15 کشور میزبان اعتکاف
کد خبر: 3488717
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
تکیه‌ای عنوان کرد:

15 کشور میزبان اعتکاف

گروه جامعه: معاون فرهنگي ستاد مركزي اعتكاف عنوان کرد: اعتکاف میهمانی خصوصی با خداوند است و درخواست مراجع عظام تقلید و مسئولان اعتکاف این است که معتکفان هیچ همراه مزاحمی با خود نیاورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر تکیه‌ای، معاون فرهنگي ستاد مركزي اعتكاف، امروز جمعه 27 فروردین ماه در نشست ویژه خبری شبکه قرآن به تشریح برنامه‌های اعتکاف پرداخت و با اشاره به برگزاری چهار دوره جشنواره بین‌المللی علمی فرهنگی اعتکاف، گفت: امسال در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین دوره این جشنواره هستیم.

وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند در زمینه ادبی، فرهنگی و علمی پشتیبانی نسبی از مراسم اعتکاف داشته باشد.

جهت دهی خلوت با پروردگار و خلوت با خدا مأموریت مدیران اعتکاف

حجت‌الاسلام تکیه‌ای در ادامه گفت: به سفارش و توصیه مقام معظم رهبری که فرموده‌اند هر برنامه فرهنگی یک فرصت است و احیاناً در دل این برنامه فرهنگی تهدیدی هم می‌تواند وجود داشته باشد و لذا دقت کنید و با برنامه ریزی هوشمندانه از این تهدیدات پیشگیری کنید، جهت دهی خلوت با پروردگار و خلوت با خدا مأموریت مدیران برگزاری اعتکاف است.

وی تصریح کرد: محدودیت‌هایی که اعتکاف دارد شاید بیش‌تر از حج باشد. در حج موظف نیستیم که همیشه در مسجد باشیم، یا خرید و فروش ممنوع نیست اما در اعتکاف خرید و فروش هم ممنوع است و این نشان دهنده ویژگی‌های خاص اعتکاف است که در آن باید تمرکز خاص بر خداوند وجود داشته باشد. بر همین اساس دستور داده شده رعایت موازین شرعی اعتکاف در مساجد عملی شود.

درخواست مراجع از معتکفان: تلفن‌های همراه خود را به اعتکاف نبرید
 
معاون فرهنگي ستاد مركزي اعتكاف با اشاره به دیداری با که با آیت الله العظمی مکارم شیرازی صورت گرفته است، گفت: از زبان ایشان، سایر مراجع و مسئولان اعتکاف از معتکان درخواست داریم تلفن‌های همراه و دستگاه‌های ارتباطی را با خود به اعتکاف نیاورند. چون اعتکاف منطقه اختصاصی خداست و اکنون که مهمان خصوصی خدا شده‌ایم پس بهتر است شرایط مهمانی خصوصی خدا را رعایت و هرگونه مزاحمی را حذف کنیم.
 
وی تصریح کرد: معتکفان تلفن همراه با خود نیاورند تا دل مشغولی برای آنها ایجاد نشود.
 
برگزاری کنگره مردمی زینب شناسی در مراسم اعتکاف
 
حجت الاسلام تکیه‌ای به برگزاری برنامه‌های ویژه در اعتکاف نیز اشاره کرد و گفت: روز اول میلاد حضرت علی(ع) است و جشن باشکوه میلاد برگزار می‌شود. شب دوم سالروز وفات حضرت زینب(س) است که مراسم سوگواری برپا خواهد بود و صبح روز سوم کنگره مردمی زینب شناسی در داخل مساجد میزبان اعتکاف برگزار می‌شود. مراسم ویژه‌ای نیز با عنوان «از جهاد میدان تا جهاد نفس» برگزار خواهد شد که با مددگیری از شهدا و ایثارگران انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم، جهاد نفس معتکان محقق شود.
 
اعتکاف نقطه اوج جهاد نفس و جهاد اکبر است
 
وی تصریح کرد: اعتکاف نقطه اوج جهاد نفس و جهاد اکبر است و امیدواریم این جهاد با الگوگیری از جهاد اصغر اتفاق بیفتد. مراسم پایانی که مراسم ام داوود است نیز به صورت همزمان در مساجد برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگي ستاد مركزي اعتكاف افزود: مسئولیت اجرایی برگزاری اعتکاف کشور با سازمان تبلیغات اسلامی است. البته این سازمان در هزینه‌های داخلی اعتکاف ورود پیدا نمی‌کند تا اعتکاف از حالت مردمیو خیریه خارج نشود و کمکی به هزینه‌های داخلی اعتکاف نمی‌شود.
 
برگزار اعتکاف در بیش از 15 کشور جهان
 

وی در خصوص معتکان خارج از کشور گفت: با ارتباط گیری و تفاهم نامه‌ای که با پنج نهاد بین‌المللی داریم از چند سال پیش تاکنون هدایت فکری و جهت دهی اعتکاف‌های خارج از کشور را انجام می‌دهیم که این اقدام برکات زیادی داشته است. زمانی فقط در مسجد هامبورگ آلمان و چند مسجد دیگر اعتکاف برگزار می‌شد اما اکنون در بیش از 15 کشور جهان مراسم اعتکاف برگزار می‌شود.
 
حجت الاسلام تکیه‌ای اعلام کرد: به ما اطلاع داده‌اند که در سال جاری تلاش می‌شود تعداد کشورهایی که در آنها اعتکاف برگزار می‌شود دو برابر شود.
 
اختتامیه جشنواره اعتکاف دوشنبه در آستان حضرت عبدالعظیم

 
وی از برگزار مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی اعتکاف روز دوشنبه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف غنی سازی مراسم اعتکاف و ماندگاری این فرهنگ غنی اسلامی در فرهنگ، هنر و متون علمی تأسیس شد و با گذشت چهار دوره برکات خوبی داشته است.
 
تکیه‌ای افزود: مجموعه آثار برتر ادبی اعتکاف را در زمینه‌های شعر، داستان، قطعه ادبی و خاطرات در کتابی با نام «بر بال قنوت» منتشر شده، مجموعه عکس‌های برتر اعتکاف در کتاب «آیینه‌زار اعتکاف» چاپ شده، مجموعه دست‌آوردهای هنری شامل فیلم، فیلم نامه، نماهنگ و ... در نرم افزار جامع اعتکاف جمع آوری شده و مجموعه مقاله‌های برتر نیز در کتاب «بر ساحل سجود» منتشر شده‌است.
 
حجت‌الاسلام تکیه ای اعلام کرد: علاقه مندان می‌توانند برای دریافت این آثار به سایت دبیرخانه جشنواره اعتکاف به آدرس « etekaffestival.ir» مراجعه و آثار را دریافت کنند.
 
وی از همه فرهیختگان برای ارسال آثار به جشنواره اعتکاف دعوت کرد و در پایان سخنانش عنوان کرد: اگر در کشور 700 هزار معتکف داریم حدس می‌زنم حداقل هفت میلیون مشتاق اعتکاف داریم. شب تلخ دانشگاه‌ها شب ورود به اعتکاف است و اشک‌های دختران و پسران دانشجوی محروم از اعتکاف که به دلیل محدودیت مکان نتوانسته‌اند معتکف شوند. امام صادق(ع) به ام داوود توصیه کردند که اگر حاجت خاصی داری من تضمین می‌دهم با این عبادت حاجتت برآورده شود، آن عبادت این است که سه روز میانی ایام رجب(ایام اعتکاف) روزه بگیر(حتی در منزل) و عصر روز سوم دعایی که مشهور به دعای ام داوود است را انجام بده که حاجتت برآورده می‌شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۱۲:۱۵
0
0
نام کشورها کجاست؟
captcha