنطور که باید و شاید از این کلام الهی بهره نبرده و بیشتر هم و غم ما صرف خواندن قرآن با الحان مختلف می‌شود که فی‌نفسه بسیار ارزنده و لازم است اما توجه به این امر هم ضروری است که نباید سرگرم ظاهر شده و از بطن قرآن غافل شویم، اگر از قاریان خوش‌خوان و بعضا بین‌المللی فی‌البداهه بخواهید که آیه‌ای را تلاوت و ترجمه کنند می‌بینید که اکثرا در ترجمه و مفاهیم آیات دچار ضعف هستند.

بیش‌ترین وقت صرف زیباخوانی قرآن شده است
چرا باید در جامعه‌ای که اسلامی است این همه کلک، دزدی، دروغ، بی انصافی، طلاق و... زیاد باشد؟ زیرا علی‌رغم عوامل متعدد دیگر، معنای قرآن به درستی برای مردم بازگو و تبیین نشده است؛ البته اقداماتی صورت گرفته اما در عین حال بیش‌ترین وقت صرف زیباخوانی و الحان شده است. پس چه خوب است در سال 95 توجه ویژه‌تری به محتوای آیات داشته باشیم و به توصیه‌ها و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

ضرورت توجه به دختران و بانوان مستعد قرآنی
مطلب دیگری که باید بگویم این است که در بحث آموزش قرآن و نخبه‌پروری به دخترانمان کم‌توجه هستیم و پسران در کانون توجه قرار دارند؛ البته آن‌هم درجای خود لازم است اما از بانوان هم علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارند نباید غافل شد. مگر ادعا نمی‌کنیم که از دامن زن مرد به معراج می‌رود پس چرا در عمل به این جمله معتقد نیستیم و محدویت بانوان در حوزه قرائت را بهانه و در وظایف خود کوتاهی می‌کنیم؟ چه تعداد دختران مستعد قرآنی داریم که زمینه بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند؟ آنان که به مقامی رسیده‌اند نیز قطع نظر از مسئولان و ماحصل زحمات و تلاش‌های خودشان بوده و یا فردی دلسوز آن‌ها را همراهی و شکوفا کرده است.
توقع بنده از جامعه قرآنی این است همان‌گونه که برای پسران کلاس‌ها و جلسات متعدد برگزار می‌کنند برای دختران مستعد نیز این بستر را فراهم کنند. پس از فراگیری بحث تجوید وجود جلساتی برای ارائه مطالب به دو دلیل ضروری است؛ نخست اینکه قواعد فراموش نشود و دوم اینکه به جهت ارائه در کلاس، ملزم به تمرین بیش‌تر می‌شوند؛ اما به دلیل عدم برگزاری چنین جلساتی، این افراد به تدریج انگیزه تلاوت قرآن را از دست می‌دهند و قرآن را کنار می‌گذارند. امید است تا دغدغه‌مندان و مسئولان قرآنی برای دختران و پسران نخبه و مستعد نیز فکر جدی کنند.

اختصاص بیش‌ترین بودجه و تبلیغات به ورزش
چندسالی است بحث تهاجم فرهنگی دشمن را زیاد می‌شنویم و می‌دانیم که در عمل نیز دشمن برای انحراف جوانان ما سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند اما ما در مقابل چه کرده‌ایم؟ به جای اینکه بودجه بیش‌تری در جهت نشر فرهنگ قرآنی اختصاص داده شود متاسفانه شاهد تنگ‌نظری‌هایی از سوی مسئولان هستیم؛ با کمال تاسف بیش‌ترین تبلیغات رسانه‌ای و بودجه‌ها به امر ورزش اختصاص دارد بنابراین پرواضح است هرچه تبلیغ یک موضوع در جامعه‌ای بیشتر باشد اقبال مردم نیز به همان سو سوق پیدا خواهد کرد.
این در حالی است که بسیاری از مؤسسات و جلسات قرآنی شدیدا با کمبود بودجه مواجه‌اند و هزینه جوایز اندک دانش‌آموزان‌شان را هم ندارند! در صورتی که در بخش ورزش علی‌الخصوص فوتبال، برای مربیان و ورزش‌کاران میلیاردی هزینه می‌شود، یعنی ما در عمل با بها دادن بیش از حد به این امور نشان می‌دهیم که ورزش نسبت به قرآن از ارجحیت بیشتری برخوردار است. ما خرج‌های فراوانی می‌کنیم اما هنگامی که نوبت به قرآن می‌رسد اعلام می‌کنیم بودجه نیست.

تبلیغ دین به زبان کافی نیست، باید هزینه کرد
با این وضعیت چگونه انتظار داریم تهاجم فرهنگی تأثیری بر روی جوانان ما نداشته باشد و آمار بزه افزایش نیابد. به نظرم حرف کافی نیست عمل باید... تبلیغ دین تنها به زبان کافی نیست بلکه باید هزینه کرد لذا حقیر به عنوان یک قاری قرآن و عضو دغدغه‌مند جامعه از مسئولان ذی‌ربط تقاضا می‌کنم بودجه بیشتری را برای این امر مهم اختصاص دهند چرا که همواره و در همه حال پیشگیری بهتر از درمان است.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۱۳:۱۱
0
4
باید با کارشناسی دقیق و صحیح در برطرف کردن مشکل اقدام‌های لازم صورت گیرد
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۲۱:۱۲
0
2
نمی دانم چه زمانی مسئولین ما از خواب زمستانی عمیق بیدار می شوند!!! الله اعلم.
captcha