بی‌برنامگی و پر برنامگی؛ از جمله آسیب‌های اعتکاف/ 5506 مسجد میزبان می‌شوند
کد خبر: 3489021
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
روحانی‌نژاد عنوان کرد:

بی‌برنامگی و پر برنامگی؛ از جمله آسیب‌های اعتکاف/ 5506 مسجد میزبان می‌شوند

گروه جامعه: معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از رشد سالانه تعداد معتکفان در کشور خبر داد و گفت: بی‌برنامگی، پربرنامگی، تفاوت سطح معتکفان، بی‌اطلاعی از احکام اعتکاف، بی‌توجهی به مناسبت‌های مذهبی و سیاست‌زدگی از جمله آسیب‌های اعتکاف هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امروز شنبه 28 فروردین ماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های مراسم اعتکاف سال جاری پرداخت و عنوان کرد: در اسلام و ادیان آسمانی پیش از اسلام مراسم اعتکاف وجود داشته و حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل(ع) از سوی خداوند مأمور شدند خانه خدا را برای نمازگزاران و معتکفان آماده کنند.
وی حضرت یعقوب، زکریا و مریم را جزو معتکفانی دانست که در قرآن به آنها اشاره شده است و اظهار کرد: به مرور این سنت حسنه به فراموشی سپرده شد و قبل از انقلاب فقط در حوزه علمیه قم 30 تا 40 نفر معتکف می‌شدند. اما پس از انقلاب این سنت احیا شد و مقام معظم رهبری یکی از رویش‌های معنوی انقلاب را اعتکاف عنوان می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد ادامه داد: با عضویت 20 دستگاه اجرایی و با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی ستاد ملی اعتکاف تشکیل شده است.

وی از اجرای طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» توسط دارالقرآن کریم خبر داد و گفت: مداحان، قاریان قرآن، سخنرانان و ... در ایام اعتکاف به مساجد اعزام می‌شوند.

نذورات مردم جهت مشارکت در برگزاری مراسم اعتکاف هدایت شود

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خواستار هدایت نذورات مردم جهت مشارکت در برگزاری مراسم اعتکاف شد و گفت: درست است که معتکفان خود هزینه اعتکاف را پرداخت می‌کنند اما بسیار خوب است که مردم در این امر مشارکت داشته باشند.
 
برگزاری برنامه‌های اعتکاف به شرط برهم نخوردن خلوت معتکفان
وی از برگزاری مراسم اعتکاف در 200 مسجد دانشگاه‌های کشور با حضور 50 هزار دانشجو خبر داد و افزود: تشکیل میز اندیشه، حلقه‌های معنوی، غرفه‌های مشاوره و ... نیز در مراسم اعتکاف برگزار خواهد شد البته تا حدی که خلوت معتکفان را بر هم نزند.
 
نقاط ضعف اعتکاف: نبود چشمگیر تبلیغات در فضای مجازی
 روحانی‌نژاد با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود برگزاری مراسم اعتکاف به مردم واگذار شود، اظهار کرد: نیاز به تصویب مقررات و مصوبات در خصوص اعتکاف، عدم همکاری جدی برخی از سازمان‌ها و بخش‌ها، نبود چشمگیر تبلیغات در فضای مجازی، کثرت برنامه‌های جانبی که خلوت معتکفان را بر هم می‌زند، کمبود مساجد و ... از جمله نقاط ضعف اعتکاف در کشور است.
 
وی در ادامه به آمارهای مرتبط با اعتکاف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از سال 1374 تاکنون اعتکاف در کشور به صورت عمومی برگزار می‌شود و به طور میانگین هر ساله (به استثنای دو سال) با رشد 35 درصدی معتکفان مواجه بوده‌ایم و سال گذشته نیز 660 هزار نفر در کشور معتکف شدند.
 
روحانی‌نژاد بالا رفتن ظرفیت مساجد، همزمان نشدن اعتکاف با زمان امتحانات، منظم شدن ثبت‌نام‌ها و ... از جمله مسائلی دانست که به رشد استقبال از اعتکاف منجر شده است و گفت: همچنان حضور بانوان بیش از آقایان و 70 درصد به 30 درصد است. بیشترین رده سنی حاضر در اعتکاف نیز بالای 41 سال بوده با تحصیلات سیکل، دیپلم و فوق دیپلم.
 
وی ادامه داد: 29 درصد معتکفان روستایی و 71 درصد شهری هستند و در سال گذشته چهار هزار و 589 مسجد میزبان اعتکاف بود که به این مساجد دو هزار و 931 قاری و چهار هزار و 919 مداح اعزام شدند و هشت هزار و 208 نفر نیز تعداد اعزام مبلغان بوده است.
 
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به بیان آسیب‌های متوجه اعتکاف پرداخت و اظهار کرد: بی‌برنامگی، پربرنامگی، تفاوت سطح معتکفان، بی‌اطلاعی از احکام اعتکاف، بی‌توجهی به مناسبت‌های مذهبی و سیاست‌زدگی از جمله آسیب‌های اعتکاف هستند بر همین اساس به همه مساجد بخشنامه شده است که داوطلبان نمایندگی مجلس (دور دوم) اجازه تبلیغ در مساجد محل برگزاری اعتکاف را ندارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی تعداد مساجد و معتکفان پرداخت و گفت: در اعتکاف سال جاری پنج هزار و 506 مسجد میزبان اعتکاف است که ممکن است تا آخرین لحظات مسجدی حذف یا اضافه شود. پیش‌بینی ما حضور بیش از 755 هزار معتکف است و برای این افراد دو برنامه مناسبتی میلاد حضرت علی(ع) و وفات حضرت زینب(س) برگزار خواهد شد.
 
روحانی‌نژاد از معتکفان درخواست کرد بنا به توصیه مراجع عظام تقلید از همراه بردن تلفن همراه و تبلت خودداری کنند.
 
وی از ایجاد مهدهای کودک در مساجدی که تعداد مادران معتکف در آنها زیاد است نیز خبر داد و گفت: اگر چه نباید انتظار داشت که ناهنجاری‌‌های جامعه را اعتکاف برطرف کند اما اعتکاف بر روی معتکفان و حتی خانواده افراد معتکف تأثیر خوبی داشته است.

مسئولان حداقل به معتکفان سر بزنند

 روحانی‌نژاد به مسئولان توصیه کرد حداقل به معتکفان سر بزنند و افزود: سال گذشته در خصوص هزینه کرد اعتکاف شکایتی دریافت نکرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر احیای اعتکاف ماه رمضان و حمایت یا عدم حمایت سازمان تبلیغات از این درخواست، گفت: اعتکاف محدود به زمان خاصی نیست و هر زمانی (به جز عید قربان و فطر) می‌توان معتکف شد اما چون سه روز میانی ماه رجب فرهنگ‌سازی شده و عمومیت یافته در این روزها اعتکاف برگزار می‌شود اما در ماه رمضان نیز مساجد باز هستند و می‌توان در آنها اعتکاف برگزار کرد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۸:۱۱
0
0
با برنامه ریزی و اطلاع رسانی درست به معتکفان در اجرای هر چه بهتر برگزاری این فرضیه اقدام کرد
captcha